Sara, 22, varnade för man som släppte lös hästar i hennes stall – nu har anmälan gjorts om hets mot

En anmälan om hets mot folkgrupp uppges nu ha gjorts efter att Sara Hansén utanför Nynäshamn varnat på Facebook för en man som tog sig in i stallet och släppte lös hästar. Anmälan upprättades sedan företrädare från den slutna SVT-knutna aktivistgruppen #jagärhär uppmärksammat tråden och de kommentarer som skrevs i den. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://nyheteridag.se/varnade-for-...-i-stall-anmalan-gjord-om-hets-mot-folkgrupp/
 
När folk rymmer från jobbet anmäler vi till polisen. De får då namn och signalement. Signalementet är påfallande ofta "man, Y år, x längd, svart hår, bruna ögon". Det kan även vara blont hår och blå ögon dock.
Det är aldrig någonsin en svensk medborgare även om vissa skulle kunna passera för etnisk svensk.

Notera att signalementet inte ger besked om personen hör hemma i Algeriet, Vitryssland eller Somalia! Det är inte relevant för signalementet.

Sen får polisen också namn, födelsedata och medborgarskap för sina system. Men ursprung anges inte i signalement. Hudfärg göra det om den inte är vit.

Att tala om att det är tex en algerisk man kan försämra signalementet då man lätt inbillar sig att personen som är efterlyst ser ut på ett visst vis. Att alla från Nordafrika ser ut si, alla från Afghanistan ser ut så. Vilket inte alltid stämmer.

Så jag förstår inte varför folk behöver veta etniskt ursprung för att hålla koll på sina hästar??? Hudfärg om den inte är vit, absolut. Men nationalitet - nä? Det finns svarta, bruna, gula och vita svenskar med. Men efterlys "en svensk man på 180 cm, 30 år gammal och med brunt hår och bruna ögon" och de flesta ser en vit person med typiskt Nordiskt utseende framför sig. Inte någon vara förfäder stammar från Marocko. Dvs etniciteten försämrar chansen att hitta honom.
 
När folk rymmer från jobbet anmäler vi till polisen. De får då namn och signalement. Signalementet är påfallande ofta "man, Y år, x längd, svart hår, bruna ögon". Det kan även vara blont hår och blå ögon dock.
Det är aldrig någonsin en svensk medborgare även om vissa skulle kunna passera för etnisk svensk.

Notera att signalementet inte ger besked om personen hör hemma i Algeriet, Vitryssland eller Somalia! Det är inte relevant för signalementet.

Sen får polisen också namn, födelsedata och medborgarskap för sina system. Men ursprung anges inte i signalement. Hudfärg göra det om den inte är vit.

Att tala om att det är tex en algerisk man kan försämra signalementet då man lätt inbillar sig att personen som är efterlyst ser ut på ett visst vis. Att alla från Nordafrika ser ut si, alla från Afghanistan ser ut så. Vilket inte alltid stämmer.

Så jag förstår inte varför folk behöver veta etniskt ursprung för att hålla koll på sina hästar??? Hudfärg om den inte är vit, absolut. Men nationalitet - nä? Det finns svarta, bruna, gula och vita svenskar med. Men efterlys "en svensk man på 180 cm, 30 år gammal och med brunt hår och bruna ögon" och de flesta ser en vit person med typiskt Nordiskt utseende framför sig. Inte någon vara förfäder stammar från Marocko. Dvs etniciteten försämrar chansen att hitta honom.
*Sådana signalement är dessutom så allmänt hållna att vem som helst passar in, jag var inne på det tidigare i tråden.
 
*Sådana signalement är dessutom så allmänt hållna att vem som helst passar in, jag var inne på det tidigare i tråden.

Inte hunnit igenom hela än så ber om ursäkt om jag upprepade. Var mest ute att duger signalement utan etnicitet för polisen borde de göra det för en genomsnittlig hästägare som läser på Facebook.
 
Få se. Mannen SA att han var flykting från Syrien. Det tas som sant och läggs ut i en varning att en syrisk man bla bla.

Annars brukar det ju inte tros (särskilt inte från högerpopulisterna) ett ord på vad asylsökande personer säger att de kommer ifrån

Bekvämt att vända kappan som det gagnar ens syften....
 
Få se. Mannen SA att han var flykting från Syrien. Det tas som sant och läggs ut i en varning att en syrisk man bla bla.

Annars brukar det ju inte tros (särskilt inte från högerpopulisterna) ett ord på vad asylsökande personer säger att de kommer ifrån

Bekvämt att vända kappan som det gagnar ens syften....
Det är dessutom garanterat enda anledningen till artikeln. Hade Bengt från grannbyn släppt ut hästar hade Nyheter idag inte skrivit en rad.

Någon skrev att andra tidningar kunde ha skrivit samma artikel men det stämmer inte. En riktig tidning hade kollat historien bättre, t ex uppgiften om att polisen dröjde fem timmar som hästägaren säger i den första artikeln, som den andra artikeln länkar till.

Dessutom hade riktiga journalister gjort en bedömning enligt pressens etiska regler huruvida mannens ursprung var relevant, och sannolikt kommit fram till att det inte var det. Syrier är inte kända för att släppa ut hästar, det är alltså ingen förklaring till vad som hänt. Om mannen däremot skurit av en häst halsen och förklarat att det var halalslakt, då hade det kunnat vara relevant.

En riktig tidning hade heller inte kallat #jagärhär för svt-anknutna aktivister. Att grundaren är gift med någon på svt innebär inte att svt har med gruppen att göra, aktivister är dessutom ett ord med värdeladdning. Osv osv.
 
Det är dessutom garanterat enda anledningen till artikeln. Hade Bengt från grannbyn släppt ut hästar hade Nyheter idag inte skrivit en rad.

Någon skrev att andra tidningar kunde ha skrivit samma artikel men det stämmer inte. En riktig tidning hade kollat historien bättre, t ex uppgiften om att polisen dröjde fem timmar som hästägaren säger i den första artikeln, som den andra artikeln länkar till.

Dessutom hade riktiga journalister gjort en bedömning enligt pressens etiska regler huruvida mannens ursprung var relevant, och sannolikt kommit fram till att det inte var det. Syrier är inte kända för att släppa ut hästar, det är alltså ingen förklaring till vad som hänt. Om mannen däremot skurit av en häst halsen och förklarat att det var halalslakt, då hade det kunnat vara relevant.

En riktig tidning hade heller inte kallat #jagärhär för svt-anknutna aktivister. Att grundaren är gift med någon på svt innebär inte att svt har med gruppen att göra, aktivister är dessutom ett ord med värdeladdning. Osv osv.

Du la då Hippson UNDER Nyheteridag... För de har inte kollat ett dugg innan de publicerade sin artikel som hade typ bara faktafel... Men men..
 
Jag har väl inte sagt en stavelse om Hippson eller "lagt" den någonstans. :confused: Jag har inte ens läst deras artikel.

Du skrev att ANDRA än Nyheteridag gjort artiklar om händelsen.
Jag vet om 3 "tidningar" Nynäsposten, nyheteridag och Hippson...
Nynäsposten gick på facebookinlägget samt kontakt med polis
Nyheteridag pratade med Sara som råkat ut för händelsen samt polisen
Hippson gick enbart på Nynäspostens "artikel" (och som sagt fick då med en massa fel i sin artikel)

Sen hur man "bedömmer" en bra journalist vet jag inte... Men själv bedömmer jag efter hur artikeln är formulerad och vilka fakta som finns och källan till fakta..

I dessa fall bedömmer jag att Nyheteridag gjort sin artikel bäst då de pratat med personen som råkade ut för händelsen samt att de även kontaktat polisen och fått deras svar.. Ingenstans i artikeln läser jag något rasistiskt utan enbart uppgifter lämnade av Sara samt polis. Källorna framgår klart och tydligt. Artikeln är dessutom (fortfarande) skriven av en VÄNSTERkille.

I Nynäsposten hittar jag knappt några fakta utan mest en kortfattad sammanfattning av händelsen samt en utsago av polisen att "en person är frihetsberövad"

Hippson behöver inte ens kommenteras mer då den som sagt inte är i närheten av nåt..

Själv tycker jag nog att ni sitter på väl höga hästar när ni blir upprörda.. Alla ska kunna göra sej hörda i sverige. Att ni inte vill lyssna är en sak men att tysta medier är en skrämmande väg att gå... Var går nästa gräns ? Nu är ju SVT och SR utom fara då de tillhör vänsterpakten så de kan ju säkert inte göra fel ... Självklart ska ni kunna va kritiska men att kräva att vissa inte får synas är bara fel... Då är ni själva inte bättre än de ni fryser ut.
Jag är inte en flitig besökare på nyheteridag då jag inte är insatt i deras verksamhet, faktiskt är just den här artikeln den enda jag läst på deras sida. I övrigt kanske de skriver rena rappakaljan men i detta fall så är det inte det..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp