Sår, tips och råd?

bettysmatte

Trådstartare
Min häst fick ett mystiskt sår i söndags. Det sitter längst uppe på frambenet. Endast ca 2 cm långt, men "uppåt" (under huden alltså) är det ca 5 cm långt. Något sorts sticksår är det, helt klart. På måndagen var det JÄTTESVULLET runt såret. Det såg nästan ut som om hästen hade en mindre fotboll under huden...

Vet var ute i måndags kväll och tvättade rent samt gav penicillin och Finadyne. Jag har fortsatt att spruta pencillin i fyra dagar, samt att ge Finadyne. Sista gången var ikväll.

Men vad ska jag förvänta mig, och göra, nu? Allmäntillståndet är bra. Pållan är pigg och glad. Äter och brunstar :D . Vi har skrittat ett par smårundor sedan dess, och hon är absolut inte halt alls. Hon var endast LITE halt på måndagkvällen när benet var supersvullet. Nu finns det kvar en liten svullnad, samt ett sår som fortfarande "läcker" lite gul/röd sårvätska ibland. Jag tvättar med tvål och vatten en gång/dag, annars har jag inte gjort något speciellt med såret. Jag skulle se till att hålla det öppet så att det kunde läka ordentligt inifrån först. Vad tror ni? Låter allt normalt? Vad gör jag nu?
 
Sv: Sår, tips och råd?

Fortsätter att tvätta 1gång/dag med tvål o vatten och håller ett öga på att det läker som det ska. Alltså inget mer än det du gör idag.
Börja rid igång lite försiktigt, hon måste ju röra på sig så att den nya huden fungerar även under rörelse. När hästen rör på sig så ökar dessutom blodgenomströmningen, så att det läker snabbare. Och var och sånt kommer ut när hästen rör sig.

Så har jag gjort med sår på mina hästar och det har funkat finfint.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 981
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ För några dagar sedan lyckades jag få en ett litet skärsår, ett par cm långt och inte djupt. Plåstrade om det osv ganska omgående och...
2
Svar
33
· Visningar
2 332
Senast: Stinaelin
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 655
Senast: Görel
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 602
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp