Sår på 1 v gammal kattunge

Yrja

Trådstartare
Upptäckte igår att vår ena kattunge hade ett litet sår på ena bakbenet. Hon är 10 dgr gammal idag. Ser ut som ett skavsår och hon är lite svullen just där. Hon verkade irriterad över det och efter som att hon skrapar i det när hon krälar så satte jag på en yttepyttebit kompress med kirurgtejp. Det sitter löst och det åker säkert av men det skyddar såret från skav sålänge det sitter på. Jag tänker att det annars mår bra av att få vara luftigt och vill inte överdriva. Jag tyckte mest så synd om henne när det skavdes så fort hon rörde på sig.

Vad kan en sådan sak komma av? Hon bor med sin bror i en stor kartong med mjuka frotéhanddukar i. De andra katterna kommer inte åt dem och mamman är lugn och till freds. Hon är mindre än sin bror men normalstor och går upp bra i vikt.

Är det ngt jag ska tänka på eller är det bäst att bara avvakta och se om det blir bättre. Såg detta igårkväll. Tittar och känner på dem flera ggr/dag så det måste ha uppkommit under dagen medan jag var på jobbet.
 
Sv: Sår på 1 v gammal kattunge

frotehandukar i bolådan just för att kattungarna kan fastna i froteöglorna... de kan vara att hon fastnat och skadat sig... byt underlag är de bästa tipset och se till att såret är rent..
 
Sv: Sår på 1 v gammal kattunge

frotehandukar i bolådan just för att kattungarna kan fastna i froteöglorna... de kan vara att hon fastnat och skadat sig... byt underlag är de bästa tipset och se till att såret är rent..

Håller med här även om jag inte tror att handdukarna är skulden i detta fall.
 
Sv: Sår på 1 v gammal kattunge

Jag sätter också några spänn på att det är frottén som är skurken. Dessutom skulla ja personligen se till att få antibiotika till kattungen. Även små sår kan orsaka livshotande infektioner hos så små kattungar.
 
Sv: Sår på 1 v gammal kattunge

Tack för svar - alla. Det hade jag ingen aning om. Dock har jag svårt att se hur detta sår uppkommit på det sättet. Det ser som inte så ut. Men jag byter ut froten ändå.

Hon har fått skavsårsplåster och det verkar inte vara infekterat. Så jag avvaktar och ser om det läker. Annars ringer jag vet. De har ju väldigt tunn hud så det känns ju som att risken är stor för infektion om man inte är vaksam.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp