dreamhorse

Trådstartare
Hej! Min häst fick skav vid karleden av bootsen. Har nu skippat bootsen och skott honom istället. Men såret vill inte läka och benet är lite svullet.
Har tvättat det varje dag och använt blåspray.
Veterinären sa att jag ska hålla det rent så att det inte svullnar.
 
Om benet har svullnat p g a såret så behöver kanske hästen antibiotika. Låt veterinär titta på det.
 
Om benet har svullnat p g a såret så behöver kanske hästen antibiotika. Låt veterinär titta på det.

Svullnad och värme beror antingen på inflammation eller infektion. Enbart infektionen är orsakad av bakterier och kan botas med antibiotika.

Däremot bör veterinären titta till hästen då svullnaden inte grått ner.
 
Svullnad och värme beror antingen på inflammation eller infektion. Enbart infektionen är orsakad av bakterier och kan botas med antibiotika.

Däremot bör veterinären titta till hästen då svullnaden inte grått ner.
Ja, precis. Det var därför jag skrev att den KANSKE behöver antibiotika och att jag tycker att en veterinär ska titta på den. Är väl medveten om att all svullnad inte beror på infektion, men om det är ett sår med i bilden kan man ju misstänka det.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 777
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 465
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 597
Senast: MiniLi
·
Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
724
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp