Sår som aldrig läker

Corax

Trådstartare
Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben.
Redan då reagerade jag på att det var alldeles runt, buktade ut (tänk blank vårta)och kunde blöda som sjutton. Det var då ca 3 mm.
Successivt har det blivit större och för en månad sedan var hon lite lerig så jag borstade lite lätt med en magic brush.
Efter ett tag ser jag att det har blivit en fem-sex cm stor pöl blod på golvet, från detta sår.
Nu är det bortåt 8 mm stort och vägrar alltså att läka. Fortfarande helt runt och utbuktande.
Vad i hela världen Är det?
Nu är dessutom hästen varm och har puls i det benet men är inte halt och relativt sval i hoven så jag tror inte på böld heller (hovslagaren har varit ute). Och självklart börjar jag snegla på det konstiga såret.

Någon som varit med om liknande?
Går tyvärr inte att få någon rättvis bild då det hela tiden blöder om man skrapar bort 'skruffet' som hela tiden bildas på det.
 

Bifogade filer

  • DSC_4434.JPG
    DSC_4434.JPG
    190,1 KB · Visningar: 163
Det skulle ju kunna vara någon sorts vårta eller så med tanke på rundheten och blödandet och då bör nog en veterinär titta på det men jag vet också att vissa hästar, bland annat min, får liggsår i den höjden.

Min häst har ett permanent liggsår fast på framsidan/insidan av benet, samma höjd. Det blöder sällan utan är mer krustor. Värre på sommarbete än på box men finns alltid där. Jag har hört att folk använder uppochnervända Boots runt kotan för att lösa det problemet men har aldrig testat själv.
 
Det skulle ju kunna vara någon sorts vårta eller så med tanke på rundheten och blödandet och då bör nog en veterinär titta på det men jag vet också att vissa hästar, bland annat min, får liggsår i den höjden.

Min häst har ett permanent liggsår fast på framsidan/insidan av benet, samma höjd. Det blöder sällan utan är mer krustor. Värre på sommarbete än på box men finns alltid där. Jag har hört att folk använder uppochnervända Boots runt kotan för att lösa det problemet men har aldrig testat själv.
Jag kan nog sätta en peng på att det inte är ett liggsår men bra tips. De brukar snarare, som du säger, bli krustiga och tom bukta lite inåt.
Det läskiga med 'mitt sår' är att det är helt blankt, slätt och med bulliga kanter. Nästan som en ink fast helt slät.

Jag tänker att en vårta är mer skrovlig men det kanske ser annorlunda ut på häst.
Min vet ska kolla på det, om inte annat för att luska ut var värme/puls kommer ifrån...
 
Jag kan nog sätta en peng på att det inte är ett liggsår men bra tips. De brukar snarare, som du säger, bli krustiga och tom bukta lite inåt.
Det läskiga med 'mitt sår' är att det är helt blankt, slätt och med bulliga kanter. Nästan som en ink fast helt slät.

Jag tänker att en vårta är mer skrovlig men det kanske ser annorlunda ut på häst.
Min vet ska kolla på det, om inte annat för att luska ut var värme/puls kommer ifrån...
Det kan inte vara någon typ av larv eller så som tagit sin in? Sett en del djur som kan få sådana, kommer inte ihåg vad dom heter nu men det ser lite ut som sådana "sår".
 
Typ nån fistelgång?
Ja det har jag faktiskt funderat på men samtidigt hoppas jag verkligen inte det då den ändå sitter så lednära... Usch.

@Sirap @PrinceFair Jag kan för lite om inkar men jag tror nog att det kan vara precis vad som helst. 😳
Jag har aldrig sett något liknande under hela mitt liv och då har jag hållt på/jobbat med hästar i mååånga år.
 
Ja det har jag faktiskt funderat på men samtidigt hoppas jag verkligen inte det då den ändå sitter så lednära... Usch.

@Sirap @PrinceFair Jag kan för lite om inkar men jag tror nog att det kan vara precis vad som helst. 😳
Jag har aldrig sett något liknande under hela mitt liv och då har jag hållt på/jobbat med hästar i mååånga år.
Ja, det som fick mig att tänka ink var din beskrivning att det såg ut som en rund, blank vårta. En häst i min närhet fick precis en sådan för något år sedan och enligt veterinären är det en ink. Den har dock inte gått sönder, så jag vet inte hur den skulle ha "betett sig" då. Men misstänker att det blöder rätt bra när det händer.
 
Ja, det som fick mig att tänka ink var din beskrivning att det såg ut som en rund, blank vårta. En häst i min närhet fick precis en sådan för något år sedan och enligt veterinären är det en ink. Den har dock inte gått sönder, så jag vet inte hur den skulle ha "betett sig" då. Men misstänker att det blöder rätt bra när det händer.
Den här har blödit sedan dag ett. Och då var den ju alltså bara några mm.
Men vi får se vad ul och biopsi säger framöver.
 
Har du fått något svar ännu?
Ja men bara på bakt-provet. Det är såna där elakingar i såret (har för tillfället tappat namnet)men vi avvaktar med antibiotika tills svaret på biopsin kommer. Det skulle visst ta några veckor då SVA hade väldigt mycket just nu.

Jag har låtit det vara helt och hållet sedan klinikbesöket (de var tvungna att lägga tryckförband efter biopsin för det blödde så ymnigt)och det har inte vuxit mer iaf.
På ul ser man att det är precis vid en kärlvägg men det hade man ju kunnat gissa... Inget främmande föremål.
 
Senast ändrad:
Ja men bara på bakt-provet. Det är såna där elakingar i såret (har för tillfället tappat namnet)men vi avvaktar med antibiotika tills svaret på biopsin kommer. Det skulle visst ta några veckor då SVA hade väldigt mycket just nu.

Jag har låtit det vara helt och hållet sedan klinikbesöket (de var tvungna att lägga tryckförband efter biopsin för det blödde så ymnigt)och det har inte vuxit mer iaf.
På ul ser man att det är precis vid en kärlvägg men det hade man ju kunnat gissa... Inget främmande föremål.
Har du testat hypoklorsyra?
Det bildas av kroppen vid sårläkning och ger därav snabbare läkning.
Plus att det från 350 ppm dödar 99,999% av alla bakterier, virus, svamp etc.
Svider inte, är ogiftigt om hästen får i sig av det etc.
 
Har du testat hypoklorsyra?
Det bildas av kroppen vid sårläkning och ger därav snabbare läkning.
Plus att det från 350 ppm dödar 99,999% av alla bakterier, virus, svamp etc.
Svider inte, är ogiftigt om hästen får i sig av det etc.
Nej, det har jag aldrig hört talas om ens.
Vart får man tag i det?
 
Finns tydligen på apotea.se under namnet Ekodes.
*sista*

Biopsin visade på melanocyter och SVA ville ha in fler biopsier (dessa muterade celler tyder på tumör i närheten)... Min veterinär tyckte då att det är lika bra att ta bort den på en gång och skicka in hela för analys.
Vi har tid för op i slutet av nov men jag hade velat ha det gjort helst igår.
Jag vet inte längre vad som är 'tumören' eller om min häst reagerar på något annat.
Efter hårdare ansträngning blir det benet och då ffa kota varmt. Svalt igen dagen efter det.
Igår klämde jag lite lätt kring knölen (som det nu övergått till, från bara sår)och idag står hon med värme och puls. 😳 Det har nu hänt tre gånger och jag måste väl på något sätt tro att det är 'tumören' som gör det.
Jag har lite ont i magen över den måste jag säga...
 
*sista*

Biopsin visade på melanocyter och SVA ville ha in fler biopsier (dessa muterade celler tyder på tumör i närheten)... Min veterinär tyckte då att det är lika bra att ta bort den på en gång och skicka in hela för analys.
Vi har tid för op i slutet av nov men jag hade velat ha det gjort helst igår.
Jag vet inte längre vad som är 'tumören' eller om min häst reagerar på något annat.
Efter hårdare ansträngning blir det benet och då ffa kota varmt. Svalt igen dagen efter det.
Igår klämde jag lite lätt kring knölen (som det nu övergått till, från bara sår)och idag står hon med värme och puls. 😳 Det har nu hänt tre gånger och jag måste väl på något sätt tro att det är 'tumören' som gör det.
Jag har lite ont i magen över den måste jag säga...
Ok.
Hästen opererades för nästan fyra veckor sedan. Analysen visar på att det var ett Melanom som togs bort.
Jag hoppas att det inte dyker upp fler (varken ut eller invärtes)då melanom på mörka hästar tenderar att vara mycket aggressiva. 😔
 
Skönt att du har fått svar på det svårläkta såret och vet vad du har att göra med, men självklart tråkigt besked.
 

Liknande trådar

Hästvård Ringde ut vet för 15 dagar sen, hästen var besvärad och svullen i ett öga. Hornhinnesår ca 4 ggr 4 mm konstaterades. Läkningen går...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 019
Senast: fio
·
I
Hästvård Min häst är nu på sommarbete och fick för cirka 2 månader sedan ett ytligt sår i en virvel mitt på magen. det blev ganska stort och...
Svar
1
· Visningar
1 025
Senast: idavattenskida
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 467
Senast: Summerwind
·
Hästvård En av mina hästar fick julveckan ett sår på utsidan av kotan ena fram. Han var i boxen då det skedde, då han vid intag från hagen var...
Svar
2
· Visningar
825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp