Brukar låta små sår vara.
Är det smutsigt så tvättar jag med tvål och vatten.

Sen håller jag bara extra koll på dem så att jag ser att de läker.
 
Jag har alltid låtit de vara. Sedan blev gammelhästen känslig för lymfangit så nu tvättar jag med tvål och vatten och lägger på manuka.
 
Väldigt små och ytliga sår spolar jag bara med vanligt vatten (spolar med duschslang) annars steril koksaltlösning.
Behövs det mer så tvättar jag med hibiskrub.

Man ska inte använda vanlig tvål på sår! Hibiscrub går bra (men finns ingen anledning att alltid använda det, bara om det behövs). Lactacyd kan man också ha på sår.
 
Med Lactacydtvål och vatten eller koksaltlösning. Har inget annat hemma för att tvätta sår med utan blir det fullt sår så ringer jag vet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Corax
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: misswilma
·
Hundhälsa Min vovve Strider har ett sår vid ögat som kommer och går. Den här gången har det varit där i över en vecka utan att läka. Det brukar...
Svar
3
· Visningar
542
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp