Bukefalos 28 år!

Sår och blåsor i munnen pga virus, någon med erfarenhet??

Alexandra_W

Trådstartare
Unghästen är tandkollad UA för 1½ vecka sen, men har de senaste 2 - 3 dagarna haft svårt att tugga. Kollat i munnen men inte sett något konstigt.

Tog och kikade ännu en gång i munnen på henne med, eftersom hon hade ännu svårare att äta idag. Och no shit sherlock att man får svårt att äta när man har SÅR i munnen Dels på överläppen, på den del som ligger an mot underläppen när munnen är stängd, strax nedanför där bettet skulle sitta om hon hade haft bett. 2 cm långt ungefär, som 'förkylningssår' eller skavsår. På bägge sidorna, samt lite på vä sida på underläppen motstående. Några små sår/blåsor på insidan av underläppen mitt fram, och något på sidan långt ner på insidan. Kan ha fler men det var ju vad som gick att se utan munstege. Såinte konstigt ALLS att det gör ont att äta.. Stackars.. Ringde vet som var på skolavslutning men ringde tillbaka, och som tyckte att 'sitter de där och där?' och prickade in precis, och tyckte att det där låter som virus, typ förkylning, och inte tandproblem. Och när jag tyckte att 'joo, hon har ju varit på seminstationen i en vecka, och hade lite vitt snor dagarna efter hemkomst så tyckte han att 'se där, se där..'.

Stackars lilla Kele, aldrig varit med om nåt sånt där tidigare, och måste ju göra apont ju Skulle blivit bättre inom en vecka, annars skulle jag ringa igen. Samma om det blev värre så hon inte kunde äta alls eller började falla ur väldigt. Tempade henne med och 38.1 så hon står med en liten tempökning men inget alarmerande. Ska försöka ha henne på betet såmycket jag törs nu, och erbjuda henne hack bredvid silaget, så får hon välja vad som är lättast att äta.

Men stackars liten, vet jus jälv hur ont det gör med blåsor/sår i munnen, och sådär stora. Inte konstigt det är svårt och gör ont att äta. Men jag har aldrig ens hört talas om det förr, någon med erfarenhet? Hur lång tid tog det att bli av med och hur gick det under tiden etc?
 
Sv: Sår och blåsor i munnen pga virus, någon med erfarenhet??

Alex du skojar eller hur? nu är det dax för åkomma och problem kapitlet att strypa sig på din address. helt allvarligt. jag börjar bli förbannad över det hela helt enkelt bara att höra om det.

säker på att du inte bor på nåt j-vla naturkrafts fält där i skogen? med negativa häx krafter?

Mackan/fullständigt o-troende gällande häxkraft, - men likväl :(
 
Sv: Sår och blåsor i munnen pga virus, någon med erfarenhet??

Jag önskar för damens skull att jag skojade. Tycker så syynd om henne, det är inga små saker, och de är fullständigt vidriga saker. Iofs så är det juf örhoppningsvis förkylningsvirus och sår av det och läker ut på någon vecka, men har aldrig drabbats av det förr (och ingen annan tycks det??).

Kan inte skylla på var jag bor, det här maratoneländesförföljandet började redan på förra stället där jag bodde.
 
Sv: Sår och blåsor i munnen pga virus, någon med erfarenhet??

Har haft sår och blåsor i munnen på en av hästarna, men de var symtom på något som din Kele inte kan ha (vet att du kollar mask noga)., men det kan ändå vara av intresse att dela erfarenheter av samma symtom.

Mitt sto hade sår i munnen, och, visade det sig, efter undersökning, sår genom hela mag- och tarmkanalen, detta berodde på massivt angrepp av blodmask (hon kom direkt från Holland).

Hon hade utvecklat magsår och ytliga skador i tarmvägg, och vi fick trots klinikvård aldrig något svar på varför hela systemet var fullt av sår.

Då hon var dräktig behandlade vi henne med Gastro Guard (för ca 12 000 kr!), och inget annat, till vår glädje fungerade det utmärkt, kombinerat med bra avmaskning.

Som sagt, symtom kan vara likartade, blåsor och sår i munhålan i detta fall, men orsak och behandling kan vara något helt annat.

Lycka till!
 
Sv: Sår och blåsor i munnen pga virus, någon med erfarenhet??

HUa, läskigt, hur märktes det på hästen? *nyfiken*

Det torde ju inte vara vad Kele lider av nej, hade ju 400 EPG blodmask vid koll i våras, och är ju avmaskad enligt konstens alla regler sen.

Det låter ju himla rimligt med något virus, typ förkylning. Men just det att jag aldrig hört talas om någon annan häst med stora, äckliga sår av det, och blåsor? Och känns så drygt att inte kunna göra något när man ser att hon har ont liksom..
 
Sv: Sår och blåsor i munnen pga virus, någon med erfarenhet??

Allmänt hängig, åt dåligt med stråfoder, därefter kände vi att hon luktade illa ur munnen.

Såg din bild, och det ser inte ut som det vår häst hade, hon hade bara sår inne i munnen, aldrig på läpparna.

Vi kollade allt, foder, växter i hagen, insektsmedel och bett mm. Utdömd av två veterinärer när vi väl fått diagnosen, klinikvet sa "det här fixar vi", och det gjorde vi, sex månader och sju sorger senare föddes världens finaste överlevare!!!

Vi tog blodprov ganska snart, och det var de provsvaren som ledde oss på rätt väg.
 
Sv: Sår och blåsor i munnen pga virus, någon med erfarenhet??

Skönt att det slutade lyckligt! K har ju några små sår och små blåsor i munnen med, men de där såren på läpparna är värst.

Och låter fullt rimligt med förkylningsvirus, hon var ju på seminstationen, dvs i miljö med hårt smittryck (och mina lever ju lite i skyddad verkstad så damen har en del barnsjukdomar kvar att klara av), och hade lite vitt snor några dagar efter hemkomst. Och vet hade ju på pricken rätt var de satt. Men skumt att ingen annan verkar ha erfarenhet.

Hon luktar inte illa i munnen, äter uppblött kraftfoder och gräs bra men har problem med hösilage, hö och torrt kraftfoder, men det är ju inte så konstigt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: MayGrace
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 623
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 690
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp