Sår vid öronen

Och andra sidan
IMG_20190718_164213.jpg

Inte bra.. ska ringa veterinären imorgon.
 
Veterinären sa att jag skulle behandla med kortison kutant i tre dagar. Det hjälpte och såren försvann.
Nu har de kommit tillbaka igen, på hakan den här gången.. Är lite tveksam till att ha kortison där. Tänk om hon slickar sig om munnen och får i sig det? Kanske överdrivet nojig, men ändå.

Är jag väldigt fånig om jag ringer firstvet idag? Tänker att helger är för mer akuta fall. Jag kan ändå inte göra något nu, mer än att plocka fram kortison igen.
 
Jag ringde. Hon tyckte jag skulle behandla med kortison och givetvis ringa kliniken imorgon. Det kommer jag göra och fortsätta utredningen. Veterinären trodde att det kanske kunde vara kvalster men det är ju helt omöjligt att säga via telefon.
Jag är ändå nöjd och glad. Det lugnade nerverna lite.
 
Jag vet en tjej som har en katt som är allergisk mot husdammskvalster. Hon får kortison och atopica dagligen samt nån form av vaccination 1 gång/månad.
Dom hittade det via pricktest.
 
Jag vet en tjej som har en katt som är allergisk mot husdammskvalster. Hon får kortison och atopica dagligen samt nån form av vaccination 1 gång/månad.
Dom hittade det via pricktest.

Det var nåt sånt veterinären på firstvet misstänkte också. Får se vad den andra veterinären säger på kliniken.
Just det här att det kommer och går tycker jag är lite märkligt. Men jag vet ju hur mina egna eksem kan bete sig så kanske är det normalt.
 
Det var nåt sånt veterinären på firstvet misstänkte också. Får se vad den andra veterinären säger på kliniken.
Just det här att det kommer och går tycker jag är lite märkligt. Men jag vet ju hur mina egna eksem kan bete sig så kanske är det normalt.

Säg till om du vill komma i kontakt med henne. Om hon vill, har hon säkert erfarenhet att dela med sig av.
 
@sthu min honkatt hade som sagt kvalsterallergi. Samma symptom som din med långa perioder emellan. När hon blev äldre blev problemen tyvärr sämre så då fick hon atopica dagligen då kortison inte funkade längre.
 
@sthu min honkatt hade som sagt kvalsterallergi. Samma symptom som din med långa perioder emellan. När hon blev äldre blev problemen tyvärr sämre så då fick hon atopica dagligen då kortison inte funkade längre.

Usch sånt är inte roligt.. Jag hoppas det ska räcka att behandla med Cortavance i perioder.

Som tur väl är kliar hon sig inte så mycket. Inte mer än vad Lina gör, fast kanske något mer energiskt när hon väl kliar. Så länge såren inte blir större får hon vara utan tratt
 
Det var nåt sånt veterinären på firstvet misstänkte också. Får se vad den andra veterinären säger på kliniken.
Just det här att det kommer och går tycker jag är lite märkligt. Men jag vet ju hur mina egna eksem kan bete sig så kanske är det normalt.
Har en som är allergisk mot i princip allt (värst är protein).
Står på RC hyper, har gjort det i flera år och mår jättebra.
Köpte robotdammsugare för kattens skull! 😅 Men måste dammsuga vanligt med, på ställen roboten inte kommer åt. Kommer den med en dammtuss i mustaschen, från under skohyllan eller något, är det igång. :(

Har keramiska matskålar, då vi även skulle plastsanera. Alla leksaker är naturmaterial. Alla liggplatser ska tvättas varje vecka (vi har löst det med att lägga filtar eller små lammskinn på kattens "platser"). Skinnen antingen tvättar vi, eller slänger i frysen.
Katten får inte vara i sovrummen eftersom det är mycket kvalster över lag i sovrum.

Har testat vaccin, men det fungerade inte.
Låter jobbigt, men eftersom vi har kört så här i flera år, så har det blivit en rutin och inget någon tänker på.
Har haft enstaka återfall, men då har den t.ex. kommit över en fågel när den varit ute. Möss tål den dock. ;)
Håller tummarna för din! :heart
 
Usch sånt är inte roligt.. Jag hoppas det ska räcka att behandla med Cortavance i perioder.

Som tur väl är kliar hon sig inte så mycket. Inte mer än vad Lina gör, fast kanske något mer energiskt när hon väl kliar. Så länge såren inte blir större får hon vara utan tratt

Min katt levde i högsta välmåga till 14 års ålder, även om det blev jobbigt med medicineringen för främst matte sista två åren då som sagt allergin började skena. (Man blir ju väldigt låst såvida katten inte är sån att vem som helst kan medicinera dagligen som var nödvändigt då).
De många åren innan åt hon bara låg dos kortison i kortare perioder vid ett skov, och var helt ok långa perioder däremellan.

Så min inflik var inte avsedd att vara nedstämmande alls - men med just kvalster ska man ju självklart ändå ha i medvetandet att det ÄR komplext och att allergin tyvärr har tendens att ”bredda sig” . Allergi är jäkligt bökigt och trist allmänt det går ju inte att komma ifrån .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 333
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 032
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp