Hastflickan

Trådstartare
För 2 veckor sedan trampade min häst ner i marken när vi var ute i skogen och red. Det lämnade ett fult sår på benet som jag sedan rengjort varje dag. Men det vill inte läka! Det blev en skorv, men det öppnade sig så fort man var ute med honom, dessutom satt den löst (med såret kvar under) så jag tänkte att det kanske hamnat smuts som vill ut, och pillade då bort skorven försiktigt. Såret där under var lite gulaktigt och ofräscht (nu rengjort och salva på). Är ca 4 cm långt och 0.7 mm brett. Borde jag kontakta veterinär så ingen infektion uppstår? Vad skulle ni gjort? Hästen har inte ont där alls längre.
 
DEn enda salva du kan ha på är honung. Enligt veterinär igår. Efter att ha tvättat rent med koksaltlösning.
 
Normalt sett gör jag bara rent sår m alsollösning och inget mer. Alsolen torkar ut på ett bra sätt tycker jag. Nu på sommaren tycker jag att största problemet är att hålla flugorna borta! På ett färskt sår brukar jag därför ha socatylsalva i ngr dagar. Sedan använder jag sårplast m tjära. Helt suveränt - enda problem är att hästarna inte gillar pysljudet när man sprejar på.
 
ett veterinär besök är nog aldrig fel, kan ju vara ngt skit i såret som du inte ser. eller så är det bara att du har kletat på ngn salva så att såret inte har kunnat luftas och torka ordentligt.

jag brukar bara rengöra med koksalt eller klorhexodyn (eller vad tusan det heter.)

min häst hade ett ganska djupt sår på kotan som inte heller villa läka, såg inte så farligt ut så åkte inte till vet först. men då det inte ville läka på 1 månad så och gick upp om och om igen så åkte jag till klinik och kollade med UL, var djupare än vad det såg ut och nära senan, men enligt vet så var det bara att fortsätta vila och rengöra. hade också på lite wetflex för att det inte skulle komma in smutsig halm på såret eller stänka upp lera i hagen.
(bara wetflex, så att det skulle få torka och inte vara så instängt. smörjde lite försiktigt runt om med en fuktighets kräm då det var minusgrader för att sårkanten inte skulle strama. men inget på såret mer än koksalt).
 
Normalt sett gör jag bara rent sår m alsollösning och inget mer. Alsolen torkar ut på ett bra sätt tycker jag. Nu på sommaren tycker jag att största problemet är att hålla flugorna borta! På ett färskt sår brukar jag därför ha socatylsalva i ngr dagar. Sedan använder jag sårplast m tjära. Helt suveränt - enda problem är att hästarna inte gillar pysljudet när man sprejar på.


Jag vill också slå ett slag för socatylsalvan. Den är super.
Håller dessutom flugorna borta. Min håller tyvärr på att ta slut. Vet ej vart jag ska få fatt i ny.
 
Jag vill också slå ett slag för socatylsalvan. Den är super.
Håller dessutom flugorna borta. Min håller tyvärr på att ta slut. Vet ej vart jag ska få fatt i ny.
Jag skulle inte slå ett slag för socatyl, det är ingenting man ska hålla på och kladda med sa veterinären när jag frågade i måndags.
 
Jag vill också slå ett slag för socatylsalvan. Den är super.
Håller dessutom flugorna borta. Min håller tyvärr på att ta slut. Vet ej vart jag ska få fatt i ny.
Det är så man skapar resistenta bakterier! Socatil är sulfa,dvs antibiotika, och alltså inget man ska hålla på att kladda med i tid och otid. Ska bara användas på inrådan av veterinär!
 
Jag hade ute veterinär för sårskada på ben och bog för bara ett par veckor sedan. Ingen salva, bara göra rent med koksaltlösning ordentligt (jag använder spruta till det så det blir lite tryck) och sedan skydda för flugor med bomull/kompress och linda. http://www.hastsverige.se/behandlingssteg.html skriver ganska bra om sår. Ändå tycker jag att du ska ringa veterinär och rådfråga. Har det bildats svallkött t ex. så kan det behöva åtgärdas på annat sätt :)
 
Normalt sett gör jag bara rent sår m alsollösning och inget mer. Alsolen torkar ut på ett bra sätt tycker jag. Nu på sommaren tycker jag att största problemet är att hålla flugorna borta! På ett färskt sår brukar jag därför ha socatylsalva i ngr dagar. Sedan använder jag sårplast m tjära. Helt suveränt - enda problem är att hästarna inte gillar pysljudet när man sprejar på.
Finns det socatylsalva fortfarande? Jag trodde den var indragen.
 
Honung!! Vanlig svensk honung som köps i butik med svenskt sigill. Den får nämligen inte vara upphettad om den har sådant sigill, och upphettad (läs: importerad) honung ska man inte använda för sårläkning.
Honung är bakteriedödande och svampdödande. Drar ut var och vätska ur såret. Jag har provat mååååånga gånger, både på folk och fä, och det finns knappt något effektivare.
 
Det är sen några år nya rön för sårläkning.

INGEN lokalbehandling med antibiotika. Dvs släng allt vad socatyl och streptocillin heter.

Sår ska läka fuktigt. Dvs om det sitter så att det går att bandagera - gör det. Dygnet runt. Bäst är om bandaget kan sitta 3-5 dagar innan byte.

Tvätta med koksalt och helst inget annat. (ibland kan man behöva tvätta med mild tvål dock).

Välj kompress efter sårtyp.

Honungssalva, med manukahonung/medicinsk honung - tyvärr inte vanlig honung, är kanon. Finns kompresser med honung med.

Så, beroende på läkningsbild kan veterinärbesök vara på sin plats. Annars om det ser fint ut men bara läker sakta så ändra sårvården.
 
Socaryl finns men är ett llicenspreparat.
Jag 'kladdar' inte med den i tid och otid, utan bara på sommaren då jag i te har ngt val för att hålla flugorna borta .
 
Det är sen några år nya rön för sårläkning.

INGEN lokalbehandling med antibiotika. Dvs släng allt vad socatyl och streptocillin heter.

Sår ska läka fuktigt. Dvs om det sitter så att det går att bandagera - gör det. Dygnet runt. Bäst är om bandaget kan sitta 3-5 dagar innan byte.

Tvätta med koksalt och helst inget annat. (ibland kan man behöva tvätta med mild tvål dock).

Välj kompress efter sårtyp.

Honungssalva, med manukahonung/medicinsk honung - tyvärr inte vanlig honung, är kanon. Finns kompresser med honung med.

Så, beroende på läkningsbild kan veterinärbesök vara på sin plats. Annars om det ser fint ut men bara läker sakta så ändra sårvården.
Håller med - i teorin... Men att bandagera en häst som fått ett skrubbsår på ett svårbandagerat ställe som t ex ett framknät och som går på bete låter sig inte göras i regel och skulle man få till ett bandage så lär en pillig unghäst plocka av det nolltid
 
Håller med - i teorin... Men att bandagera en häst som fått ett skrubbsår på ett svårbandagerat ställe som t ex ett framknät och som går på bete låter sig inte göras i regel och skulle man få till ett bandage så lär en pillig unghäst plocka av det nolltid

Därför jag skrev där det går att bandagera. En av mina har ett sår i hasvecket just nu. Går av förståeliga skäl inte att bandagera utan att stå på boxvila. Så det får vara "öppet".

Sen ang pilliga hästar är det ju individuellt. Min sjukt pilliga unghäst som ska stoppa ALLT i munnen och tugga på det låter helt bli bandage. Min förra kunde inte ens när han var 8 år ha bandage i boxen (ridning etc gick bra). Fram slet han i dem för att plocka av (= stor risk för senskada), bak stod han och slog. Så han slapp bandage tom när han genomgått en artroskopi.

Men får ju sikta på idealet och nöja sig där det är funktionellt (i de fall man har ett val såklart) :)
 
Håller med - i teorin... Men att bandagera en häst som fått ett skrubbsår på ett svårbandagerat ställe som t ex ett framknät och som går på bete låter sig inte göras i regel och skulle man få till ett bandage så lär en pillig unghäst plocka av det nolltid
Eftersom TS häst fick såret när den trampade ner i marken när de red i skogen antar jag att hästen har såret på den nedre delen av benet vilket sällan är omöjligt att skydda med bandage.
 
Anledningen till att jag använder Socatylsalva är att jag inte vill stalla upp en häst som har fått ett litet ofarligt sår som inte går att skydda m bandage eller täcke under betesperioden. Det jag ju då måste se till är att flugorna inte gör det lilla ofarliga såret till ett större infekterat och potentiellt farligt sår. Socatylsalva går att lägga på ett färskt sår, den stelnar, torkar ut såret och blir som en sårskorpa = inga flugor i såret. Att den innehåller sulfa är för mig oväsentligt. Det är sättet salvan fungerar på jag gillar. Finns det samma salva utan antibiotika i är det suveränt! Vad heter den i så fall? Skaffar den bums!
 
Såret sitter rättså högt upp på bakbenet, på innersidan av skanken. Men att bandagera är inte någon större idé, då hästen trots stället skulle peta av det på nolltid.
Såret har till idag stängt sig, så det är inga öppna sårdelar, utan en ljus skorv till ytan. Får se hur det utvecklar sig till imorgon. Men jag tror det var bra att jag öppnade såret igår och lät det undertryckande komma ut för det såg mycket finare ut nu! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Fazeem
·
Hästvård I maj skadade sig min häst. Hon fick ett rejält sår precis ovanför hoven som går nästan runt hela benet. Såret gick in till skelettet...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: Lis88
·
Hästvård Hade en distriktsveterinär ute hos min häst igår på grund av en sårskada som inte vill läka ordentligt. Skadan fick han för snart 2...
Svar
2
· Visningar
1 672
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 685
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp