Sår på bogen och kan inte vara utan täcke. Hjälp!

nyaste

Trådstartare
Upptäckte i dag att hästen har fått ett otäckt sår vid bogen. På framsidan precis uppe där det "runda" partiet är (hoppas någon förstår hur jag menar)
Såret är ca 1,5-2cm långt och rakt, det är inte djupt, och det ser "fint" ut. Ser ut ungefär som då man snittar med en kniv i huden.
Jag rengjorde med lite ljummet vatten och smorde på lite salva. Ska senare idag åka iväg och köpa sårspray med tjära.
Det måste vara något han har skärt sig på i boxen, men jag kan inte hitta vad, har letat som en galning hela morgonen :(
Han har aldrig tidigare haft några sår av boxen, och har stått i samma box över 1 år nu.

Nu till min fråga:
Hästen i fråga är eksemhäst, och måste ha täcke på sig varje dag. Men nu kan jag inte lägga täcke på för det kommer att skava rejält på såret, och jag är rädd för att det då absolut kommer att bli irriterat och infekterat och inte växa ihop som det ska, då täcket ständigt ligger och gnider på det. Men jag kan ju inte lägga förband runt hela hästen heller för att skydda såret.
Vad ska jag göra? :confused: Tips och idéer någon?
 
Sv: Sår på bogen och kan inte vara utan täcke. Hjälp!

Har du inget gammalt bogskydd som ligger och skräpar? Elle nån kompis som har?
 
Sv: Sår på bogen och kan inte vara utan täcke. Hjälp!

Sy dit en bit fårskinnsludd på insidan av täcket så det täcker såret för att undvika skav? :)
 
Sv: Sår på bogen och kan inte vara utan täcke. Hjälp!

Bogskydd är väl inte helt ovanligt? Vet att hööks har en variant i alla fall.

Har en kompis vars häst extremt lätt får skav och på denne har bogskydd fungerat fint i alla fall, sen vilken modell har jag ingen aning om, men det kan ju vara värt ett försök.
 
Sv: Sår på bogen och kan inte vara utan täcke. Hjälp!

Sån här vanlig vit kirurgtejp sitter då som berget när vi varit hos veterinären och lämnat blodprov på vovven ett x antal gånger,så det borde ju även sitta på hästpälsen. Köp en kompress och tejpa fast. Det kan ju vara ett alternativ i allafall som går lätt att få tag på trots att det är helg.
 
Sv: Sår på bogen och kan inte vara utan täcke. Hjälp!

Jag hade satt fast något på insidan av täcket ovanför såret så att täcket kom ut från själva såret om du förstår vad jag menar? Då får det ju luftas utan att något skaver på det. Typ en tvättsvamp eller något kanske :) lite nål och tråd borde ju fungera :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jaaa, snart kommer den fruktade sommaren igen. Jag har alltid tidigare sett fram emot sommaren, men i år gör jag det inte alls :crazy...
2
Svar
39
· Visningar
6 867
Senast: viarp
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 126
Senast: Simply me
·
S
Hästvård Hej! Min häst har för några dagar sen fastnat i några eltrådar vid ett rymningsförsök från hagen. Han var till en början väldigt svullen...
2
Svar
35
· Visningar
10 533
Senast: Angelique
·
Z
Hästvård Crow har fått ett (eller två, ett stort och ett mindre) sår på insidan av bakbenet. O_o; Det är hårlöst och ser lite skavt ut (huden är...
Svar
3
· Visningar
4 127
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp