Sätta igång efter fång

Magiana

Trådstartare
Medryttarhästen hade ett fånganfall i slutet av augusti plus ytterligare ett i början av september då han olyckligtvis kom lös och åt gräs. Det symptom han hade var att han inte ville ridas utan det blev tvärstopp. Han hade varken puls eller värme i hovarna. Hästen är inte röntgad.

Hästen är pigg nu och ägaren tror inte att det skulle skada att gå promenader med honom nu. Jag är osäker.

Vad säger ni?
 
Medryttarhästen hade ett fånganfall i slutet av augusti plus ytterligare ett i början av september då han olyckligtvis kom lös och åt gräs. Det symptom han hade var att han inte ville ridas utan det blev tvärstopp. Han hade varken puls eller värme i hovarna. Hästen är inte röntgad.

Hästen är pigg nu och ägaren tror inte att det skulle skada att gå promenader med honom nu. Jag är osäker.

Vad säger ni?
Tveksamt. I ett läge med två upprepade fånganfall skulle jag absolut vilja veta hur hovarna ser ut inuti innan jag påbörjade en igångsättning. Men det finns väl veterinär och hovslagare som man kan rådgöra med? Om jag inte minns fel är det här väl en häst med tidigare fånghistorik också?
 
Tveksamt. I ett läge med två upprepade fånganfall skulle jag absolut vilja veta hur hovarna ser ut inuti innan jag påbörjade en igångsättning. Men det finns väl veterinär och hovslagare som man kan rådgöra med? Om jag inte minns fel är det här väl en häst med tidigare fånghistorik också?
Ja, den har en tidigare fånghistorik.

Jag känner ju också att jag skulle vilja veta hur den ser ut inuti hovarna. Därav min tveksamhet, även om symptomen på fånget inte var kraftigt alls. Men av det jag nu läst går det ändå inte att med ledning av det veta hur allvarligt anfallet varit. Hur den ser ut i hovarna nu vet jag inte - jag tänker då på fångrandens utseende.

Tyvärr är det inte min häst så jag kan inte bestämma något alls angående röntgen, veterinärkontakt eller hovslagare (de brukar verka den själva). Det enda jag kan göra är att låta bli att sätta igång den ifall det finns risk för skada med det.
 
Ja, den har en tidigare fånghistorik.

Jag känner ju också att jag skulle vilja veta hur den ser ut inuti hovarna. Därav min tveksamhet, även om symptomen på fånget inte var kraftigt alls. Men av det jag nu läst går det ändå inte att med ledning av det veta hur allvarligt anfallet varit. Hur den ser ut i hovarna nu vet jag inte - jag tänker då på fångrandens utseende.

Tyvärr är det inte min häst så jag kan inte bestämma något alls angående röntgen, veterinärkontakt eller hovslagare (de brukar verka den själva). Det enda jag kan göra är att låta bli att sätta igång den ifall det finns risk för skada med det.
Jag tänker också på hur du har berättat att den har uppfört sig ibland vid ridning. Det som verkar som "olydnad" och "trams" kan ju vara smärta, till exempel från hovarna.
 
Jag tänker också på hur du har berättat att den har uppfört sig ibland vid ridning. Det som verkar som "olydnad" och "trams" kan ju vara smärta, till exempel från hovarna.
Den gjorde det två gånger i början (maj-början på juni) och dessa kom alltid när vi redan varit en sväng i skogen och skulle till ridbanan eller tvärt om. Annars har inget trams eller olydnad förekommit på hela sommaren. Han har varit pigg, villig och framåt, t.o.m. bockat.
 
Jag skulle absolut inte börjat sätta igång den utan att ha rådgjort med veterinär och dessutom röntgat. När det gäller fång måste man VETA, inte tro - det kan ju faktiskt kosta dem livet annars. Jättebra att du inte bara lyssnar på ägaren och "kör på".
 
Jag var och hälsade på hästen nyss och kollade då hovarna. Det finns inte ens en tillstymmelse till fångränder på dessa. De borde ha börjat synas vid det här laget, men de är släta och fina ända upp till kronranden. Så det verkar som om han inte har haft fullt utvecklad fång med sänkning av hovbenet.
 
Har röntgat en ponny med liknande symptom och inga fångränder. Hade rätt kraftig hovbensrotation på alla fyra hovar. Visade lite ömhet på den som såg sämst ut.
 
Jag var och hälsade på hästen nyss och kollade då hovarna. Det finns inte ens en tillstymmelse till fångränder på dessa. De borde ha börjat synas vid det här laget, men de är släta och fina ända upp till kronranden. Så det verkar som om han inte har haft fullt utvecklad fång med sänkning av hovbenet.
Antingen har man fång eller inte. Det finns inget som heter "inte fullt utvecklad fång". Fång är fång, liksom. Det kan mycket väl ha hänt saker inne i hoven utan att det syns utanpå.
 
Jag hade ändå velat röntga. Hur vet man att det var fång?
Den slutsatsen drogs när symptomen gick tillbaka då hans 1 timme om dagen på bete drogs in och återkom då han kom på rymmen och fick i sig gräs. Så mycket annat, förutom oviljan att gå, har vi inte haft att gå på.

Har röntgat en ponny med liknande symptom och inga fångränder. Hade rätt kraftig hovbensrotation på alla fyra hovar. Visade lite ömhet på den som såg sämst ut.
Aj då. Då kan man alltså inte veta något även om hästen saknar fångränder?

Men ponnyn du tänker på ovan, hur lång tid efter anfallet gjordes den röntgen? I min värld känns det som en omöjlighet att inte få en rand om hovbenet sänks. Men den syns ju inte förrän ganska många veckor efter anfallet.
 
Den slutsatsen drogs när symptomen gick tillbaka då hans 1 timme om dagen på bete drogs in och återkom då han kom på rymmen och fick i sig gräs. Så mycket annat, förutom oviljan att gå, har vi inte haft att gå på.
Ingen veterinär- eller hovslagarkontakt på hela tiden, menar du? Är hästen kollad för PPID?
 
Den slutsatsen drogs när symptomen gick tillbaka då hans 1 timme om dagen på bete drogs in och återkom då han kom på rymmen och fick i sig gräs. Så mycket annat, förutom oviljan att gå, har vi inte haft att gå på.


Aj då. Då kan man alltså inte veta något även om hästen saknar fångränder?

Men ponnyn du tänker på ovan, hur lång tid efter anfallet gjordes den röntgen? I min värld känns det som en omöjlighet att inte få en rand om hovbenet sänks. Men den syns ju inte förrän ganska många veckor efter anfallet.
Vet trodde att den haft fång innan. Tyckte rotationen var så mycket större än smäetreaktionen vilket tydde på att den anpassat sig till det...
Så fångränder är inget måste alls tyvärr.
 
Vet trodde att den haft fång innan. Tyckte rotationen var så mycket större än smäetreaktionen vilket tydde på att den anpassat sig till det...
Så fångränder är inget måste alls tyvärr.
Kan den ha haft problemet i mer än ett år så att fångranden vuxit ut men anfallet fortsatt? Jag har ju förstått att hästar inte alls behöver visa så kraftiga symptom även om de har ganska kraftiga rotationer i hovarna. Men fångranden lär väl ändå dyka upp så småningom. Så jag tänker att även om man inte upptäcker anfallet så ser man det efteråt att de har haft det.

Knepigt det här...

Och i det här fallet så har hästen inte ens haft värme i hovarna eller puls.
 
Kan den ha haft problemet i mer än ett år så att fångranden vuxit ut men anfallet fortsatt? Jag har ju förstått att hästar inte alls behöver visa så kraftiga symptom även om de har ganska kraftiga rotationer i hovarna. Men fångranden lär väl ändå dyka upp så småningom. Så jag tänker att även om man inte upptäcker anfallet så ser man det efteråt att de har haft det.

Knepigt det här...

Och i det här fallet så har hästen inte ens haft värme i hovarna eller puls.
Nej vår häst hade ingen värme eller puls heller.
Har fortfarande ingen rand nu ca 8 v efter vi röntgat.
 
En häst som har haft fång och som inte röntgas av någon anledning bör man vänta i minst 9 månader innan man sätter igång. Det är den tid det tar för hoven att växa ner (9-12 månader). I det här fallet vet ni ju egentligen inte ens om hästen har haft fång eller något helt annat och det måste ju först undersökas av veterinär och röntgas.

Den här sommaren har gett alla möjliga märkliga symptom hos hästar. Jag har hört om hovbölder, dubbelsulor, märkliga strål och hovrötor och inflammation i sulorna hos hästar som aldrig har haft liknande problem förut. I din medryttarhästs fall måste man ta reda på vad som faktiskt är felet innan man kan säga något om igångsättning.
Jag skulle inte sätta igång en häst som varken är kollad av veterinär eller röntgad och absolut inte så snart efter anfallen.
 
När min hade fång, utan förändringar vilade hon i två månader varav drygt hälften var på box. Trots att jag satte igång väldigt långsamt gick det för fort och ett halvår senare fick hon hovbensinflammationer som sekundärt problem. Så med den erfarenheten hade jag väntat åtminstone 4-5 månader att dra igång hästen även om det inte finns förändringar. Samt ha i åtanke att hästen kan ha blivit känsligare för hårda underlag.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 951
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 169
Senast: cf234k
·
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 752
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp