Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Sår vid tand!

J

josse_horses16

Min häst har fått ett sår alldeles neranför en tand, det är inte så stort eller djupt, men hur ska jag göra?
Tvätta med koksalt??
Kram/Jossan

Neranför?Hur ser tänderna ut ovanför??Tänkte om det är en annan tand som gjort skadan.Antar att det är i underkäken det sitter!Munnen har god läknings förmåga!Så låt det vara ett par dagar och håll det under uppsikt.Så ska du se att det löser sig av sig själv.om såret är så litet som du säger!!Kolla även din utrustning så det inte är den som åstakommit skadan :D

Ja, som godrofenia skriver så läker sår i munnen oftast väldigt snabbt.

Ifall såret är svårläkt kan jag dock rekommendera Aloe Vera. Det ger en ökad läkningseffekt på djupet plus att det inte är någon fara alls med att stoppa det i munnen på hästen. Många salvor, sprayer och andra medel lämpar ju sig inte alls att ha i hästens mun!

/Snorpan

J

josse_horses16

hej...
det sitter i underkäken längst fram, inte utrustning eller annan tand, men jag tror att jag låter det vara...
men det blöder ju...Kram

blöder det mycket????Annars är det ganska bra om det blöder lite!Då kommer eventuelle bakterier ut.hästen kan ha stuckit sig på en kvist eller nått han tuggat på..Hästens liksom vår egen saliv har en läkande effekt.Så du kan nog vara lugn. ;)

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6478 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst blir 21 nu i år och har problem med sina tänder. Han har haft foderinpackningar som har lett till att han har varit tvungen att...
Svar
4
· Visningar
482
Hästvård Hur vet man när ett sår är så djupt /stort att det behöver sys? Behöver veterinärvård? Vad ska man kika på för att avgöra om man ska...
Svar
8
· Visningar
532
Hästvård Rider ni med sår? Min häst har fått ett sår, är ganska litet men djupt. Han varken haltar eller är svullen. Bryr sig inte heller när jag...
Svar
11
· Visningar
988
Hundhälsa Hej! Min hund har sår på haserna till följd av medicinering som gör att hans päls och hud är nedsatt. Pälsen är avskavd och han har...
Svar
1
· Visningar
120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckningar 2021
  • OS-laget

Omröstningar