Sår vid anus

MrsScabtree

Trådstartare
Min hund har ett märkligt sår precis brevid anus , det ser ut som att en böld som spruckit ungefär (fistel?), ett litet jack på 3 mm och kanske 2 mm djupt. Upptäckte det för några veckor sedan och då var det varigt och äckligt. Jag tvättade det grundligt 2 ggr dag och ringde vet som sa att jag skulle avvakta. Det blev bättre, men det är kvar och läker väldigt långsamt. Finns det någon bra salva jag kan ha på som är antiseptisk mellan varven där jag tvättar? Det ser ut som att såret skulle kunna sys ett stygn, men fick veta av vet att man inte vill sy så små sår på hundar då infektionsrisken är hög.
Man kanske ska åka in och be om en antibiotikaspruta? Vad tror ni?
 
Sv: Sår vid anus

Kan det inte vara en analsäck som spruckit? Det händer ju och dessa sår kan ta lång tid på sig att läka. Har du ingen bild på det?

Personligen hade jag nog provat att lämna det totalt ett par dagar, att tvätta så ofta som 2 ggr/ dygn känns lite overkill på ett så litet sår - tänk på att det är lätt att störa läkningsprocessen om man är på och petar för mycket. Så länge hunden är pigg och feberfri är det nog ingen fara.
 
Sv: Sår vid anus

Saken är den att det blir väldigt rött och fult och varar om jag inte sköter med tvätt. Nu är det ljusrosa. Vetten sa att det gärna fick blöda ut littte. Att det var bra för då höll sig såret rätt

Jag kan försöka ta en bild på det ikväll!
 
Sv: Sår vid anus

Ok, det låter ju inte så bra. Märkligt att ett så litet sår inte läker, det kan ju inte vara stort. Om du vill ha tag på någon antiseptisk salva så är det kanske bäst att fråga på apoteket, där brukar ju finnas utbildad personal. På din beskrivning känns det dock som om det är viktigt att den tränger in bra och inte blir liggade s a s, hur det än är så läker ju torra sår alltid snabbare än fuktiga.
 
Sv: Sår vid anus

Är det så? Jag trodde det var tvärtom.:o
Det är ju liksom en "ficka" eller ett "hål", lätt för bakterier att grå kan jag tro. Speciellt när det sitter så nära ett ställe som utsöndrar så mycket bakterier. Jaja, jag slänger in en bild sen så får du kika och säga vad du tror/tycker.:)
 
Sv: Sår vid anus

Bästa är ju alltid att rådfråga veterinär som du gör. Mian hundars sår brukar jaga lltid tvätta med koksaltlösning. Köper i engångsflaskor som enkelt går att spruta in i såret så det "geggar ur" sig. Tvättar sedan ytligt med klorhexidin. Jag har dock inte haft sår just där på mina hundar.
 
Sv: Sår vid anus

Bästa är ju alltid att rådfråga veterinär som du gör. Mian hundars sår brukar jaga lltid tvätta med koksaltlösning. Köper i engångsflaskor som enkelt går att spruta in i såret så det "geggar ur" sig. Tvättar sedan ytligt med klorhexidin. Jag har dock inte haft sår just där på mina hundar.

Nej precis, jag vill ju inte ha för kraftiga medel så han kanske bli irreterad i själva slemhinnan:o.
Jag har kört med lactacyd och väteperoxid.
 
Sv: Sår vid anus

Min hund fick likadant, och det var analsäcken som var full och sprängde sig ut.
Blir som en fistel, litet sår precis vid öppningen. Väldigt mycket bakterier där så dom ska inte slicka där, utan fortsätt tvätta tills du får tid hos vet.

Jag var nyss in med min som hade ryckt bort skorpan på sitt sår, så nu blir det inflamationsdämpande meducin och tvätta med klorhexidin två gånger om dan.
Jag passar på att göra detta efter varje gång han bajsat då bakterierna florerar mest.

Lycka till med vovven.
 
Sv: Sår vid anus

Jag litar på er så jag ser helt enkelt tid att boka en tid för en antibiotika spruta, eller får han tabletter?

Tusen tack för all hjälp! Det blir tyvärr ingen bild då sambon redan hade packat ner kameran.
 
Sv: Sår vid anus

Min brukar få tabletter då vi har varit in och tömt eländet.

Vi har bokat in operation nu för det sista året har vi fått åka in lite för ofta, så nu ska analsäckarna väck.

Tur han går att lura i tabletter enkelt. :crazy:
 
Sv: Sår vid anus

Min hund har ett märkligt sår precis brevid anus , det ser ut som att en böld som spruckit ungefär (fistel?), ett litet jack på 3 mm och kanske 2 mm djupt. Upptäckte det för några veckor sedan och då var det varigt och äckligt. Jag tvättade det grundligt 2 ggr dag och ringde vet som sa att jag skulle avvakta. Det blev bättre, men det är kvar och läker väldigt långsamt. Finns det någon bra salva jag kan ha på som är antiseptisk mellan varven där jag tvättar? Det ser ut som att såret skulle kunna sys ett stygn, men fick veta av vet att man inte vill sy så små sår på hundar då infektionsrisken är hög.
Man kanske ska åka in och be om en antibiotikaspruta? Vad tror ni?

Det här låten inte alls kul. Var nyligen (förrgår) inne med min katt som hade en tumör, som hon själv fått loss halvvägs från anus där den satt. jag trodde det var en tarmbit som kommit lös efter maskbehandling (kan hända att tarmen kommer ut en bit av stressad mage) som hon hade börjat slicka/bita loss.

Men det var en tumör. Inte så vanligt i ändtarmsöppningen, men så var det. Jag råder dig att ta med vovven in och kolla. Själv väntar jag på svar ifrån veterinären om det är cancer eller inte. Gissa ont i magen... Usch.

Lycka till, problem i rumpan skulle jag inte önska min värsta fiende.
 
Sv: Sår vid anus

Jag väcker upp den här gamla tråden lite..
I fredags kväll såg jag att min hund var väldigt uppsvälld precis runt analöppningen. Misstänkte direkt analsäcksinflammation då han haft det en gång tidigare. Försökte tömma ur själv på lördagen och fick ut lite grann. Dock kändes det väldigt hårt på ena sidan! Det gjorde såklart jätteont på stackars vovven så jag ville inte fortsätta. Ringde jourhavande vet som tyckte jag skulle vänta tills måndag (idag) eftersom han åt och gjorde ifrån sig som han skulle. Eftersom han ville komma och slicka så fick han gå med tratt hela helgen, så idag så det hyffsat fint ut med var fortfarfande hårt och lite småsårigt. Åkte in till vet idag och hon kunde bara konstatera att det var stenhårt och inte gick att klämma ur! Att han har någon slags inflammation är helt säkert så nu går han på antibiotika. Däremot är det osäkert om det faktiskt är ena analsäcken som är så hård eller om det är någon slags förändring. Veterinären sa att det förekommer bland äldre hanhundar just att de får förändringar runt analsäckarna och att man kan bli tvungen att operera bort de.
Är det någon på forumet som känner igen detta? Eller kan det vara så att analsäckarna blir så pass hårda att det inte går att tömma ur? Jag brukar tömma regelbundet då jag fick det beordrat första gången han fick akut analsäcksinflammation (2005). Han har inte haft några bekymmer sen dess. Kanske tömde för en månad sen och då var det inget konstigt!
 
Sv: Sår vid anus

I väntan på vet så tvätta/spola med Klorhexidin.
Svider inte o tar bort död vävnad.

mvh
 
Sv: Sår vid anus

Äldre hanar kan ju få perinealbråck, så det kanske var något sådant hon menade på? Det kräver oftast operation mig veterligen om hunden fått det.
 
Sv: Sår vid anus

Berätta gärna mer! Vad innebär det? Hur vet man när hunden har fått ett sådant bråck?
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
934
Senast: inaa
·
Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
768
Senast: Bapelsin
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 207
Senast: Migo
·
Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 177
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp