Sår mellan skinkorna

Tofs

Trådstartare
I höstas låg jag till sängs några veckor efter benbrott. Jag började redan då få ont mellan skinkorna, ovanför anus, upp mot ryggen till (men långt nere) det sved och jag var röd och det vätskad sig lite. Jag hade typ stringtrosorvilket inte gjorde det hela bättre.
Det har kommit och gått sedan dess, har duschat mer sällan och det känns som om det förvärrar det. För ett tag insåg jag att vätskan iaf då var blod. Idag böjde jag mig framåt framför spegeln och ser att jag har en spricka i huden. Den såg rätt stor ut. Jag har känt när jag duschat att det känns som en liten ärrvävnad där.

Vad gör jag? Ska duscha oftare. Har tyckt att idomin lindrat lite. Finns det något annat jag kan göra ?

Ps jag har Lichen Sclerosis och fick tidigare liknande sprickor i ljumskarna/troskanten ner mot snippan. Kan det vara samma sak? Fick då kortison.
 
I höstas låg jag till sängs några veckor efter benbrott. Jag började redan då få ont mellan skinkorna, ovanför anus, upp mot ryggen till (men långt nere) det sved och jag var röd och det vätskad sig lite. Jag hade typ stringtrosorvilket inte gjorde det hela bättre.
Det har kommit och gått sedan dess, har duschat mer sällan och det känns som om det förvärrar det. För ett tag insåg jag att vätskan iaf då var blod. Idag böjde jag mig framåt framför spegeln och ser att jag har en spricka i huden. Den såg rätt stor ut. Jag har känt när jag duschat att det känns som en liten ärrvävnad där.

Vad gör jag? Ska duscha oftare. Har tyckt att idomin lindrat lite. Finns det något annat jag kan göra ?

Ps jag har Lichen Sclerosis och fick tidigare liknande sprickor i ljumskarna/troskanten ner mot snippan. Kan det vara samma sak? Fick då kortison.
Jag har också lichen och jag tycker att det låter som det. Har du kortisonsalva kvar? På mig räcker det med 1-2 dagars kortison för att märka en betydlig förbättring. Min lichen höll sig på samma ställe i flera år till jag helt plötsligt fick en ny fläck i ljumsken bakåt rumpan. Fattade inte att det var det till en början men när det vägrade försvinna och jag höll på att bli galen av klådan så testade jag kortisonsalvan och så gick det över jättesnabbt. Det kommer tillbaka med jämna mellanrum men då bara tar jag lite kortisonsalva igen. På mig blir det värre av annat ”kladd” än kortison
 
Du kan ha fått svamp av nedsatt imunförsvar. Ser detta väldigt ofta i mitt jobb i hemtjänsten. Kan komma efter i princip vad som helst som kroppen försöker återhämta sig efter. Vanligt är just mellan skinkor, ljumskar och i magveck.
Prova att hålla torrt och rent och smörja en gång om dagen med pevarylsalva. Den för fötter funkar suvuränt även mellan skinkor och i ljumskar. Dock INTE intimt! Att lägga en tygremsa imellan så att det inte ligger hud mot hud hjälper till lite extra.
 
Jag jobbar inom vården och har varit med om en person som haft ligg/trycksår precis där du beskriver. Kanske det kan ha blivit av kombo string + mycket sängläge/sittande?

Nu har du dock Lichen och jag tror att det kan vara en närmare förklaring, alternativ svamp.
 
Utöver det andra skrivit, se till att använda bekväma trosor som inte är av konstigt syntetmaterial eller så. Använd så naturliga material som möjligt som släpper igenom luft så att det inte blir instängt och dumt, och när du är hemma, gå helt utan.
 
I höstas låg jag till sängs några veckor efter benbrott. Jag började redan då få ont mellan skinkorna, ovanför anus, upp mot ryggen till (men långt nere) det sved och jag var röd och det vätskad sig lite. Jag hade typ stringtrosorvilket inte gjorde det hela bättre.
Det har kommit och gått sedan dess, har duschat mer sällan och det känns som om det förvärrar det. För ett tag insåg jag att vätskan iaf då var blod. Idag böjde jag mig framåt framför spegeln och ser att jag har en spricka i huden. Den såg rätt stor ut. Jag har känt när jag duschat att det känns som en liten ärrvävnad där.

Vad gör jag? Ska duscha oftare. Har tyckt att idomin lindrat lite. Finns det något annat jag kan göra ?

Ps jag har Lichen Sclerosis och fick tidigare liknande sprickor i ljumskarna/troskanten ner mot snippan. Kan det vara samma sak? Fick då kortison.
Finns ju en zinksalva som man har på röda babyrumpor, den skulle jag prova. Håller torrt och så.

https://www.apotekhjartat.se/produkt/hjartats-baby-zinksalva-1/
 
I höstas låg jag till sängs några veckor efter benbrott. Jag började redan då få ont mellan skinkorna, ovanför anus, upp mot ryggen till (men långt nere) det sved och jag var röd och det vätskad sig lite. Jag hade typ stringtrosorvilket inte gjorde det hela bättre.
Det har kommit och gått sedan dess, har duschat mer sällan och det känns som om det förvärrar det. För ett tag insåg jag att vätskan iaf då var blod. Idag böjde jag mig framåt framför spegeln och ser att jag har en spricka i huden. Den såg rätt stor ut. Jag har känt när jag duschat att det känns som en liten ärrvävnad där.

Vad gör jag? Ska duscha oftare. Har tyckt att idomin lindrat lite. Finns det något annat jag kan göra ?

Ps jag har Lichen Sclerosis och fick tidigare liknande sprickor i ljumskarna/troskanten ner mot snippan. Kan det vara samma sak? Fick då kortison.
Jag skulle råda dig till att tvätta rent morgon och kväll men vatten och mild tvål, alternativt natriumklorid. Torka torrt, smörja med cavillon eller liknande runt sårkanten så länge det vätskar och sedan lägga en kompress. När det inte längre vätskar så smörj med mjukgörande salva så det inte spricker upp på grund av att det är för torrt.

Skulle inte smörja med kortison på öppet sår innan kontakt med sjukvård.
 
Troligtvis har du lichen där också och behöver smörja med dermovat även där. Be din gyn/hudläkare kika på det.
 
Jag jobbar på ett äldreboende. Det första vi brukar göra när någon får ont på det stället är att blanda zinkzalva och en fet salva i handen och smörja tunt med den. Så viker man ett par kompresser och lägger emellan, men en vanlig trasa går säkert lika bra.
 
Tack så mycket för alla svar! Kontaktar vården nästa vecka om jag inte ser någon bättring. Känns så pinsamt att gå dit för detta, men de är väl vana. Är det vårdcentralen som har hand om detta va?
 
Tack så mycket för alla svar! Kontaktar vården nästa vecka om jag inte ser någon bättring. Känns så pinsamt att gå dit för detta, men de är väl vana. Är det vårdcentralen som har hand om detta va?
De är vana, jag har ofta liknande problem.
 
Idag böjde jag mig framåt framför spegeln och ser att jag har en spricka i huden.
Jag har inte lichen, men kan också få sådär mellan skinkorna ifall jag svettas mycket, tex träning. Mitt blir bättre av att duscha och göra rent, samt hålla det torrt. För mig blir det bättre med stringtrosor, och jag tror att det är för att stringtrosorna håller isär skinkorna lite och torkar upp. I boxertrosor som jag normalt använder är det mer hud mot hud. I perioder när jag tränar mycket, eller jobbar mycket i stallet får jag lätt så. För mig går det bort om det får torka.
 
Tack så mycket för alla svar! Kontaktar vården nästa vecka om jag inte ser någon bättring. Känns så pinsamt att gå dit för detta, men de är väl vana. Är det vårdcentralen som har hand om detta va?
Jag skulle vända mig till läkaren som behandlar din lichen.
 
Tack så mycket för alla svar! Kontaktar vården nästa vecka om jag inte ser någon bättring. Känns så pinsamt att gå dit för detta, men de är väl vana. Är det vårdcentralen som har hand om detta va?

Jag skulle vända mig till läkaren som behandlar din lichen.
Jag håller med! Både jag och, framförallt, min syster blev länge behandlade för svamp i onödan för läkarna på vårdcentralen visste inte vad lichen var för något!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp