Brukar låta små sår vara.
Är det smutsigt så tvättar jag med tvål och vatten.

Sen håller jag bara extra koll på dem så att jag ser att de läker.
 
Jag har alltid låtit de vara. Sedan blev gammelhästen känslig för lymfangit så nu tvättar jag med tvål och vatten och lägger på manuka.
 
Väldigt små och ytliga sår spolar jag bara med vanligt vatten (spolar med duschslang) annars steril koksaltlösning.
Behövs det mer så tvättar jag med hibiskrub.

Man ska inte använda vanlig tvål på sår! Hibiscrub går bra (men finns ingen anledning att alltid använda det, bara om det behövs). Lactacyd kan man också ha på sår.
 
Med Lactacydtvål och vatten eller koksaltlösning. Har inget annat hemma för att tvätta sår med utan blir det fullt sår så ringer jag vet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Fazeem
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
925
Senast: inaa
·
Hästvård Hej alla. Jag har haft kontakt med veterinären och de har kollat men säger att dessa sår är styngflugor som orsakar detta. Tänkte...
2
Svar
21
· Visningar
2 993
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp