Sås to be, or not to be?

Är sås livet?


  • Antal omröstningsdeltagare
    210
  • Omröstning stängd .

Pilot

Trådstartare
20230125_210655.jpg


Vad säger ni om såsens vara eller icke vara?
Gör du plats för såsen i ditt liv?

För några år sedan var det en rätt tryckt stämning här på buke, då det fanns ett gäng som inte tyckte sås hade plats på tallriken.
 
Sås är ett extremt tacksamt medel för att binda ihop smaker i en rätt.

Sås är nästan alltid rätt, även om det finns många slags former på ”sås”.

Mina såskastruller är mina allra bästa vänner och vi umgås gärna de flesta kvällar (och dagar) i veckan.
 
Visa bifogad fil 111281

Vad säger ni om såsens vara eller icke vara?
Gör du plats för såsen i ditt liv?

För några år sedan var det en rätt tryckt stämning här på buke, då det fanns ett gäng som inte tyckte sås hade plats på tallriken.
Sås är livet! Både i mat och typ vaniljsås till knäckig paj. Naaam!

Enda personen jag hört gnälla över sås är en vän från Spanien som undrade varför svenska alltid hade "a poooool of vanilla sauce". Hon ville ha den knäckiga pajen som den var(dock gärna till alla dagens mål). :laugh:
 
Jag gör verkligen aldrig sås, saknar det liksom inte.
Men, jag vill börja laga mera mat och där skulle även sås kunna få ingå.
Vi åt en jättegod svampsås här hemma nyss, ej gjord av mig, åtminstone den kan jag äta fler gånger :).
 
Blev alldeles sugen på en knäckig vitvinssås, en nyslagen bea, en vacker choron eller en mjuk rödvinssås. Eller en snabbt blandad remoulad eller raita. Eller en rejäl pepparsås med konjak. Eller en lätt chilisojavinäger. Len hollandaise med citron.

Så mycket god sås.

Glömde både kantarellsåsen och sandefjordaren.
 
Ehhh JA! Såsen är ofta det bästa, eller åtminstone näst bästa, med en maträtt. Min mamma är en hejare på att göra goda såser och jag skulle säga att åtminstone 8 av 10 av mina favoriträtter som hon gör är favoriter just tack vare såsen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag hittade en dikt som jag tycker är så klok och så vacker att jag vill dela den med någon. Har även bett min svägerska läsa den på...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 282
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 895
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp