Sår vid öronen

sthu

Trådstartare
Min Tuva har sår och klåda vid öronen. Ska ta henne till veterinären, men just nu befinner vi oss 20 mil isär..
Vad kan det vara? Såhär såg det ut i oktober, upplever att det blev bättre när hon åt mer blötmat (hon har mest fått torrfoder senaste veckan, Carnilove fasan) men om det stämmer eller om jag inbillar mig vet jag inte.
IMG_20171022_102059.jpg

Finns det något jag kan göra redan nu för att minska hennes obehag?
 
Min Tuva har sår och klåda vid öronen. Ska ta henne till veterinären, men just nu befinner vi oss 20 mil isär..
Vad kan det vara? Såhär såg det ut i oktober, upplever att det blev bättre när hon åt mer blötmat (hon har mest fått torrfoder senaste veckan, Carnilove fasan) men om det stämmer eller om jag inbillar mig vet jag inte.
Visa bifogad fil 21327

Finns det något jag kan göra redan nu för att minska hennes obehag?
Byt tillbaka till våfodret? Jag är alltid orolig att det ska vara foderallergi då jag tyvärr haft två katter som råkat ut för det.
 
Byt tillbaka till våfodret? Jag är alltid orolig att det ska vara foderallergi då jag tyvärr haft två katter som råkat ut för det.

Ja jag är orolig för det också..
Hon vägrade äta våtfoder när vi flyttade så vi bytte till torrfoder igen.
Jag får väl be kattvakten att vara ihärdig med våtfodret.

Är så orolig för min lilla Tuva
 
Kan vara smärta i munnen med. Min ena visar tandsmärta genom att klia baksidan av öronen samt där din katt har sår på bilden.
 
Kan vara smärta i munnen med. Min ena visar tandsmärta genom att klia baksidan av öronen samt där din katt har sår på bilden.

Tänderna kollade vi för inte så länge sedan (två tre månader?) och drog ut en. Hoppas verkligen inte det är det :nailbiting:
 
Troligen reaktion på fodret, sår påhuvudet är typuskt foderallergi. Jag skulle sätta henne på allergifoder direkt.
 
Troligen reaktion på fodret, sår påhuvudet är typuskt foderallergi. Jag skulle sätta henne på allergifoder direkt.

Jag är helt ny på sånt här, bara torrfoder eller blötmaten också? Och jag som precs köpt nytt torrfoder och massor med blötmat :arghh:
 
Det bästa är ju att bryta helt i kanske 2 v så såren läker, sen börja ge ett av fodrena och se reaktionen. Om du bytte båda samtidigt, vet du ju inte vilken hon reagerar på. Jag tror förvisso torrfodret i så fall, men ändå.
 
Det bästa är ju att bryta helt i kanske 2 v så såren läker, sen börja ge ett av fodrena och se reaktionen. Om du bytte båda samtidigt, vet du ju inte vilken hon reagerar på. Jag tror förvisso torrfodret i så fall, men ändå.

Fast jag har inte bytt foder helt. De har ätit torrfodret i ca 6 månader och blötmaten ännu längre. Det som hände när vi flyttade var att våtmaten inte dög längre och de åt mer torrfoder (bara såsen från blötmaten).
 
Inte köpt ny påse för några veckor sen? Även om det är samma foder?
Detta kom ju uppenbarligen ihop med en förändring, mer torrfoder än vanligt.
Precis som människor helt plötsligt kan börja reagera på nått efter lång tid, kan katter göra det också. Den jag hade, reagerade på fisk om hon fick det för ofta. Och kunde reagera på ny påse ibland, trots flera års ätande av samma foder. Självklart bytte jag bort det fodret helt.
 
Inte köpt ny påse för några veckor sen? Även om det är samma foder?
Detta kom ju uppenbarligen ihop med en förändring, mer torrfoder än vanligt.
Precis som människor helt plötsligt kan börja reagera på nått efter lång tid, kan katter göra det också. Den jag hade, reagerade på fisk om hon fick det för ofta. Och kunde reagera på ny påse ibland, trots flera års ätande av samma foder. Självklart bytte jag bort det fodret helt.

Jo jag köpte en ny påse för typ två veckor sen.. Kan det vara så illa alltså? :( Ska se till att hon fasas över på blötmaten igen så fort som möjligt.

Jag ska ringa och boka en tid hos veterinären idag, så fort han öppnar. Måste ju finnas nån salva eller nåt man kan ha på för klådan medan vi utesluter vad det kan bero på.

Tack för all input!
 
Vet inte om det finns nån salva. Det man brukar göra är att sätta tratt på dom så de inte kommer åt. Min erfarenhet är att det lägger sig fort om tar bort det hon reagerar på.
 
Om det kom i samband med flytt så skulle jag gissa på stress alternativt att hon reagerar på något i det nya hemmet. Fodret skulle jag inte gissa på i första hand om hon har ätit det så länge. Däremot tänderna kan vara vettigt att kolla upp igen. Obehag från munnen gör att de gärna kliar vid öronen.
 
En av mina katter blossade det upp på över natten, ett handflatestort, vätskande sår på halsen. :crazy: Även han hade reaktion på bl a fisk vid allergiutredningen så jag är lite nojig efter att även älskade Huggis plötsligt reagerade på fodret han ätit i flera år.
 
Om det kom i samband med flytt så skulle jag gissa på stress alternativt att hon reagerar på något i det nya hemmet. Fodret skulle jag inte gissa på i första hand om hon har ätit det så länge. Däremot tänderna kan vara vettigt att kolla upp igen. Obehag från munnen gör att de gärna kliar vid öronen.

Hon har haft såren i varierande grad sen jag köpte henne för 1,5 år sen. Sista året har det varit mycket bättre. Kanske är det stressrelaterat.. Får inte tag i veterinären..
 
Eller rent utav ett allergifoder? tex Hills Z/D, RC Hypoallergenic eller liknande.

Men som minst se till att ge ett foder helt utan fisk då det är en väldigt vanlig allergi :) Får min katt i sig fisk får han utslag på bara någon timme.
 
Jag gör nog ingenting innan veterinären har tittat på henne.
Ska kolla innehållsförteckning på torrfoder, men tror att det är fiskfritt. Blötmaten är det i varje fall.
 
Jag skulle tro det är foderallergi. Ser mycket ut som min katt som hade foderallergi tyvärr.
 
Jag skulle tro det är foderallergi. Ser mycket ut som min katt som hade foderallergi tyvärr.

Jag är rädd för det.. Vad fick din katt för foder? Är det allergifoder som gäller eller kan man hitta nåt annat?
Har ju två katter, blir väldigt dyrt om båda ska äta allergifoder..
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 349
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 695
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 127
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fautras
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp