Sår vid senan/kotan

Moa092

Trådstartare
Hej!
Upptäckte för en stund sedan att min fyra åriga unghäst har fått ett sår vid senan/kotan, ca 3-4 kanske något mer långt. Svårt att säga hur djupt då hon har mycket päls.
Såret var inte där varesig i morse eller vid lunch utan dök upp runt 14 tiden. Ingen aning vad som hänt...
Tog in henne och rengjorde med koksaltlösning. vi köpte henne för 2 veckor sedan och har inte hunnit vaccinera henne ännu vilket gör mig orolig att hon hittat något i hagen som hon lyckats skada sig på och att hon ska få stelkramp😰 Har kollat runt i hagen och gör det varje dag när jag mockar och det finns inga skaderisker som jag kunnat finns, finns dock stenar så hon kan ju igentligen skadat sig på vad som. Inte halt i skritt ( inte kollat i trav ännu ) och inte svullen ännu.
Borde jag oroa mig? Ringa ut veterinären? Ska ringa nu min veterinär vid 16 då dom har telefontid mellan 16-18 nu på kvällen.
men någon som har ett hum på om det är superalvarligt?
Mvh Moa
 

Bifogade filer

  • 5724362F-AAD8-4E8B-9526-B5293C634243.jpeg
    5724362F-AAD8-4E8B-9526-B5293C634243.jpeg
    235,6 KB · Visningar: 87
Det är jättesvårt att ge råd på en suddig bild och lite text. Ring veterinären och rådfråga istället och hellre att du tar ut veterinär en gång ”i onödan” om du är osäker.

Superallvarligt ser det inte ut att vara men det är viktigt att bedöma hur djupt det är, om det finns risk att något annat blivit skadat och om det kanske bör sys. Finns det någon annan som kan hjälpa dig titta på såret om du har svårt att bedöma själv?
 
Hej!
Upptäckte för en stund sedan att min fyra åriga unghäst har fått ett sår vid senan/kotan, ca 3-4 kanske något mer långt. Svårt att säga hur djupt då hon har mycket päls.
Såret var inte där varesig i morse eller vid lunch utan dök upp runt 14 tiden. Ingen aning vad som hänt...
Tog in henne och rengjorde med koksaltlösning. vi köpte henne för 2 veckor sedan och har inte hunnit vaccinera henne ännu vilket gör mig orolig att hon hittat något i hagen som hon lyckats skada sig på och att hon ska få stelkramp😰 Har kollat runt i hagen och gör det varje dag när jag mockar och det finns inga skaderisker som jag kunnat finns, finns dock stenar så hon kan ju igentligen skadat sig på vad som. Inte halt i skritt ( inte kollat i trav ännu ) och inte svullen ännu.
Borde jag oroa mig? Ringa ut veterinären? Ska ringa nu min veterinär vid 16 då dom har telefontid mellan 16-18 nu på kvällen.
men någon som har ett hum på om det är superalvarligt?
Mvh Moa
Kan vara allvarligt, omöjligt att säga. Men veterinär är aldrig fel att ta ut.
 
Angående vad hästen gjort sig illa på så känns det ju ibland som att de kan göra sig illa på allt. Det kan vara någon sten, en pinne eller vad som. Alltid bra att hålla koll i hagen men det är helt omöjligt att förebygga alla sårskador. Ibland händer det oavsett hur mkt man än försöker förebygga.
 
Ingen här kan ju undersöka din häst men jag tycker det ser ut som ett djupare skrapsår typ. Kan varit allt från en sten till en söm som rispat hästen eller den har sparkat sig själv. Omöjligt att säga.
Är hästen inte vaccinerad sedan innan? Du kunde ju bett veterinären som besiktigade hästen att vaccinera den tex så har man haft hela två veckor så är det ren lathet att inte ha ”hunnit” vaccinera 🙄
 
Om den är vaccinerad tidigare så kan ju stelkrampsvaccinationen vara i kraft än.Det är ju inget som ges varje år. Kolla i hästpasset.Uppdatera gärna och lycka till!🙂
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Fiorano
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 532
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 047
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 471
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp