Sårskada på hasled

N

neferra

Leder en sårskada som inverkat på själva leden alltid till hälta?

Har en häst hemma som för en vecka sedan blev sparkad vilket ledde till ett ganska stort/djupt sår på hasens utsida med svullnad runtom (hela utsidan på hasen var svullen).
Hästen har inte varit halt alls med undantag för lite irritation första dagen/dagarna över svullnaden, såret har jag hållit rent och fint och det har hela tiden läckt lite blod och klar/ljusgul sårvätska, inget var. Svullnaden har gått ner och såret är fortfarande öppet=dränerat. Hästen har även varit helt feberfri.

Jag tror inte själva leden är skadad då hästen inte är halt eller besvärad i övrigt. Men hur säker kan jag vara?
Erfarenheter?

Hästen ska besiktas (även rtg) på onsdag så då får jag ju svar i alla fall.

Men oron gnager lite smått...:crazy:
 
Sv: Sårskada på hasled

Om hästen får en sårskada som omfattar leden fås en mkt kraftig inflammation och snart även en infektion. Hästen brukar vara blockhalt och får snart feber.

Så du kan vara helt säker på att sårskadan inte gått ända in i leden. Ljusgul vätska rinner normalt från sår under läkningsfasen.

En spark kan ju dock leda till blödningar i ledkapsel m fl strukturer, men då borde hästen ha varit lindrigt-måttligt halt.

Tror inte du behöver oroa dig!
 
Sv: Sårskada på hasled

Om hästen får en sårskada som omfattar leden fås en mkt kraftig inflammation och snart även en infektion. Hästen brukar vara blockhalt och får snart feber.

Så du kan vara helt säker på att sårskadan inte gått ända in i leden. Ljusgul vätska rinner normalt från sår under läkningsfasen.

En spark kan ju dock leda till blödningar i ledkapsel m fl strukturer, men då borde hästen ha varit lindrigt-måttligt halt.

Tror inte du behöver oroa dig!


Tack så mkt för svaret!

Det var nåt sånt jag tänkte oxå, men det är ju alltid skönast att höra från någon annan!

Detta är en jättefin häst jag har haft hemma och utbildat och går den igenom besiktningen på onsdag köper jag den.
Håller tummarna! :p
 
Sv: Sårskada på hasled

Jag vet att det är en gammal tråd men det var denna som dök upp när jag googlade så jag fortsätter ändå :D

Min häst fick ett sår på framsida has i helgen, förmodligen efter en spark. Det blev lite svullet och hon ömmade lite men har inte haltat eller på annat sätt visat obehag. Svullnaden har gått ner lite på insida skenbenet, verkligen ingen stor svullnad men ändå en svullnad. Känner ingen stark puls eller så. Jag tvättar med vatten och koksaltlösning varje dag och igår köpte jag en salva som ska vara bakteriedödande som jag kletade på. Folk runt omkring mig säger att det inte är något att oroa sig för, att svullnaden är en naturlig följd av såret. Hovslagaren sa till och med att det nog är bra om jag tar ut hästen och skrittar lite så att benet får röra på sig.

Men jag är ändå orolig, bör jag ta ut en veterinär?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg tidigare om min hästs kraftigt svullna has. Nu har det gått fyra månader och den har gått ner men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 345
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 799
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 674
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp