Sår på nyfödd kattunge

yuitj

Trådstartare
Våran ena misse fick en kattunge inatt, när jag skulle undersöka den så såg jag att den har ett sår mitt på ryggen mot svansen ca 2 cm långt... Den söker spenen och är pigg annars men tänkte på infektionsrisken.. Hur känsliga är sådana små missar?? Ska man tvätta eller fixar mamman det själv??
 
Sv: Sår på nyfödd kattunge

mamman fixar nog det, säkert bättre än vad vi kan göra med en massa "människogrejer".
Håll koll bara åt vilket håll det går, om det blir värre eller bättre
 
Sv: Sår på nyfödd kattunge

Så små kattungar är jättekänsliga för infektioner och det är ingenting man ska räkna med att mamman hanterar. Jag känner till ett fall där en kattunge blev rispad av en klo, såret infekterades och antibiotika sattes in för sent så kattungen dog.

Jag skulle aldrig våga chansa med en nyfödd. Nu är det ju få veterinärer som skriver ut antibiotika till nyfödda kattungar men jag råder dig att iaf försöka hitta en veterinär som kan hjälpa dig. Jag har haft tur och har en veterinär som tycker att även små kattungar är värda en chans.
 
Sv: Sår på nyfödd kattunge

Vi har fått en kattunge som verkar ha exakt samma sak. Hur gick det för er?
 
Nej tyvärr men det är ett år sedan. Men det va som en fäck foster hinna eller slem som jag trodde snart skulle tvättas bort. Men efter nån timme såg jag att skinnet var rispat från skulderblad till höften det såg så smärtsamt ut. Men som dom andra skriver med i gänget och åt och verkade inget annat fel.
 
Jag gogglade på brock och kom på att titta på hundvalpar. hittade en bild på en valp som hade ett bråck på ryggen. Kände igen såret på ryggen direkt, det såg exagt ut som på min kattunge Det va sannolikt ett brock på min kattunge.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 460
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
1 979
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 373
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp