Sår vid öronen

Det är ju väldigt smidigt och enkelt att beställa foder (inkl allergifoder) av olika slag via webben. Vetzoo tex har flera olika märken och typer allergifoder och man har beställningen på ett par dagar!

Jo men när man inte har en aning om vad man ska ha...
 
Nu har hon blivit lös i magen. Ska jag ge kortison ikväll ändå?

Vad avses med ”lös i magen”?
Om hon inte har diarré så ja jag hade fortsatt absolut. Om det blir diarré /katten beter sig annorlunda gällande att gå på lådan etc hade jag konsulterat veterinären i frågan!

Du måste verkligen allmänt försöka få tydligare direktiv från din veterinär reflekterar jag, ang programmet och planen ni satt upp för din ”allergiska mot något katt”. Du måste kunna känna dig trygg i en linje som följs och hur du ska förhålla dig . Det funkar ju inte att avbryta etc för symptom /skippa något som ordinerats, utan att just då ha råden från just veterinären.
 
Vad avses med ”lös i magen”?
Om hon inte har diarré så ja jag hade fortsatt absolut. Om det blir diarré /katten beter sig annorlunda gällande att gå på lådan etc hade jag konsulterat veterinären i frågan!

Du måste verkligen allmänt försöka få tydligare direktiv från din veterinär reflekterar jag, ang programmet och planen ni satt upp för din ”allergiska mot något katt”. Du måste kunna känna dig trygg i en linje som följs och hur du ska förhålla dig . Det funkar ju inte att avbryta etc för symptom /skippa något som ordinerats, utan att just då ha råden från just veterinären.

Jag gav kortisonet. Hon är lös men inte diarré. Det var ju första tabletten så ingen avbruten behandling eller nåt.

Det är svårt när vet bara jobbar två dagar i veckan. De har inte heller kvällsöppet så jag kan ringa närsomhelst.
 
Jag gav kortisonet. Hon är lös men inte diarré. Det var ju första tabletten så ingen avbruten behandling eller nåt.

Det är svårt när vet bara jobbar två dagar i veckan. De har inte heller kvällsöppet så jag kan ringa närsomhelst.

Jag förstår det, men försök när du väl har tid med veterinären att verkligen få tydliga svar ang tänkbara symptom, biverkningar, ev reaktioner osv och hur du ska förhålla dig till dessa om/när de uppstår .

Skriv ner på ett block inför varje telefontid . Och du måste ju ändå kunna ringa kliniken på dagtid även om inte just din vet jobbar då, om det uppstår frågor/scenarion, så kan de endera hjälpa dig de andra som jobbar, eller så vidarebefordrar de frågorna till din veterinär .
 
@mackan fast varenda tänkbart scenario går liksom inte få med. Katten har aldrig varit dålig i magen så länge jag har haft henne (måste ju vara snart två år), att hon blev det nu utan att vi gjort några förändringar senaste dagarna är bara konstigt.
 
@mackan fast varenda tänkbart scenario går liksom inte få med. Katten har aldrig varit dålig i magen så länge jag har haft henne (måste ju vara snart två år), att hon blev det nu utan att vi gjort några förändringar senaste dagarna är bara konstigt.

En katt kan bli lösare i magen utan att det betyder att något är fel precis som du eller jag.

Det jag avsåg med mina reflektioner är att du är så osäker runt din katts allergiproblem/utredning allmänt och utifrån det ställer så väldigt många frågor här . Det är din veterinär som ska/kam/bör ställas dessa frågor! Utifrån det menade jag ang att skriv ner ordentligt vad du undrar över/vill fråga veterinären när du har tid hos denne - telefon och besök.

Det är lätt att annars glömma /missa vad du egentligen undrar över. Och veterinären tar sig tid bara du själv ser till att ställa frågorna - det är deras jobb!
 
Jag ställer massor med frågor till veterinären. Men ibland vill jag ha snabba svar på hur andra hade gjort och inte vänta flera dagar.
Är det bra att äta kortison när magen är i olag? Jag har ingen veterinär att ringa och kortisonet ska ges nu.

Annars är veterinären väldigt svävande i sina svar. Allt beror på.
 
Jag ställer massor med frågor till veterinären. Men ibland vill jag ha snabba svar på hur andra hade gjort och inte vänta flera dagar.
Är det bra att äta kortison när magen är i olag? Jag har ingen veterinär att ringa och kortisonet ska ges nu.

Annars är veterinären väldigt svävande i sina svar. Allt beror på.

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på detta/vad du vill ha för svar.

Men nej - faktiskt inte mitt i en så viktig utredning ang din katts allergi hade jag förlitat mig på svar från andra på ett forum . Inkl då givetvis mig själv.

Det var lite essensen i det jag kommenterat/funderat över i inläggen som svar här till dig .
 
Det är ytterligare en sak jag tycker är tråkig att läsa. Hur jäkla lite information du fått. Jag har fått en gedigen redogörelse ang vanliga biverkningar, tecken att vara uppmärksam på, när behandling ska avbrytas, när kontakt ska tas med veterinär osv varje gång mina djur fått någon medicin.
 
Det är ytterligare en sak jag tycker är tråkig att läsa. Hur jäkla lite information du fått. Jag har fått en gedigen redogörelse ang vanliga biverkningar, tecken att vara uppmärksam på, när behandling ska avbrytas, när kontakt ska tas med veterinär osv varje gång mina djur fått någon medicin.

Jag har samma erf ang djur i allmänhet och blir också frustrerad utifrån det gällande all osäkerhet/frågor här osv.
Samtidigt är min erf att man som djurägare (och även patient som människa själv) även måste ställa frågor själv ganska konkret för att få tydliga svar. Inte för att det per automatik brister hos vårdnadshavaren utan för att frågor /undringar kan vara så varierande och det är väldigt svårt för vårdnadshavande utifrån det att alltid svara på allt rent spontant allmänt . Det är utifrån det ibland lika svårt för en djurägare som kanske inte har stött på problematiken tidigare, att alltid veta vad den ska/bör fråga .

Men: oavsett så bör man om svar inte fåtts/frågor finns konsultera vårdnadshavaren ! Särskilt gällande djur som inte kan tala för sig själva .
 
Senast ändrad:
Jag använder ofta forum och liknande i sånna lägen. Men mest för att kunna trycka på om veterinären "sitter fast" i sitt tänk. Har positiv erfarenhet av det. De är ju trots allt människor och kan inte veta allt om alla djur, diagnoser och ev erfarenheter utomlands t.ex. Nu har jag, som boende nära ett djursjukhus, lätt att byta veterinär om jag känner att vi står helt still, men visst är det okej att utifrån hämta information! Framförallt när man har katt, eftersom endel av den vetenskapliga kunskapen baseras på hund. Kastreringschip och cartrophen är sånna exempel.

Men när jag serverade enbart veterinärfoder till mina, så köpte jag på webben. Ofta kan man hitta billigare också då. Så vetzoo, zooplus och liknande.

Håller alla tummar att ni hittar nått! Jag skulle kolla på nått utan kyckling, jag har för mig att man tror det är det katterna reagerat på när de inte tålt allergifoder heller. Finns nått med om det är hjort och nått mer som jag vet några testat med framgång. Tyvärr är ju testa sig fram det enda man kan göra. Eller göra egen mat, men då är det såklart viktigt att läsa på ordentligt.
 
@mackan @Alexandra_W Så vad gör man när veterinären gått hem för dagen och man har en ganska enkel fråga?
Mina vettar är väl skit, vad vet jag, men jag har varken fått en plan eller att vi gått igenom biverkningar. Aldrig gjort med läkare heller för den delen. De förutsätter nog bara att jag är läskunnig.

@MissFideli jo,att man kan handla på nätet vet jag. Men jag vet inte vad jag ska handla..
Nu ska sjukhuset ta hem specific istället det trodde hon kunde funka. Det är ju omöjligt att veta på förhand.
 
@mackan @Alexandra_W Så vad gör man när veterinären gått hem för dagen och man har en ganska enkel fråga?
Mina vettar är väl skit, vad vet jag, men jag har varken fått en plan eller att vi gått igenom biverkningar. Aldrig gjort med läkare heller för den delen. De förutsätter nog bara att jag är läskunnig.

@MissFideli jo,att man kan handla på nätet vet jag. Men jag vet inte vad jag ska handla..
Nu ska sjukhuset ta hem specific istället det trodde hon kunde funka. Det är ju omöjligt att veta på förhand.

Jag menade inte du gjort fel. Utan det är tråkigt att höra hur bristande information du fått från veterinärerna - dvs att du övht ska behöva sitta i en situation där du inte vet hur du ska göra när katten är dålig i magen och du måste ta ställning till ge kortison eller ej
 
Jag använder ofta forum och liknande i sånna lägen. Men mest för att kunna trycka på om veterinären "sitter fast" i sitt tänk. Har positiv erfarenhet av det. De är ju trots allt människor och kan inte veta allt om alla djur, diagnoser och ev erfarenheter utomlands t.ex. Nu har jag, som boende nära ett djursjukhus, lätt att byta veterinär om jag känner att vi står helt still, men visst är det okej att utifrån hämta information! Framförallt när man har katt, eftersom endel av den vetenskapliga kunskapen baseras på hund. Kastreringschip och cartrophen är sånna exempel.

Men när jag serverade enbart veterinärfoder till mina, så köpte jag på webben. Ofta kan man hitta billigare också då. Så vetzoo, zooplus och liknande.

Håller alla tummar att ni hittar nått! Jag skulle kolla på nått utan kyckling, jag har för mig att man tror det är det katterna reagerat på när de inte tålt allergifoder heller. Finns nått med om det är hjort och nått mer som jag vet några testat med framgång. Tyvärr är ju testa sig fram det enda man kan göra. Eller göra egen mat, men då är det såklart viktigt att läsa på ordentligt.

Varför något utan kyckling ? Och på vilket sätt skulle göra egen mat hjälpa i läget ”allergisk mot något ” katt ? Nyfiken på vad du avser ?

Ang ”hjort” och foder så är det nog ren och älgkött du menar?
Det finns ju foder i djurbutikerna som har detta . Men ändå kvarstår ju att man inte vet vad man handlar och varför här?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 383
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 805
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 170
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp