Sårfråga!

M

majja22

För 1,5 vecka sedan fick min häst ett fult sår på vänster bakknä(fråga mig inte hur), stort som en enkrona ungefär, inte speciellt djupt men lite svullen runt om. Hade vet. ute som inte tyckte det var någon fara, jag skulle bara se till att hålla rent med vatten och mild tvål, och badda på lite alsollösning. Satte på kompress för att förhindra bakterier i såret. Det läkte ihop rätt fint och blev en stor sårskorpa på och svullnaden gick ner.Men idag när jag tittade så rann det blod bakom sårskorpan, och såret sticker nu ut ca en centimeter från benet. Det verkar som om nånting mer behöver komma ut, men att skorpan hindrar. Ska ringa vet. i morgon, men har ni några tips vad jag ska göra? Ska jag bara låta det vara och vänta till skorpan trillar bort av sig själv? Jag är rädd att det börjar bli en infektion under skorpan, och vill helst ha bort den för att se hur det ser ut under, det verkar ju som sagt vara nåt som trycker på bakom.
Har lotagen hemma, men det är väl bara till för svallkött?

Hästen är inte halt, inte varm, har ingen feber och reagerar inte värst mycket när jag tar runt såret.

Mvh Petra, som inte är någon sår-ingenjör :crazy: heller
 
Svårt att säga utan att se såret!
Lite beroende på var det sitter så kan man ju iofs tänka sig att det är svårläkt pga ytligt liggande benstrukturer/lite vävnad. Svallköttsbildningar kan ju uppstå så här långt upp på benet också. Vill man tänka i mer dramatiska banor kan man fundera på om det kan vara en främmande kropp (pinne eller så) som vill ut eller, i värsta fall, en bensekvester.

Jag tror på det förstnämnda, svallkött. Men du gör nog klokt i att prata med din veterinär imorgon!
 
:eek: Nej helst inga pinnar eller annat skräp! Borde inte vet. ha lagt märke till det vid undersökningen i så fall? Det var ju inte så djupt liksom...?

Ska jaga vet. i morrn, och får hoppas på att det inte är någon fara... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 242
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
12 790
Senast: Luleå
·
Hundhälsa Ja, egentligen ska man väl inte vara förvånad att just Focus av alla hundar ska drabbas av precis allt. Nu har mitt söta måndagsexemplar...
Svar
16
· Visningar
4 522
Senast: pitrott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Tjockistråden 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp