Sår vid tand!

J

josse_horses16

Min häst har fått ett sår alldeles neranför en tand, det är inte så stort eller djupt, men hur ska jag göra?
Tvätta med koksalt??
Kram/Jossan
 
Neranför?Hur ser tänderna ut ovanför??Tänkte om det är en annan tand som gjort skadan.Antar att det är i underkäken det sitter!Munnen har god läknings förmåga!Så låt det vara ett par dagar och håll det under uppsikt.Så ska du se att det löser sig av sig själv.om såret är så litet som du säger!!Kolla även din utrustning så det inte är den som åstakommit skadan :D
 
Ja, som godrofenia skriver så läker sår i munnen oftast väldigt snabbt.

Ifall såret är svårläkt kan jag dock rekommendera Aloe Vera. Det ger en ökad läkningseffekt på djupet plus att det inte är någon fara alls med att stoppa det i munnen på hästen. Många salvor, sprayer och andra medel lämpar ju sig inte alls att ha i hästens mun!

/Snorpan
 
hej...
det sitter i underkäken längst fram, inte utrustning eller annan tand, men jag tror att jag låter det vara...
men det blöder ju...Kram
 
blöder det mycket????Annars är det ganska bra om det blöder lite!Då kommer eventuelle bakterier ut.hästen kan ha stuckit sig på en kvist eller nått han tuggat på..Hästens liksom vår egen saliv har en läkande effekt.Så du kan nog vara lugn. ;)
 
okej... tack så mycket, det blöder nog bara så det är bra.. Kram
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
917
Senast: inaa
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
831
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
730
Senast: Fazeem
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp