Sårvård?

inaa

Trådstartare
Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård säger att man egentligen bara ska tvätta (med först ljummet vatten, sedan koksalt), därefter lägga på ett förband för att hålla såret fuktigt. Det ska alltså INTE luftas som man trodde förr. Inte heller tvättas med sterila saker, och man ska inte använda någon salva av något slag. Men det är ju nästan omöjligt att lägga förband på ett sår som sitter på bålen. Jag försökte första dygnen med alla olika varianter av plåster som finns på marknaden med inget satt mer än ett par timmar. Nu har det läkt så pass att jag ändå: använder manukahonungssalva 🫣. Vet inte annars hur jag ska hålla det fuktigt? Ovanpå salvan har jag sprayat ett tunt lager plåsterspray. Det fortsätter att läka men långsamt. Han har flugtäcke dygnet runt för att skydda från insekter, lera och spån (när han rullar sig) men vad mer kan jag göra? Har funderat på att riva sönder ett lakan och vira runt magen på honom men det är kanske att gå lite långt 🤔.. ?
 
Jag har köpt såna komprss för sår (sorbact) på apoteket och idrottstejp från biltema. Funkar kanon. Har massa folk runt mig som använd samma och dom sitter kvar på även dom dummaste ställen. Ena hästen rev av kastanjen på benet en sommar och denna lösningen satt kvar på den hästen.
 
Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård säger att man egentligen bara ska tvätta (med först ljummet vatten, sedan koksalt), därefter lägga på ett förband för att hålla såret fuktigt. Det ska alltså INTE luftas som man trodde förr. Inte heller tvättas med sterila saker, och man ska inte använda någon salva av något slag. Men det är ju nästan omöjligt att lägga förband på ett sår som sitter på bålen. Jag försökte första dygnen med alla olika varianter av plåster som finns på marknaden med inget satt mer än ett par timmar. Nu har det läkt så pass att jag ändå: använder manukahonungssalva 🫣. Vet inte annars hur jag ska hålla det fuktigt? Ovanpå salvan har jag sprayat ett tunt lager plåsterspray. Det fortsätter att läka men långsamt. Han har flugtäcke dygnet runt för att skydda från insekter, lera och spån (när han rullar sig) men vad mer kan jag göra? Har funderat på att riva sönder ett lakan och vira runt magen på honom men det är kanske att gå lite långt 🤔.. ?

Om inte Snögg funkar hade jag sytt fast typ lakansväv på insidan flugtäcket för att täcka.

Går det verkligen inte att täcka så går det inte.
 
Jag har köpt såna komprss för sår (sorbact) på apoteket och idrottstejp från biltema. Funkar kanon. Har massa folk runt mig som använd samma och dom sitter kvar på även dom dummaste ställen. Ena hästen rev av kastanjen på benet en sommar och denna lösningen satt kvar på den hästen.
Även när man inte kan vira runt något? På ett ben går det väl an men magen?
 
Om inte Snögg funkar hade jag sytt fast typ lakansväv på insidan flugtäcket för att täcka.

Går det verkligen inte att täcka så går det inte.
Det här eller någon plåster/tejp variant hade jag försökt med.
Har för övrigt väldigt goda erfarenheter av honung :)
 
Under min utbildning fick jag lära mig att alla sår ska läggas om med förband som håller dem lagom fuktiga.

På häst funkar det kasst, äe min erfarenhet. Blir antingen geggigt, eller så fastnar förbandet i såret.
Är inte såret allt för djupt kör jag på att lager zinkpasta. Tvättar rent dagligen och ett nytt lager efter.

Det enda som funkat bra för mig.
 
Under min utbildning fick jag lära mig att alla sår ska läggas om med förband som håller dem lagom fuktiga.

På häst funkar det kasst, äe min erfarenhet. Blir antingen geggigt, eller så fastnar förbandet i såret.
Är inte såret allt för djupt kör jag på att lager zinkpasta. Tvättar rent dagligen och ett nytt lager efter.

Det enda som funkat bra för mig.
Sår SKA hållas lagom fuktiga! :)
Men hästsår tenderar att vätska mycket mer än hos t.ex. människa, och därför behövs ofta bättre absorptionsförmåga och tätare byten på förbanden för att det inte ska bli blött och soppigt istället.

Med småsår brukar jag inte heller krångla med förband, bara tvätta rent och låta dem vara. De läker ju i allmänhet ändå.
 
Har lärt mig att det finns olika sorters Snögg? För jag ha en variant som inte är så klistrig och bara går att linda med, typ.
Då har jag nog fått tag i fel sort (den enda de har på apoteket där jag bor) för denna fäster inte överhuvudtaget..
 
Har lärt mig att det finns olika sorters Snögg? För jag ha en variant som inte är så klistrig och bara går att linda med, typ.
Ja det stämmer, det är denna man ska köpa, inte den med blått på förpackningen.
Finns i olika bredd också, jag brukar ha den bredaste varianten hemma och sedan bara klippa till lämpliga bitar.

(Obs man måste ha kompress som täcker såret också)
1693463379099.png

.
 
Då har jag nog fått tag i fel sort (den enda de har på apoteket där jag bor) för denna fäster inte överhuvudtaget..
Iaf där jag bor så finns inte snögg att köpa på apoteken i butik. Kan finnas hos tex distriktsveterinärerna om de har butik, annars får man beställa på internet. Jag ser alltid till att ha snögg hemma just för att man inte kan få tag i den samma dag :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hittade idag en väldigt liten fästing (suttit i max 2 dagar) vid min hunds käke. Och den sitter mitt i ett öppet sår, antagligen har...
Svar
4
· Visningar
5 929
Senast: Gabbi
·
Hästvård Upptäckte i dag att hästen har fått ett otäckt sår vid bogen. På framsidan precis uppe där det "runda" partiet är (hoppas någon förstår...
Svar
7
· Visningar
2 584
Senast: mily
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 132
Senast: Simply me
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 545
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp