Sår vid öronen

Har beställt det där fodret med insektsprotein från Virbac. Det kunde ta nån vecka trodde sjukhuset.
Annars verkar det fungera med kortisonspray och Specific. Provar Specifics blötmat också. Den är inte överdrivet god säger Tuva men får man inget annat så..

Upptäckte att hon fått ett sår på hakan. Vet inte om det är för allergin eller för att hon och Lina lekte våldsamt. Får väl avvakta en dag eller två och se hur det utvecklar sig. Annars får jag ha lite kortison där med.
 
@sthu jag håller tummarna !
Väldigt intressant i övrigt ang det fodret, aldrig hört talas om att det finns 😄
Du verkar ha fått en väldigt engagerad och innovativ veterinär till hjälp ! Det är precis vad man som djurägare önskar sig och vill ha - guld !
 
Uppdatering!
Virbac funkar bra. Tuva gillar det skarpt och hon är helt symtomfri. Dock har hon kräkts två gånger de senaste dagarna, om det har samband med fodret eller om det är nåt annat låter jag vara osagt. Ska ta upp det med veterinären på tisdag.

Sammanfattningsvis, alla är nöjda och glada utom min ekonomi (fodret är dyrt!).
 
Äsch.. Såren är tillbaka. Ska ringa veterinären imorgon.
Får behandla med kortisonspray så länge.
 
Är ni säkra på att det är foderallergi? En bekant på facebook vaccinerar sin katt mot nån form av allergi nu, jag kan kolla mer om det om du vill? Vet dock inte vilken allergi han har.
 
Äsch.. Såren är tillbaka. Ska ringa veterinären imorgon.
Får behandla med kortisonspray så länge.


Fy vad tråkigt 😞 ang allergi så är det ju tyvärr inte ovanligt att allergin utvecklar sig över tid och att katten kan utveckla allergi mot fler saker än den hade initialt....

Jag har glömt hur gammal /ung din katt är ?
 
Fy vad tråkigt 😞 ang allergi så är det ju tyvärr inte ovanligt att allergin utvecklar sig över tid och att katten kan utveckla allergi mot fler saker än den hade initialt....

Jag har glömt hur gammal /ung din katt är ?

Ja, allergier kan vara luriga.. Jag hoppas det är ett sår från bus med kompisen, ibland går det rätt vilt till.

Hon är 7 år.
 
@sthu ja min utvecklade ju atopisk dermatit senare år som funkade att medicinera rätt okomplicerat i många år , men som sista åren blev väldigt komplicerat och besvärligt.

Hoppas det bara är något sår från bus 👍
 
Avvakta sa veterinären. Behandla lite försiktigt med kortisonspray och avvakta nån vecka. Blir det inte bra eller rent av värre ska vi boka en ny tid.
Jag hoppas det läker snabbt!
 
Set att man kan ge Cetrizin till katt vid allergi? Om ni inte gett antihistamin, så kan det kanske vara nått att ta upp med veterinären.
 
Min foderallergiska hund hade cetirizin för ev små allergiska reaktioner orsakade av att han lyckats komma över saker han inte tålde. Man blir snabb på att fånga tappad mat osv men svårt hålla helt kliniskt rent från allt, inkl det de hittar utomhus
 
Såren har kommit tillbaka :(
IMG_20190718_164239.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 381
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 803
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 170
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp