Sårvård?

bettysmatte

Trådstartare
Min hund har lyckats slicka upp ett äckligt sår längst upp på svansen... Det är inte blodigt, men irriterat och vätskande. Hur sköter jag bäst detta??? Har klippt bort så mycket päls som möjligt, tvättat med klorhexidin och lagt bandage med kompress underst och vet flex överst. Ska jag göra mer/mindre??? Om inte såret slutar vätska sig tills imorgon kommer jag att ringa vet och försöka få tid redan imorgon för jag vill inte att hon ska gå med detta... Men helst hade jag självklart löst det hemma, men jag känner mig osäker på vad som fungerar bäst? Apotekspersonalen verkade inte ha någon större aning... Ska man tvätta med klorhexidin/jodlösning/alsolsprit/tvål och vatten? Bandage eller, ve och fasa, tratt?
 
Sv: Sårvård?

Kan vara en talgkörtel som blivit infekterad. Jag skulle ringt vet men under tiden satt på tratt, hållt det rent/torrt men sen låtit det vara. Kan behövas antibiotika om det är talgkörteln som spökar.
 
Sv: Sårvård?

Fast syns inte en talgkörtel som en knöl:confused:? Här syns, så vitt jag kan se, inget annat än irriterad hud... Hon har nu fått tratt och är utan bandage.
 
Sv: Sårvård?

Jo det blir ju en böld, visste inte då jag skrev om hon hade detta utan tänkte om hon hade slickat och varit irreterad att det kunde varit en början till en igentäppt/infekterad körtel. Vet bara att vänners hundar haft problem med det just uppe vid svansen men kanske inte det din hund har då. Va det första jag kom att tänka på, måste ju finnas en anedning som föregående säger varför det blivit ett sår.
 
Sv: Sårvård?

Fast syns inte en talgkörtel som en knöl:confused:? Här syns, så vitt jag kan se, inget annat än irriterad hud... Hon har nu fått tratt och är utan bandage.

Violkörteln sitter där, en talgkörtel behöver inte synas som en knöl, o tumörer kan oxå bli infekterade.
 
Sv: Sårvård?

är såret på ovansidan eller undansidan? klipp bort en del päls runt såret också, så du är helt säker på att det bara är ett område som är irriterat. ibland kan det vara svårt att avgöra om hunden fått ett sår som den kliar på, eller om den kliar så den får sår. jag hade avvaktat och precis som du gjort tvättat med klorhexidin och satt på tratt. blir det inte bättre relativt snabbt, eller om hunden kliar upp såret igen, så hade jag åkt in.
 
Sv: Sårvård?

På ovansidan. Det är alltså inte ett blodigt sår, utan en hyfsat stor fläck irriterad hud som vätskar sig. Hon har dragit bort päls, och det i sig irriterar säkert... Jag har klippt bort rätt mycket päls, och jag tror att jag har klippt över hela det irriterade området.
 
Sv: Sårvård?

Är du säker på att det är slickandet som gjort det så.. Vissa hundar har ju lätt för att sursår å det är vätskande å irriterande till en början. Jag vet inte riktigt om det brukar komma vid svansen, för jag har bara sett runt hals, huvud å rygg på hundar. Fast symptomet verkar vara likt.

Om det är en körtel som spruckit borde det ju synas??:confused: Å är det en böld som spruckit borde det ju komma blod å var?? :confused:

Jag håller med cillamuffins om att tvätta rent med klorhexidin ( är det sursår så kommer vet tvätta med väteperoxid för att "koka" bort alla bakterier) å ta på tratt. Men jag tycker inte att man ska bandagera, bättre om det får luftas anser jag.
 
Sv: Sårvård?

lite info om sursår/hot spots=

Ett vätskande eksem uppkommer och sprider sig snabbt, ibland bara på några timmar. Hunden försöker att lindra klådan och irritationen i huden genom att slicka och bita sig. Eksemet orsakas alltså av hunden själv, även om det alltid finns en bakomliggande orsak. Utvärtes parasiter, insektsbett, irriterande ämnen t.ex. rester från schamponeringar, öroninflammationer, analsäcksinflammationer, ovårdad tät päls och allergier är exempel på bakomliggande orsaker
:crazy:
 
Sv: Sårvård?

Mina föräldrars förra hund hade hudproblem som låter som de du beskriver. Ibland behövdes veterinär, men oftast klarade de det själva. Deras hund reagerade väldigt mycket på fästingbett, så en bidragande orsak till hans problem var nog fästing(insekts)bett...
 
Sv: Sårvård?

Jag hade åkt till veterinär och fått kollat det om jag vore som dig. Hoppas det är ok om jag lånar tråden lite för jag har ett liknande propblem med min hund.

Jag har en schäferhane på 6 år som för ca en månad sedan fick ett område längre upp på svansen som började vätska och det blödde emellanåt. Jag klippte bort pälsen för att lättare kunna hålla koll och för att lufta det. Vissa dagar var det väldigt fint och torrt för att sen börja vätska och blöda andra dagar.

Jag tvättade med klorhexidin och smörjde såret när det behövdes. Eftersom det blev bättre valde jag att avvakta med veterinär. Till slut fick jag åk endå eftersom det hela tiden kom tillbaks. Det var som små prickar eller hur man ska säga som vätskade med var och blod.

När vi var hos veterinären så kom han snabbt fram till att det var en vanlig sjukdom som schäfrar har. Enligt honom var det bara han hundar som får detta och det hette nått med viol? Någon som vet? På pappret står det Pyodermi, är inte detta typ som hot spots?

Han sa att i några fall måste man kastrera för att få bukt med problemet för att det var något med testosteron som orsakar det, men vi skulle börja med antibiotika i 14 dar och se hur det blir. Vi har nu gett antibiotikan i fyra dar och huden är inte lika röd längre men vätskandet och varandet kommer när han hetsar upp sig och slår i svansen nånstans.

Har någon varit med om något liknande?
 
Sv: Sårvård?

Jag antar att det är "violkörteln" som vallhund skrev om? Googlade lite och det verkade ju, som du säger, vara mest (eller endast?) hanhundar som får problem med det.
 
Sv: Sårvård?

Oki ja det låter som det. Kikade också på nätet nyss och hittade lite information. Men kan det va detta som din hund har?
 
Sv: Sårvård?

Jag antar att det är "violkörteln" som vallhund skrev om? Googlade lite och det verkade ju, som du säger, vara mest (eller endast?) hanhundar som får problem med det.

Jag googlade lite snabbt efter violkörtel och hittade då det här: http://www3.shellkonto.se/lollo/hundlivartiklar/violkorteln.pdf

Kan tillägga att det inte enbart är på hanhundar som violkörteln märks. Min ena tik har nästan ingen päls alls vid violkörteln på svansen. Visserligen inga problem (inte i nuläget och har inte haft vad jag vet) men det märks att den finns där :p
 
Sv: Sårvård?

Vilken bra länk! Tackar för den. Vad innebär en kemisk kastrering? Nu sitter jag här och är rädd att antibiotikan inte kommer hjälpa på min hund. Det stod i länken att man först kunde göra en kemisk kastrering för att se om det blev bättre.
 
Sv: Sårvård?

Man kastrerar hunden med något medel som typ hämmar spermie- och hormontillverkningen (spruta eller chip som räcker x antal månader) skulle jag gissa, och detta utan att man behöver ta bort "paketet" och göra kirurgiska ingrepp. Typ :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu behöver jag era kloka råd och bästa huskurer! Jag har så himla ont i stortån och det ger inte med sig. Jag har googlat och...
2
Svar
23
· Visningar
8 243
Hästvård Tog av bandaget på min hästs sår (på skenbenet fram, sytt av veterinär, ska ta stygnen imorgon) och medans jag gick och hämtade ljummet...
Svar
2
· Visningar
1 627
Senast: Andira
·
Hästvård Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från...
2
Svar
22
· Visningar
5 291
Senast: Mustang
·
Kropp & Själ Läs inte om ni är känsliga, ganska grafisk och äcklig beskrivning.. Jag har ett skärsår som är ca 2 cm djupt och ungefär lika brett...
2
Svar
20
· Visningar
3 813
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp