Sårvård!

BernT

Trådstartare
Om ett sår varar och luktar lite sötaktigt, innebär det att det är infekterat eller kan ett sår vara/lukta utan att vara infekterat?
 
Alltid? Räcker det att lufta och tvätta rent med vatten? Är ljusgul gegga som luktar sötaktigt, antar att det är var?
Det beror väl lite på hur mycket det är. Och sårets storlek och djup.
Men ja, första steget är tvätta rent och lufta.
Det kan räcka ofta.
Hålla koll på om det rätt fort bildas mer var. Lite svårt att svara utan att ha sett det. Men sen är jag inte vårdpersonal så de kansle har en annan uppfattning.
https://www.kry.se/fakta/infekterat-sar/
 
Alltid? Räcker det att lufta och tvätta rent med vatten? Är ljusgul gegga som luktar sötaktigt, antar att det är var?

Är det var i såret så hade jag velat tvätta med mer än bara vatten. Beroende på sår och vart det sitter så finns det ju massa alternativ, alsolsprit, koksalt, eller någon mild tvål. Är såret lite djupare så hade jag definitivt velat hålla det öppet så det verkligen läkte inifrån och ut.

Jag fick ett sår på underarmen som bråkade i somras. Absolut inte djupt, så det drog ihop sig fort. Problemet då var att det började vara underifrån så det började komma upp där såret sprack upp, jag blev helt illröd runt hela såret. Fick ”skrubba” bort skorven som blivit och tvätta ordentligt, sen fortsätta ta bort skorven så länge den var lite gulaktig, tillslut så läkte det men lämnade ett ganska stort ärr.

Jag hade inte gjort ett skit åt det från början då det ”bara” var ett rivsår.... Så efter det så resonerar jag alltid var=inflammerat!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här med parfymer. Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer? Och hur...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 821
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag har fått tre Swish betalningar (alla under 100kr) ifrån Riverty Sweden AB, ett företag jag aldrig varit i kontakt med och som har...
Svar
18
· Visningar
1 202
Senast: Saigon
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
777
Senast: Zacci
·
Kropp & Själ Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar...
Svar
15
· Visningar
867
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp