Bukefalos 28 år!

"Sårig" nos.

matildadahlgren

Trådstartare
Nu hoppas jag att ni här på buke ska kunna hjälpa mig. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det här men det är så att jag för någon vecka sedan tyckte att min katt såg ut att ha en lite mörkare färg precis ovanför nosen men tänkte att det förmodligen bara var smuts då han är ute och härjar hela dagarna. Har märkt att det blivit mörkare och mörkare men har inte tänkt så jätte mycket på det. Men idag när jag kom hem så var det väldigt tydligt att något inte är som det ska där på nosen. Han ser nästan lite sårig ut och jag tycker att hans päls som sitter där ser lite skavd ut. Dessutom märkte jag att han hade likadant på hakan.

Ska se om jag kan få en bild på honom när han kommer in, så ni kan få se hur det ser ut.

Så jag undrar om någon av er kanske har någon tanke om vad det kan vara som gör att hans nos ser ut såhär?
Tacksam för svar!!
 
image_zps8fe855a2.jpg


Såhär ser hans nos ut. Hoppas någon kan hjälpa mig med detta!
 
Tycker inte nosen ser så farlig ut, mer smuts än sår. Eftersom du säger att han även har det på hakan så skulle jag gissa på svarthaka, det är jättevanligt och ofarligt så länge det inte blir sårigt eller infekterat. Mina har det till och från och den som har värst svarthaka får ibland även lite smutsig nos (hos är också vitnosad). Man kan tvätta hakan med koksaltlösning eller vanligt vatten på en bomullstuss, och smörja med aloe vera gel t.ex. Men som sagt, det är inte farligt och man kan låta det vara också och bara hålla det under observation.
 
@Cheeserica vad bra att det inte var något farligt! har googlat lite på det och har hittat att plastskålar kan varann orsak, men han har använt sådana i ett och ett halvt år, kan det bara dyka upp helt plötsligt efter såhär lång tid? Vad skulle det annars kunna finnas för orsak?

Har i alla fall testat att ta koksaltlösning på en bomullstuss och det mesta uppe på nosen är i stort sätt borta. Men nosen är nästan kal så det ser nästan ut som att han har en stor röd clownnäsa, brukar det bli så?
 
Jag skulle tro att den röda näsan är en kombination av gnuggande och kanske att han blivit lite stressad/upphetsad, då blir nosen rödare. Är den fortfarande röd nu?

Det sägs att svarthaka kan orsakas av plastskålar, men mina har aldrig ätit ur plastskålar och den som har värst svarthaka äter endast blötmat och färskfoder och då på vanliga tallrikar som jag tar bort direkt efteråt och diskar efter varje gång förstås. Det kan vara hormonellt också, men återigen, min tjej med svarthaka är kastrerad sen många år tillbaka så hennes hormoner håller sig nog rätt lugna. ;)

Om det inte blir variga sår av det (främst på hakan då) så kan det vara bättre att låta det vara. Det kan bli värre om man pillar för mycket. Jag brukar tvätta hennes haka någon gång om året kanske men aldrig orkat utrota det när det inte stör.
 
@Cheeserica Okej! Ja han är fortfarande röd om näsan och vad jag har märkt så brukar han inte direkt klia sig eller så på nosen, men han är som sagt ute om dagarna och jag vet ju ej vad han hittar på då.
 
Håll koll så han inte får sår någonstans (så det inte är foderallergi t.ex.) eller blir sämre eller allmänpåverkad. Är det svarthaka är det som sagt ofarligt, men det är ju svårt att ställa en diagnos via en bild. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Hjälp, jag har målat vårt sovrum grönt- men det blev för gult! Hur ska jag dämpa de gula dragen i kulören, vilken färg på textilier...
2
Svar
23
· Visningar
1 645
Senast: Derivata
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 629
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Fazeem
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 007
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp