Sårig svansrot, vad göra?

niardasp

Trådstartare
Jag har ett halvblod som står på box på natten och i hage på dagen, har ätit samma foder i flera år och aldrig haft problem med huden förut. Träckprov är gjort i höstas - ingen mask och därmed inte avmaskad.

För ungefär en vecka-tio dagar sen såg jag att svansroten var väldigt torr och att en del tagel lossnat, så jag smörjde in med olja några dagar för att mjuka upp huden. Jag har tyckt att det sett bättre ut men idag när jag kom till stallet var svansroten liksom lite uppluckrad, det översta hudlagret hade liksom lyft från svansroten och gick att plocka bort med fingrarna. Dessa flagor var väldigt feta, troligen från oljan jag smetat på.

Jag har aldrig sett hästen klia svansen och när jag kliat har han inte brytt sig överhuvudtaget. Idag var han rejält öm och drog in rumpan när jag tog på svansen, var lite varm också. Idag tvättade jag med Hexocil och försökte skrubba bort en del av den döda huden och då såg jag att huden under är rosa-röd och lite sårig, dock inget blod.

Någon som har någon idé om vad detta kan bero på? Vad ska jag göra, vad ska jag smörja med? Tack på förhand :)
 
Sv: Sårig svansrot, vad göra?

Kan det ha samband med fällningen? Min har mkt problem vid fällning, bl.a. Torr o fnasig i man o svans. Jag har ej kontaktat vet än då han ej är sårig eller störd av det. Jag har provat helosan, skillingaryd salvan- båda är ju feta och gör att det blir mindre torrt, men känns eg inte som om de eg angriper själva problemet. Har fått förslag att prova mjäll schampo eller salva med salisylsalisyra, men inte provat då jag vill kolla med vet först. Minns att han hade mkt värre för många år sedan, lossade stora tussar tagel- fick då ngn salva av vet, och det blev bra.
 
Sv: Sårig svansrot, vad göra?

Precis såhär har min ena häst med:(
Har tänkt leta upp något schampo, tar gärna emot förslag. Bör man ta upp det med veterinär o få något på recept?
 
Sv: Sårig svansrot, vad göra?

Ja att det har samband med fällningen är ju inte omöjligt. Han blir känslig i pälsen överhuvudtaget under fällning så han får en massa B-vitamin för det och det har blivit bättre. Manen är inte alls torr eller fnasig.

Som ni båda säger funderar jag också på om man borde kontaka veterinär och få något utskrivet eller om det är något man kan fixa själv?

grl: Hexocil är ju för eksem, är desinficerande och bakteriedödande, prova det kanske?
 
Sv: Sårig svansrot, vad göra?

Har varit med om något liknande när pållans svans blev inflammerad och skorvig. Det såg rätt otrevligt ut ett tag men det blev i princip helt bra på 4-5 dagar efter regelbunden tvätt med vanligt varmvatten och antibakteriell sprej efteråt.
 
Sv: Sårig svansrot, vad göra?

Hexocil? Vad är det? Vart köper du det? Läste i Apotekets broschyr om häst o skorv/ mjäll- de rekomenderade ngt mjäll schampo. Då vi inte vet vad det är våra hästar har i svansen så bör man nog rådfråga vet. Fast visst brukar jag prova mig fram ibland, men inga starkare grejer.
 
Sv: Sårig svansrot, vad göra?

Min häst har i allänhet väldigt torr hud i svansroten och hon får exem framförallt på våren. Jag brukar tvätta med head and shoulders mjällshampoo och smörja med AVS 14 (finns på b*rjes t.ex) om det är väldigt torrt. Men när det redan blivit sårigt är nog båda dom för skarpa, de funkar mer i typ förebyggande syfte. Jag hade nog tvättat med vanligt varmvatten och kanske någon väldigt mild tvål, och sedan en bakteriedödande och återfuktande salva. Kanske Helosan eller jodopax gel? Att det flagar brukar jag se som något positivt, för i min hästs fall betyder att den gamla huden ramlar av att då kliar det mindre.
 
Sv: Sårig svansrot, vad göra?

Har varit med om något liknande när pållans svans blev inflammerad och skorvig. Det såg rätt otrevligt ut ett tag men det blev i princip helt bra på 4-5 dagar efter regelbunden tvätt med vanligt varmvatten och antibakteriell sprej efteråt.

Vad skönt! Verkar som att tvätt och någon slags kräm efteråt är det bästa. Igår sprutade jag på Aloe Vera spray, får se hur det ser ut idag. Testar nog antingen mer Aloe Vera idag eller så provar jag Helosan. Det kanske är så att man får prova sig fram till vad som funkar på just sin häst.

Hexocil? Vad är det? Vart köper du det? Läste i Apotekets broschyr om häst o skorv/ mjäll- de rekomenderade ngt mjäll schampo. Då vi inte vet vad det är våra hästar har i svansen så bör man nog rådfråga vet. Fast visst brukar jag prova mig fram ibland, men inga starkare grejer.

Hexocil är ett desinficerande och bakteriedödande (tror jag) schampo mot eksem. Jag har köpt mitt på Apoteket men det var ett tag sen, skulle tro att de säljer det på vissa hästbutiker också :) Precis som du säger vågar man ju inte prova en massa starka grejer utan vets inrådan men lite schampo, Helosan, olja och sånt ska nog inte vara någon fara.

Min häst har i allänhet väldigt torr hud i svansroten och hon får exem framförallt på våren. Jag brukar tvätta med head and shoulders mjällshampoo och smörja med AVS 14 (finns på b*rjes t.ex) om det är väldigt torrt. Men när det redan blivit sårigt är nog båda dom för skarpa, de funkar mer i typ förebyggande syfte. Jag hade nog tvättat med vanligt varmvatten och kanske någon väldigt mild tvål, och sedan en bakteriedödande och återfuktande salva. Kanske Helosan eller jodopax gel? Att det flagar brukar jag se som något positivt, för i min hästs fall betyder att den gamla huden ramlar av att då kliar det mindre.

Precis, jag funderade på den där salvan (det är väl typ samma som Skillingarydssalvan, Fyra ess, tjärsalva?) men tänkte att det kanske skulle svida då han ju faktiskt var lite sårig, så jag avstod det. Jodopax vet jag inte om det är så jättebra, det torkar väl ut och det vill jag ju inte. Som sagt, jag testar med Aloe Vera nu så får vi se, det har löst massa problem förut!
 
Sv: Sårig svansrot, vad göra?

Ja, det vet jag att jag läste om hexocil i Apotekets häfte. Ska testa. Hur går det för er andra? Min skillingaryd salva mjukar upp o verkar göra huden mindre torr.
 
Sv: Sårig svansrot, vad göra?

Ser mycket bättre ut här. Jag har kört med Aloe Vera spray + Aloe Vera gel nu i några dagar och nu är det bara flagor kvar, ingen sårighet eller extrem torrhet. Tänkte att jag ska tvätta ren svansen imorgon med Hexocil för att få bort alla lösa flagor och sen fortsätta med Aloe Veran.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
643
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Kära buke-oraklet. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Herr Häst har mig veterligen aldrig varit någon eksem-häst. Han har ju rosa...
Svar
7
· Visningar
720
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 611
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Idag hittade jag en mask i rumpan på min sköna dam. Jag tittade där när jag fodrade lunch eftersom det kliat hysteriskt på henne ett par...
Svar
1
· Visningar
747
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp