Lis88

Trådstartare
I maj skadade sig min häst. Hon fick ett rejält sår precis ovanför hoven som går nästan runt hela benet. Såret gick in till skelettet. Hon opererades och inga senor eller leder var skadade.

Stygnen gick upp efter några veckor vilket dom sa att det är stor risk att det gör så det var inget förvånande.
Nu har det gått 4 månader och såret vill inte läka.
Det har läkt fint på sidorna av benet men på framsidan är det fortfarande ett köttsår stort som halva handflatan ungefär.Det är även rejält svullet, ser ut som man lagt en tennisboll innanför huden ungefär.

Hon är inte halt eller verka ha ont av det. Hon går ute i hage på dagarna för att hon ska röra på sig, annars svullnar det ännu mer.

Kan man göra något för att skynda på läkningen? Det känns som att det inte händer nångting.
Vet tycker att det ser bättre och bättre ut varje ggn han är här och det gör det kanske, jag kanske är hemmablind eftersom jag ser det varje dag, men det känns ändå som att 4 månader är väldigt lång tid.

Någon som varit med om liknande? Hur gick det för era hästar sen när det var läkt? Gick de att använda normalt?
 
Hon har inte fått svallkött i såret?
Om hon har det och det gått så pass lång tid kan det behövas att man skär bort det. Om det inte redan är gjort och du inte vet vad svallkött är kontakta veterinär.
 
Hon har inte fått svallkött i såret?
Om hon har det och det gått så pass lång tid kan det behövas att man skär bort det. Om det inte redan är gjort och du inte vet vad svallkött är kontakta veterinär.

Nej inget svallkött ännu. Själva såret är väldigt fint men det jag oroar mig för är att det läker sakta och att det är så svullet.

Svårt att förklara och jag vet inte hur man lägger in bilder men det ser ut som att det ligger en tennisboll innanför huden.
 
Jag hade tagit ut veterinär för att kolla det. Gör jag alltid med sårskador om man är tveksam inför läkningen.
 
Vet kommer med jämna mellanrum och kollar på det.
Jag undrade mest om det är andra som varit med om liknande skada och hur det gick för era hästar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
758
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Har försökt googla mig till nått slags svar med hittar inget. De är så att min häst skadade sig i boxen för 2 månader sen. Först...
Svar
6
· Visningar
1 310
Senast: Elendil
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 810
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 753
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp