Sårskada på föl - hur göra?

Alexandra_W

Trådstartare
Kele har uppenbarligen fått ett totalfnatt. Antagligen har hon fått för sig att täcket är superfarligt igen eller något *sucka*

Jag hörde dem röja som fasiken över stock och sten och buskage i hagen för en timme sedan, men det tillhör mer regel än undantag så jag reagerade inte över det.

Sen var jag ut och skulle ta in ved och passade på att kolla så hästarna fortfarande hade mat i hagen och klia lite på dem. Konstaterade då att Kele uppenbarligen gått ikull i stenröset eller något. Var så och blod lite här och var.

Tog in henne på stallgången för att kolla noggrannare och det mesta är ytligt. Lite smårevor på benen och kotorna, ett stort men ytligt skrapsår på framsidan av ena bakbenet, mellan knä och has etc.

Däremot på baksidan av kotan på höger fram fanns ett fulare sår. Det blödde ganska rejält så det var svårt att se, men efter några minuters tryckpå stället så avtog blödningen och jag kunde spola rent och studera närmare. Och det var inte så farligt. Är skrapat hela baksidan, och så är det ett jack. 1 cm långt ungefär, svårt att se hur djupt men sårkanterna är ihop i alla fall.

Jag gjorde rent, hade på fucidinsalva och la bandage runt. Nu står de inne och äter "lunch".

Men frågan är ju hur jag gör sen? hade det varit en vuxen häst så hade jag släppt ut med bandage som skydd för leran. Men jag vetefasiken om jag törs släppa ut ett föl med bandage. Känns som en ganska stor risk att det - med eller utan hjälp av föltänder - lossnar, och då kan det ju bli än värre. 4 meter bandage som trasslar in sig kan ju ge riktigt otäcka skador. Samtidigt vill jag gärna ha henne ute eftersom jag vill hon ska röra sig och jag misstänker att både kotan och bakbenen kommer svullna rejält om hon inte rör på sig. Men det är ju lera i hagen..

Så, hur skulle ni ha gjort?

och...jag får hålla henne inne när det regnar, täcke är uppenbarligen ingen direkt bra ide...*sucka djupt* Hon var helt lugn hela dagen igår med täcket, men idag måste hon skrapat i eller fastnat elelr något och blivit rädd...

och - lite POSITIVT. Jag fick en aning (underdrift) magont när jag såg såren. Med tanke på hur hon reagerar när man ska sticka henne, och hur fjantig och sjåpig hon var när vi ryckte svanstagel (ooooont sa Kele) så trodde jag att det skulle bli tidernas cirkus när jag skulle göra rent såren. ICKE, hon stod lös på stallgången och var så duktig så. Förutom att jag hade en fölnos i nacken hela tiden som skulle kolla vad jag gjorde så var hon en dröm, trots att det uppenbart gjorde ont. Inga problem att linda heller.


:banana: :bow: :bump:
 
Stenrös hör väl inte hemma i en hästhage :confused:

Hoppas bara att fölis är Tetanus-vaccinerad eftersom du inte syr såret
 
Stenrös hör väl kanske inte hemma ie n hästhage, men jag är allergisk mot platta hagar. Det ska vara kuperat och det ska vara stock och sten. Så lär sig de små liven att lyfta på benen. Och stenrammlet är en liten del av stor hage. Hästarna brukar helt frivilligt roa sig med att rejsa runt över båda stock och sten och upp och ner för branterna och ha superkul. Fölis har haft stenrammel i hagen sedan 3 veckors ålder och är av modellen bergsget, så jag ser det inte som negativt. fast får de panik och drar igenom det blind och döv i överljudsfart blir det inte så lyckat =/ Å andra sidan kan de dra igenom stängsel och skada sig med.

Fölis är INTE vaccinerad och därför jag är bekymrad. Problemet är att vaccinera fölis kan bli...ehh...intressant då hon är så stickrädd. Jag lär dock be distriktaren att göra ett försök, men för närvarande behagar han inte svara i sin telefon =/

Ang sy så är jag av åsikten att såret INTE behöver sys. Sårkanterna ligger perfekt ihop. Sen - det är alltid bra om man kan få sår sydda, men jag kan utan att konferera honom konstatera att distriktaren INTE syr det såret - oavsett häst. Han har sagt "Bah" om betydligt värre sår än så (på god grunder i och för sig). Kliniken säger efter beskrivning på telefon att det inte finns någon anledning att sy såret heller, eftersom det är såpass litet, har jämna sårkanter och sårkanterna är ihop.

Däremot lär jag ju få tag på distriktseländet och be honom komma ut och försöka (fast ordet försöka stryker jag när jag ringer *s*) spruta. Men han är nog ute och jobbar nu eftersom han inte svarar, har lämnat meddelande så får vi väl se om han ringer upp..
 
Jag vet en hästägare som resonerade precis som du gör. Han hade ett stenrös i hagen där hästarna ibland gick. En dag så blev ett av avelsstona jagad i hagen och det blev så olyckligt att hon sprang upp i stenröset och ett bakben bokstavligt gick av. Benen hölls ihop av endast huden. En sån syn var väldigt obehaglig att se. Avlivning skedde och stenröset avlägsnades dagen efter med grävmaskin.

Visst ska en hage vara kuperad men där ska inget stenrös finnas, finns ingen anledning och stenrös befrämjar inga hästar.

Eftersom man inte syr så är det ju bra om hästen ÄR Tetanus vaccinerad eftersom små föl inte har så stort av eget immunförsvar. Själv så vaccinerade jag mitt föl för 3v sedan och ska få en omgång till om 4v. Så marsch vaccinera nu så inget ytterligare tillkommer. Dessutom kan du räkna med Tjockben, speciellt mycket, om hon ska stå i box
 
kanske ska korrigera ordet stenröse när det slog mig att risken är att folk ser en hög med sten framför sig. Dvs där de kan kila fast hovar/ben. Så är det alltså INTE. Utan det är en slänt (eller, del av slänten) som är väldigt mycket sten i. Men inte så de riskerar att kila fast ett ben mellan två stenar elelr dylikt (det har jag noga kollat). Men det sticker upp väldigt mycket sten där. (Kan ta en bild. När jag tog en bild av det och var oroad om man kunde släppa treveckors fölis där skrattade folk rått och sa att det där var ju inget att oroa sig för).

Så det finns INGEN risk att de kilar fast ett ben eller fastnar så och bryter ett ben etc. Däremot kan man ju slå på öronen i det om man skenar igenom det utan att lyfta på fötterna, och då kan man slå sig ganska rejält.

Fått tag i vet nu, och han kommer ut i eftermiddag och sprutar henne mot stelkramp. Håll tummarna att det går att spruta det lilla livet bara =/
 
Hmmm jag hade nog försökt vaccinera som sagt. Det kanske man kan göra intravenöst, förresten?

Sen lämna öppet eller inte. Lite beroende på hur lerigt det är i hagen, och hur mycket de befinner sig i själva leran, hade jag nog lämnat det öppet. Annars är Co-flex och Powerflex bra engångslindor för sådana här tilfällen. Då kan du använda bara en liten bit och behöver inte riskera att fyra meter vanlg linda trasslar upp sig. Jag lovar att hon inte får av sig ett Co-flex-bandage.

Skönt att hon inte hade något emot sårrengöringen.
 
Jodå, vi ska ju försöka vaccinera, jag hoppas det går bara. I.v. eller i.m. spelar ingen roll, fölis är lika omöjlig oavsett. Men jag hoppas att man mha överraskningsmomentet ska hinna få i det.


Svårt att bara linda några varv även med vetrap. Sitter ju precis på baksidan av kotan. Sitter det på skenan kan man ju lätt linda bara ett par varv, men det kasar ju åt alla möjliga håll när de går om man bara lindar kotan. Iofs behöver jag ju inte linda från knä till krona, men det blir ändå ett antal varv.

Fast - än har hon inte brytt sig om bandaget (fleece) som sagt. Änglahästen =)

Det är inte mycket lera i hagen, det går någon centimeter upp på hovarna på "värsta" stället. Men när de fnattar runt och springer så stänker det ju en del. Och fölis gör käcka slidestop:s i leran så det verkligen blir geggigt på baksidan av kotan.

Hmm..NU kom jag ju på hur jag kan göra.. eller...hur jag kan göra DEL av dagen iaf. Om jag släpper dem i somarhagen är det inte minsta lilla lera. Jag kan bara ha dem där när det är ljust dock, törs inte gå i kanten på åkern när det är mörkt.. Men dte löser ju problemet större delen av dagen! Så kan såret få vara öppet och lufta. :idea:
 
Vad har stelkramp med stgn att göra?? Hon gjorde ju illa sig i hagen.. då lär hon ju redan kunnat få in bakterier..
 
Klart det kan va stenigt i hagen! Ungen måste väl lära sig att lyfta på hovisarna som sagt.. Kan du inte sätta typ en stykkappa eller nått utan på bandaget? Då lär det ju inte kunna lindas upp? :idea:
 
Tror inte det är så stor risk det lindas upp. Slängde ut henne med fleecelinda. Tejpad över änden. Den sitter än iaf (varit ute i 2 h)

Nu har vet varit ut med, och ett stycke fölunge har nu fått en stelkrampsspruta. Tyvärr bara stelkrampen och inte influensa med, vet hade slut på influensavaccin.

Lilla damen ville INTE ha någon spruta och det tog X antal brutala försök, men tillslut så.

Sen att jag var nära att nita veterinären när han fällde kommentaren "Kommer krävas mycket smörj för att få bort det där" är en annan historia, men jag sansade mig och väste bara "jag tror inte stryk hjälper mot rädsla, och då vände han på enf emöring och tyckte "nä, det är ju inte kul när man måste spruta dem med PC en massa när de är små och hon har ju fått sin beskärda del den lilla".. Hmmm...

Sen så ville han först se på såret, men när han såg benet var lindat så "hade han inte tid", och tyckte att "hon är ju inte halt så det är nog ingen fara med senor och så" *suckar*

Nåja, ny stelkrampssputa om ungefär sex veckor. Influensan får jag väl vänta med sålänge. Endera får jag ta den med nästa gång och sen en tredje spruta med influensa med det blir i otakt då. Eller så väntar jag med influensan tills i vår. Det är enklast sett ur ett praktiskt perspektiv, fast jag vill eg inte ha henne ovaccinerad så länge. Å andra sidan, risken att hon ska få influensa är väl egentligen ganska liten, om hon inte hamnar på klinik... Suck..hade varit enklare om vet kunnat ge den med idag.

Får väl se om försäkringsbolaget kommer ersätta det här, jag tvivlar.
 
men med tanke på hur många gånger man hört om hästar som fått benen avsparkade av andra hästar så kanske vi bör sätta alla hästar för sig i var sin hage med fållor emellan så dom inte kommer åt varandra?

och ha såpass små hagar att dom inte kan springa, för om dom springer kan dom ju halka o bryta av benen också.


hästar är gjorda för att gå i all möjlig sorters terräng.. stenar är en ganska så väldigt förekommande del av naturen så vitt jag vet.
 
Liten uppdatering:

Lilla damen mår bra och är nu ute i vinterhagen, utan linda. Jag tyckte det såg så fint ut på framkotan att det var bättre det luftade. Hon är inte svullen där heller.

Däremot är hon rejält svullen på höger bakkota, och en hel del på vänster bakkota, och ner till kronranden. Lite stel, men dock ohalt, så det går förhoppningsvis ner på ett par dagar.
 
Japps, hon ser inte vacker ut i bak. Kotorna och karlederna rejält svullna och en vänsterhas som ser ganska...udda ut. Men verkar helt obekymrad och är helt ohalt. Himla stel i vänster bak pga svullnaden, tar ju emot när hon ska böja det. Men hon står utan problem på vänster bak ensamt för att klia sig bakom örat med höger, så det är nog ingen fara. Bara inte framknäna blir sämre igen om hon försöker lägga över vikt framåt.

Nåja det ger sig ju. Är hon lika svullen om en vecka däremot är jag nog inte lika lugn ;)
 

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 594
Senast: höstmåne
·
C
Hästvård I lördags transporterade jag hästen och oturligt nog råkade hon trampa sig :( Hade skydd men hästen levde rövare och fick av sig det ena...
Svar
7
· Visningar
1 052
Senast: Miaa
·
Hästvård Hej, nu var det visst dags att jag söker lite råd hos er kloka bukare. Min häst var lite svullen igår över knät, v framknä. Utsidan...
Svar
4
· Visningar
1 090
Hästvård Hur allvarlig ska ett sår verka för att ni ska ringa efter veterinären? Hur länge bör man avvakta annars? Det är så att min lilla...
2
Svar
24
· Visningar
2 951
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp