Sår på häst, broddar

Eleonoren

Trådstartare
Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då) runt om men med extra hål så jag själv kan skruva i till 4 broddar/hov. Nästa skoning i slutet på januari. Bor i mellansverige och här är sen dess bara massa lera och lär väl fortsätta så. Förra vintern var också lerig men jag var medryttare då och red ofta ute, minns ändå att det var väldigt halkigt ute trots leran. Ett tunt islager liksom så brodd har känts nödvändigt och alla kommer ha det i stallet + hagen.
Men redan nu har han lyckats göra illa sig själv, antar jag. På insidan av bakbenet ca 10cm upp från hoven, ett ytligt, lite halvdjupt blodigt jack. Hur ska man lyckas hålla detta rent i all lera? Borde jag be hovis ta bort broddarna? Försökte men kan ej själv. Det är ju inte ishalt nu. Kanske jag bara ska brodda inför varje ridpass om halt, och låta det sitta om det blir väldigt halt i hagen. Hur hade ni gjort? Min häst verkar vara en som lätt får sår i hagen trots helt platt yta (dels pga mycket lek men kanske lite "klantighet" vad vet jag men många sår har jag grejat med)... Tidigare större sår på ben har jag lindat men nu är det väl ingen idé i all lera?
 
Att skruva i och ur brodd är ju hur lätt som helst. Varför kan du inte - sitter de för hårt? Sedan att hästen fått ETT sår behöver ju inte betyda att det blir fler så att det kommer att bli ett problem.
OM det är en "klantig" häst som får sår hela tiden, så hade jag broddat vid behov och broddat av när det inte är halt. Det är ju egentligen det optimala att göra oavsett.
 
Nu bor jag i Skåne och de få vinterdagarna vi har här kan man typ räkna på en hand men har jag brodd i hagen har jag minst boots och ibland benskydd också på i hagen för att undvika detta. Annars är det bara att brodda i och av efter varje ridtur..
 
Om du inte vill att han ska gå med isbrodd i hagen så behöver du antingen blindbroddar eller något att packa i broddhålen så gängen inte blir förstörd och du måste gräva ur hålen med en söm eller annat vasst för att kunna sätta dit en brodd. Har du blindbroddar måste du även vara nog med att inte låta dem slitas för mycket för då kommer du inte kunna lossa dem när du vill skruva ur dem.

Såret hade jag tvättt rent med vatten om han har lera på benet när han kommer in, torkat och låtit det sedan luftas och läka ifred, så länge det inte blir någon infektion.
 
Tack för svar! Ja de sitter stenhårt och än så länge bara ett sår men jag är rädd att det ska bli fler. Ska fundera lite till och kanske testa med skydd.
 
Kan du fråga någon annan i stallet om hjälp med att plocka bort broddarna? Ofta handlar det mer om teknik än ren styrka, det tog ett tag innan jag lärde mig och innan dess var det omöjligt för mig att få loss broddarna om hovis hade satt på dom😅 Så länge det inte är halt är broddarna bara en onödig skaderisk, och jag skulle inte vilja ha benskydd i en lerig hage med tanke på skarvrisken... Så försök få loss broddarna och skruva i dom igen om det blir halt👍🏻
 
Hade lite samma problem med min förra häst. Småsår på benen men han var tvungen att ha brodd i hagen pga isgata. Jag hade boots och det hjälpte. Tills han fick skav av dem... :banghead: Men då hade han lärt sig hur han skulle göra med broddarna tror jag för sen gick det bra resten av vintern.
 
Jag hade alltid benskydd och boots på min häst när han hade broddar. I övrigt resonerar jag som så att ett broddtramp generellt är bättre än en fläkskada när de halkar (även om ett sår också kan ge konplikationer såklart).
 
Jag har bara broddar när det behövs, broddar i och ur vid behov. Aldrig när det är plusgrader och lera.
Be någon hjälpa dig att brodda ur, hylsnyckel är överlägset.
 
Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då) runt om men med extra hål så jag själv kan skruva i till 4 broddar/hov. Nästa skoning i slutet på januari. Bor i mellansverige och här är sen dess bara massa lera och lär väl fortsätta så. Förra vintern var också lerig men jag var medryttare då och red ofta ute, minns ändå att det var väldigt halkigt ute trots leran. Ett tunt islager liksom så brodd har känts nödvändigt och alla kommer ha det i stallet + hagen.
Men redan nu har han lyckats göra illa sig själv, antar jag. På insidan av bakbenet ca 10cm upp från hoven, ett ytligt, lite halvdjupt blodigt jack. Hur ska man lyckas hålla detta rent i all lera? Borde jag be hovis ta bort broddarna? Försökte men kan ej själv. Det är ju inte ishalt nu. Kanske jag bara ska brodda inför varje ridpass om halt, och låta det sitta om det blir väldigt halt i hagen. Hur hade ni gjort? Min häst verkar vara en som lätt får sår i hagen trots helt platt yta (dels pga mycket lek men kanske lite "klantighet" vad vet jag men många sår har jag grejat med)... Tidigare större sår på ben har jag lindat men nu är det väl ingen idé i all lera?
Min häst slår sig aldrig med brodden så länge det är halt. Så fort det blir gegga får han dock broddtramp och sår. Antar att han tar det försiktigare allmänt i halka.
Jag tar i och ur brodd med väderväxlingarna. Skaffa riktiga prylar, ett riktigt spärrskaft så är det ingen match. Och stoppa i en bit tvättsvamp i hålen så går det fortare när brodden ska i igen.
 
Min häst slår sig aldrig med brodden så länge det är halt. Så fort det blir gegga får han dock broddtramp och sår. Antar att han tar det försiktigare allmänt i halka.
Jag tar i och ur brodd med väderväxlingarna. Skaffa riktiga prylar, ett riktigt spärrskaft så är det ingen match. Och stoppa i en bit tvättsvamp i hålen så går det fortare när brodden ska i igen.
Jag gissar att eftersom brodden inte hjälper i ren lera så har de även sämre kontroll precis som vi har, dvs de glider mer och sparkar sig lättare.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Brodda ur och sätt i något i broddhålen när det är lera, ingen mening att ha brodd sålänge det inte är halt.

Jag skulle aldrig våga ha boots och skydd i hagen, skulle vara rädd för skav, speciellt nu på hösten när det är blöt och lerigt i många hagar.
Så skulle aldrig ha skydd i hagen i förebyggande, utan enbart om jag vet att hästen ofta trampar sig och skadar sig illa. 1 litet sår på benet är normalt enligt mig.
 
Nu vet jag inte vad du menar med mellanSverige. Jag bor utanför Sundsvall och jag chansar inte utan brodd 24/7. Isf får de hellre ha brodd och benskydd.
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 465
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 901
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 970
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 350
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp