Satans skit.. jag har blivit allergisk, Vad ska jag göra?

Diabetikern

Trådstartare
Vad tusan ska jag göra :(

Min sambo och hans barn har 2 katter som de skaffade precis innan jag kom in i bilden. 2 vanliga helsvarta väldigt små bondkatter. Efter något år i det huset där det visade sig finnas mögel utvecklade jag kraftig allergi. Känner av katterna nyser och kliar så fort de är i närheten eller på ställen där de gärna sover. Vi köpte hus tillsammans i somras och startade renoveringen. Under tiden flyttade vi ut från mögelhuset och till hans föräldrar och katterna följde med. Var inne de första dagarna sen fick de gå ut.

Jag blev bättre bara av att komma ut från mögelhuset, men känner av katterna fortfarande. Förra lördagen flyttade vi in i huset. (bara på övervåningen då det fortfarande är under renovering) Katterna är kvar hos hans föräldrar. Vilken skillnad. Nu kan jag andas ordentligt när jag sover vilket gör att jag vaknar utvilad. Nyser knappt alls om jag inte gör något där det dammar som hejsan och inga kliande/rinnande ögon/näsa.

Hur gör jag nu? Märker ju att katterna inte kan följa med. Barnen (tonåringarna) vill ju väldigt gärna ha med dem sambon också. Jag är dock den som tar hand om dem mest även om jag inte kan kela med dem så mycket.

Omplacering? Sälja? avliva? Det är en honkatt och en hankatt knappt 4 år gamla kastrerade/steriliserade och väldigt tama. Vana vid att vara både inne och ute. Vana vid barn och hundar..

Lämna dem hos hans föräldrar är tyvärr inget alternativ de har nyligen blivit pensionärer och har börjat leta efter mindre boende samt vill kunna åka mycket med sin husvagn.

Fy fan vad det här suger :(
 
Skulle barnens mamma kunna vara ett alternativ? Om de har delad vårdnad då. Det är ju en knivig sits. Svarta katter är ju svåra att hitta nya hem åt och andra sidan har ni ju två uppsättningar barn = många kontakter. Om kidsen är närmare 18 än 13 så kanske man kan hitta en "fodervärd" under de åren som finns kvar tills de flyttar hemifrån?

Eller så tar ni hem dem, fast resten av familjen får stå för klappandet och kelandet medan du tar matning och övriga praktiska uppgifter (om ens det, det är ju ändå barnens katter, väl?). Porta katterna från sovrummet, tvätta alltid händerna efter hantering. Minimera textilier i hemmet eller tvätta/dammsug ofta. Det går att leva som kattallergiker med katt, det är bara så mycket man behöver tänka på, jämt.
 
Skulle barnens mamma kunna vara ett alternativ? Om de har delad vårdnad då. Det är ju en knivig sits. Svarta katter är ju svåra att hitta nya hem åt och andra sidan har ni ju två uppsättningar barn = många kontakter. Om kidsen är närmare 18 än 13 så kanske man kan hitta en "fodervärd" under de åren som finns kvar tills de flyttar hemifrån?

Eller så tar ni hem dem, fast resten av familjen får stå för klappandet och kelandet medan du tar matning och övriga praktiska uppgifter (om ens det, det är ju ändå barnens katter, väl?). Porta katterna från sovrummet, tvätta alltid händerna efter hantering. Minimera textilier i hemmet eller tvätta/dammsug ofta. Det går att leva som kattallergiker med katt, det är bara så mycket man behöver tänka på, jämt.

Samt investera i en bra luftrenare och allergimediciner. Och låta någon annan sköta städandet hemma och av kattlåda osv.

Men känner du att du inte vill / kan ta med katterna så tycker jag att du ska försöka omplacera :)

Jag känner med dig, och bävar för att jag kanske måste göra samma beslut i framtiden. :(
 
Jag tror att när du kommer tillbaka till din normala immunförsvarsnivå så kommer det där att försvinna. Boosta immunförsvaret så kommer det att ordna sig. Annars får du väl medicinera dig så att symptomen blir enklare att leva med och som någon annan skrev, porta katterna från sovrummet, tvätta kläder och textilier lite oftare. Och gör det kul för katterna att vara utomhus.

Min katt sover gärna i uterummet trots att det är kallt där. Han har kattlucka så han kommer in i huset, men han ligger ändå gärna i uterummet. Går det att ordna så att era katter sover någon annanstans än inne på dagarna?
 
Extra medicinering vill jag inte lägga till. Har redan tabletter, nässpray och ögondroppar utöver min vanliga medicinlista. Jag har blivit extra känslig mot damm, hö, stark dofter och spånet i stallet.

Barnens mamma är inget alternativ. Barnen är 13 och 14 år och att få dem att göra att lådan fungerar bara om jag hotar med att ställa in den i deras rum men det är ett annat problem.

För att hitta ytterligare saker så har vi flyttat till en väldigt starkt trafikerad väg (speciellt på morgonkvisten) katterna är inte vana vd trafikerade vägar. Huset precis brevid har katt och andra huset också och de två slåss titt som tätt inne på vår gård. Hur går det då med vår hankatt?
Letar bland mina bekanta nu om det finns någon som an tänka sig att iallafall ta en av dem. e behöver inte omplaceras i par.

Fy vad jobbigt detta är men vill behålla nätte utan nysningar och kunna andas ordentligt. :(

Tack för alla råd!
 
Testa att sätta ut annonser. visst är det svårt, men värt ett försök.
Små boenden går ju rätt lätt att göra kattvänliga, kan de vara kvar hos föräldrarna med lite hjälp när de åker iväg?
 
Jag skulle inte riskera att förkorta mitt liv för någon annans pälsdjur. Inte eller käka mediciner för att kunna fungera drägligt.
 
@Diabetikern Ursäkta om detta inlägg låter kort och hårt, inte min mening men lite trött nu mitt i natten så ber om ursäkt innan och hoppas det tolkas rätt.

Jag anser:
Din sambo ska ta ansvaret, barnen är inte myndiga och det är hans djur i grunden.
Förklara att du inte mår bra och vill leva med honom och barnen men att det måste fungera med din hälsa.
Be/kräv att han i första hand tar och hjälper till med städningen i sovrummet så ofta det behövs om han vill ha katterna och dig kvar.
Bär ut sängkläderna och låt honom med hjälp av barnen rista dem ordentligt, även ut och in givetvis.
Lämpligt kanske att damma noga med fuktig trasa framförallt i närheten av sängen, sängbord ev.hyllor låt sedan partiklar som yrt upp av hans framfarande med trasan landa några timmar för att sedan torrmoppa golvet (brukar yran mindre än dammsugare).
Låt det som yrt landa igen ett par timmar tills han tar och torkar av golven noga, gärna 2 gånger, ofta missar man mer än man tror så de få minuterna borde han bjuda på för din skull/för eran skull.
Kanske kan vara bra att ta en ledig dag då det blir utdraget i tid men korta, snabba och viktiga insatser.
Förhoppningsvis kanske han tar lite mer vart efter han lär sig( inte elakt ment men varför?? tar du kattlådorna,är han lat eller har du skämt bort honom med det kanske av misstag? (nyförälskelse, rosa fluffmoln och sen går tiden och vardagen sitter gjuten och klar)

Något som med kan underlätta är om han torkar av katterna med fuktig trasa (speciellt när våren kommer med pollen osv), inte så lätt kanske men allt är bättre än ingenting och gör lite resultat trots allt hoppas jag.


Frågor: (svara om du vill eller fundera tyst)
Vad har ni för kattsand, testat att byta? (Barnen som inte är så små bör kunna städa iaf. 1 g/v var, sen får din sambo ta resten)
Vill du innerst inne ha katterna kvar? Vet att du är djurvän men ibland kan man känna att djuren får backa för sin egen skull, hur många slutar inte rida av olika anledningar fast hjärtat gråter.
Har du på egen hand tänkt tanken att du vill ha katt, innan han kom med barn och katter?

-
Jag har själv levt med problemet, full bondgård och sen kom allergin, lösning, stall- och djurkläder inte innanför hemmets dörrar, raka vägen i duschen eller avliva hästarna eller hunden som vart den exploderande källan när det byttes hundras.

Jag tyckte inte alls det var kul att byta i ett kallt pannrum men det var lösningen som hjälpte oss och en ordentlig städningslösning med samarbete och alla tar ansvar.
Tillsammans är en familj stark om alla ror åt samma håll behöver inte årtagen bli allt för tunga även om man har små muskler eller tufft med andningen ibland.

Stort lycka till och jag hoppas du inte ser mig som en bitch nu men! stå på dig, ingen ska må dåligt p.g.a av någon annans val och hanterande av saker.
(Egentligen vill jag inte dra det så långt men skriver ändå detta som jag säkert får ångra är det inte lite kränkande/misshandel av din hälsa och välmående?)
Omplacering går oftast att ordna, det finns många olika alternativ om det behövs men det blir ju din sambo som får ta beslutet där.

Nödlösning: Buke nynnar svagt (läs: jag men med ett leende!) dumpa... :angel:

:love:
 
Varför tar du hand om deras katter? Det får de såklart fixa själva. Det är ju inte tre småbarn du har flyttat ihop med. Vill de inte ta kattlådan och övrig omvårdnad, ja då ska man inte ha några katter. Självklart ska din sambo ta huvudansvaret.

För att underlätta allergin så kan man duscha katterna med milt schampo en gång i veckan. Se till att inga katter är i sovrummet och våttorka ofta (ägarna till katterna gör naturligtvis även detta). Centraldammsugare gör också livet så mycket enklare men det finns även vanliga dammsugare med bra filter. En vanlig dammsugare utan allergifilter spyr ut allergener och gör allt så mycket värre.

Jag är allergisk mot katter men det fungerar sålänge de inte är i ansiktet, de inte slickar på mig och jag inte håller på och klappar för mycket men då vill jag ha katter. Allt har en gräns och den gränsen vet bara du men prio ett är att se till att de som skaffade katterna tar hand om dem nu genast och det oavsett om katterna ska omplaceras eller inte. Jag tror också att ditt immunförsvar kommer hämta sig från mögelhuset och att du då kommer klara övriga allergener bättre igen.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 384
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 119
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 238
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp