''Sår'' på benet?

Z

Zab

Crow har fått ett (eller två, ett stort och ett mindre) sår på insidan av bakbenet. O_o; Det är hårlöst och ser lite skavt ut (huden är tunnare och lite röd i mitten) men blöder inte. Han är inte halt eller varm någonstans, ömmar inte runt såret och det verkar inte infekterat på något sätt, så jag är inte orolig. Det är typ fyrkantigt..

Men hur tusan har han fått det? Det sitter ovanför mitten, mellen kota och has, på insidan av bakbenet och är drygt en halv dm långt och några cm brett, sedan ett till någon cm längre ner, som bara är nån cm långt men lika brett. Kan han ha trampat eller sparkat sig så högt upp? :confused:
Hagen han går i för tillfället är rätt liten och platt (bor hos min tränare en vecka, kändes inte lönt att introducera honom med den befintliga flocken). Han går med en nordsvensk han känner väl, kan nordisen ha gjort det? Jag kan inte hitta något han kan ha skadat sig på... varken i hage eller box.
Han hade ett liknande sår på frambenet för någon vecka sedan, fast det var mer en repa till formen och då gick han i en hage där han mycket väl kan ha trampat på nån sten eller nåt och rispat sig lite.
Det ser inte alls ut som något utslag utan bara som om håret och ett tunnt lager hud skrapats bort.
Någon aning om hur det kan ha hänt? Lite fria fantasier:P

Lägger in en väldigt dålig bild, kan kanske ta en bättre direkt på såret imorgon eller så.
s%C3%A5r.jpg


En fråga till.. vad krävs för att ett skadat område ska bli vitt på en häst? Har ju sett tex tryckskador vid manken eller brännskador från rep på benen som blivit vita när pälsen växt ut. :)
 
Sv: ''Sår'' på benet?

Ingen som har något svar ens på sista frågan?
 
Sv: ''Sår'' på benet?

*spekulerar* kanske rullat sig och då slagit i en sten eller "skavt sig" på hård jord ?

jag har haft småskador där det blivit vita hår "bara sådär" tex. ena halvblodet hade svett täcke med "lös" gjord (väldigt mjuk i resåren) i ett par timmar, när jag tog av täcket såg jag ett litet litet "tryck" som en gammal 25 öring. tänkte inte mer på det eftersom "den lilla svullnaden" gått helt ner på yttligare någon timme (han va inte inriden då och han hade ingenting på sig på ryggen resten av den säsongen) när vinterpälsen kom så vart det vitt just där "fläcken" varit :crazy:

medans vid en del riktigt stora svårläkta sår har det inte kommit ett vitt hår, inte ens på ovan nämda halvblod där han året efter opererades i halsen/käkvinklen mitt i sommaren med ett sår som sprack upp, massa svallkött och med en svår läkning på månader som följd :crazy:
 
Sv: ''Sår'' på benet?

Vi kom fram till att han antagligen lyckats slå sig själv med bakhoven.. x)

Lite skumt detdär..
Crow har en massa små vita enstaka strån på rumpan som jag iaf inte lade märke till förra året. Han lyckades även bli väldigt myggbiten och knottrig..så jag funderar nästan på om de vita stråna kommer från myggbett.. :rofl:
Han har inte ett vitt tecken på resten av kroppen.
Undantaget frysmärkningen, en vit fläck på halsen (typ 3x3mm) och några vita halvränder efter ett par sår (brännsår från rep kanske) han hade på bakbenet när jag köpte honom... :P
Han har två vita strån i manen också. :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 839
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 719
Senast: Bluefish
·
Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 175
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp