Sår vid underläpp

Crossline

Trådstartare
Någon som kan ha en teori om vad som har hänt? Eller har hon bara bitit sig i läppen?
Kastrerad devon Rex-hona, 6 år gammal. Äter och dricker utan bekymmer. Obrydd och verkar inte ha ont.
 

Bifogade filer

  • 31D5EE66-2AEC-471F-B853-57493B9BA62C.jpeg
    31D5EE66-2AEC-471F-B853-57493B9BA62C.jpeg
    274,5 KB · Visningar: 124
@Crossline om det bara är den enda fläcken skulle jag tro att det är något marginellt ”yttre” som hänt. Men håll koll så det inte är fler fläckar som dyker upp och kolla igenom katten runt öron, ögonbryn, haka osv. I vissa fall kan allergi visa sig som sådana liknande fläckar runt munnen och ansiktet i övrigt.
 
@Crossline Om det håller sig till hakan och läker fort skulle jag tippa på felin acne/svarthaka. Ser exakt ut som på Disa och en väns katt som fått samma "diagnos" hos (olika) vet. :) Disa behövde ingen behandling då men skulle det bli värre skulle vi återkomma. Min vän fick däremot direktiv om att tvätta med klorhexidin. Så blir det värre eller inte försvinner kan det nog vara värt med en visit hos vet. :)
 
På bilderna ser såren precis ut som de min hankatt fick efter sin tandoperation, fast hans satt på överläppen istället. I hans fall var det de undre hörntänderna som åstadkom dem, efter att de övre hörntänderna tagits bort - de hakade helt enkelt i i början. De läkte fint, var ytliga, och det gick över så de har inte återkommit. Utifrån det skulle jag tro att hon råkat "bita" sig, alternativt skrapa i någonstans.
 
På bilderna ser såren precis ut som de min hankatt fick efter sin tandoperation, fast hans satt på överläppen istället. I hans fall var det de undre hörntänderna som åstadkom dem, efter att de övre hörntänderna tagits bort - de hakade helt enkelt i i början. De läkte fint, var ytliga, och det gick över så de har inte återkommit. Utifrån det skulle jag tro att hon råkat "bita" sig, alternativt skrapa i någonstans.

Tror du missade sista posten från TS 😄
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 052
Senast: Bison
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Takire
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp