Sätta igång ett avelssto

lizzie

Trådstartare
Är det någon som satt igång ett avelssto? Är intresserad av ett avelssto som är 10 år. Har blivit ordentligt grundriden, men inte blivit riden sedan hon var 5-6 år (ägaren har fått en stroke och kommer inte ihåg).

Är det möjligt att sätta igång en häst efter så långt uppehåll i ridningen. Har tänkt ha stoet till lättare ridning och träning (dressyr) och sedan avla.

Någon som kan delge med tips och råd.

/Lizzie

Sv: Sätta igång ett avelssto

Det är klart det går att sätta igång efter några år, bara hästen är fullt frisk. Men det kan ju ta lite tid att bygga upp hästen förstås. Man bör ju börja från backen så att hästen kommer igång muskulärt och att allting hinner med att vänja sig. Sedan får man ju rida igång hästen, precis som efter en konvalescens fast att man mer bör tänka på vad hästen faktiskt har muskler för än för en skada. Hästen har ju inte någon ridkondis, så det är ju lugna pass som man utökar längden på allt eftersom hästen verkar orka.

Mitrolle skrev:
Det är klart det går att sätta igång efter några år, bara hästen är fullt frisk. Men det kan ju ta lite tid att bygga upp hästen förstås. Man bör ju börja från backen så att hästen kommer igång muskulärt och att allting hinner med att vänja sig. Sedan får man ju rida igång hästen, precis som efter en konvalescens fast att man mer bör tänka på vad hästen faktiskt har muskler för än för en skada. Hästen har ju inte någon ridkondis, så det är ju lugna pass som man utökar längden på allt eftersom hästen verkar orka.

Hur sjutton bär man sig åt för att provrida en häst som inte blivit riden på typ minst 4 år... Hon är jättefint musklar och i bra hull. Hon går på lösdrift i stora hagar, hon ser inte alls ut som om hon fått 2 föl inte blivit riden alls.

Men kan man slänga på en sadel och hoppa upp utan att hästen får tokspel? Förstår att man inte kan rida länge, men jag måste ändå få känna hur hon känns och kolla att start, broms och styrning funkar.

/Lizzie - som fått sin pålla utdömd idag :cry:

Trolig reaktion är ju att hästen beter sig som en unghäst, typ bockar och grejar om man har otur. Men det är klart du kan provrida om du bara törs ;)
Det handlar ju inte om någon längre stund. Vad jag menade var ju "sen" när du har hästen och ska träna den.

Vad tråkigt, har de "äntligen" hittat vad som är fel med din häst?

Mitrolle skrev:
Vad tråkigt, har de "äntligen" hittat vad som är fel med din häst?

Pållan har fått hovledsinflammation för sjuttioelfte gången och nu ger jag upp. Hon har ett svagare bakben efter ett par muskelsträckningar och en kotledsvrickning med skada på ett ligament så hon har i princip gått och snedbelastat i ett par års tid. Detta tillsammans med pållans taskiga benställning fram har inte varit någon lyckad kombination. För 3 vinter på rad så har jag försökt rida igång henne efter alla konstens regler och när jag kommit så långt att jag börjat galoppera så blir får hon hovledsinflammation i samma ben. Nu är det uppenbart att hon inte klarar av en igångsättning.

Har ju haft hästen sedan hon var 8 månader och idag är hon precis 8 år. Totalt har jag ridit kanske 2 år på henne....

Har ingenting emot att sätta igång en gammal avelsmärr, jag själv är ju i urusel ridkondition. Så vi kan ju börja lite försiktigt ihop och bygga upp oss tillsammans. Däremot så orkar jag inte med att börja om från början med ett föl just nu.... Det var meningen att min pålla och jag åtminstone skulle träna på LA nivå nu... men så blev det icke... Det har varit krångel med hältor sedan hon var 5 år.

/Lizzie

jätte tråkigt att du har fått din häst utdömd. Jag kan förstå att det känns tungt! Men med avelsstoet så tycker jag att du i första hand ska se om ni trivs i hop. Hur hon är att leda, släppa in och ut, hur hon är att handha i det stora hela. För om inte ägaren vet så måste du ju göra dig en egen uppfattning. Hör med andra som har kommit i kontakt med henne. Kanske du kan sadla och trensa å se hur det går, men jag skulle då inte provrida en sån häst! Då får man nog lita på sin instingt.
Jag har köpt en äldre herre för ett par månader sen å vi "kommer i gång tillsammans" Går jätte bra.
Lycka till.

mariajonsson skrev:
jätte tråkigt att du har fått din häst utdömd. Jag kan förstå att det känns tungt! Men med avelsstoet så tycker jag att du i första hand ska se om ni trivs i hop. Hur hon är att leda, släppa in och ut, hur hon är att handha i det stora hela. För om inte ägaren vet så måste du ju göra dig en egen uppfattning. Hör med andra som har kommit i kontakt med henne. Kanske du kan sadla och trensa å se hur det går, men jag skulle då inte provrida en sån häst! Då får man nog lita på sin instingt.
Jag har köpt en äldre herre för ett par månader sen å vi "kommer i gång tillsammans" Går jätte bra.
Lycka till.

Hon verkar vara en mysig pålla. Jag var och kollade på henne i söndags bara för att se hur hon ser ut. Hon kom fram till mig direkt när vi gick ut i hagen och började nosa runt och se om jag hade något smaskens i fickorna. Det var inga problem att känna igenom hela hästen hon stod lugnt stilla och lät sig undersökas av en vilt främmande människa. Det tycker jag känns bra. Då är hon inte nervös av sig.

Jag vill helst provsitta på henne bara för att kolla av att start, broms och styrning funkar. Och lite hur hennes trav känns. Jag har nämligen ett resttillstånd efter ett diskbråck, så vissa hästars trav fixar jag bara inte. Det är något jag känner på direkten så det räcker med att trava några steg bara.

Ägaren ska försöka hitta någon som kan testa och sitta på henne så han vet hur hon funkar.

Veterinären som dömde ut min pålla gav mig rådet att kräva 2 st veterinärbesiktningar om jag vill ha avelsstoet. Först en besiktning innan köp och sedan en besiktning när jag ridit ett par månader. H*n sa att vissa hästar klarar inte av blir ridna efter flera år och då kommer det fram efter ett par månader.

/Lizzie

Hej!
vill inte verka negativ men var oxå på g att köpa ett äldre sto, red o satte igång henne lugnt i ett år- red som mest en halvtimma i ridhuset annars massor... med skritt.
Hon fick upprepade ledinflammationer o till sist rådde vet. mig att lämna tillbax henne, hon sa att hästar som inte tränats i unga år inte heller stärker sina ligament, senor o leder ordentligt o det gör att sannolikheten är stor att de inte håller. Jag var ute efter en häst att rida ca LA dressyr o 1m hopp.
Vet. var ändå noga med att påpeka att alla hästar e olika o undantag förekommer.
Å andra sidan finns det ju inga garantier med nån pålle!
Lycka till!

millou skrev:
Hej!
vill inte verka negativ men var oxå på g att köpa ett äldre sto, red o satte igång henne lugnt i ett år- red som mest en halvtimma i ridhuset annars massor... med skritt.
Hon fick upprepade ledinflammationer o till sist rådde vet. mig att lämna tillbax henne, hon sa att hästar som inte tränats i unga år inte heller stärker sina ligament, senor o leder ordentligt o det gör att sannolikheten är stor att de inte håller. Jag var ute efter en häst att rida ca LA dressyr o 1m hopp.
Vet. var ändå noga med att påpeka att alla hästar e olika o undantag förekommer.
Å andra sidan finns det ju inga garantier med nån pålle!
Lycka till!

Stoet det gäller har blivit riden i unga år. Alltså inriden och grundriden till 5-6 års ålder. Det är viktigt just så som du skriver, för att ligament, senor mm ska stärkas. Jag skulle nog inte köpa en 10-årig häst som inte blivit riden över huvud taget för att ha den till ridning.

Veterinär har gett mig rådet att skriva in i kontraktet om att ha 2 veterinärbesiktningar. För 1 vid köp som hästen ska gå igenom och sedan ytterligare en besiktning efter det att jag ridit ett par månader. Enligt vet så kommer ev grejjer fram på ett par månaders ridning, om det inte funkar att rida kusen alltså.

Mitt 8-åriga sto som blivit utdömd, har jag haft sedan hon var 8 månader. Hon är tränad enligt alla konstens regler enligt boken "Unghästar". Allt för att stärka hästen sakta men säkert. Hon har i alla fall fått upprepade ledinflammationen. Boven i dramat är ett skadat bakben och hon snedbelastar.

Så precis... det finns som sagt inga garantier med någon pålle...

Men hur som helst, ett bra talesätt är ju - så länge som hästen stått, lika lång tid tar det att få igång hästen till full kondition. Så köper jag detta stoet så ligger eventuella tävlingsplaner lååångt fram i tiden.

/Lizzie

Hej igen!
Tycker att det verkar klokt med upprepade besiktningar, om det går att skriva kontraktet så o säljarna går med på det.
Fast om man inte kommit igång så mkt kanske det inte visar sig...
Tror iaf. att du redan bestämt dig, eller? ;)
O tävla kan man ju alltid göra bara för skojs skull utan en massa krav!

millou skrev:
Hej igen!
Tycker att det verkar klokt med upprepade besiktningar, om det går att skriva kontraktet så o säljarna går med på det.
Fast om man inte kommit igång så mkt kanske det inte visar sig...
Tror iaf. att du redan bestämt dig, eller? ;)
O tävla kan man ju alltid göra bara för skojs skull utan en massa krav!

Tyvärr har det visat sig att stoet har en allvarlig hålvägg bakom en hovspricka. Hon är oförsäkrad och det krävs en operation som kostar 15 000 kr. Ägaren tänker avliva hästen istället. H*n har varken råd med operationen eller möjlighet med konvalecensen.

Visst, jag skulle väl kunna köpa stoet för en symbolisk summa och betala operationen... Men eftersom hon inte blivit riden på så länge så vem man ju inte om hon funkar att rida på och få igång. Så det verkar vara ett lite väl riskabelt projekt...

Äh... jag vet inte hur jag ska göra :crazy:

/Lizzie

15.000 kan hon väll vara värd. Annars kanske du kan sälja henne som fölsto om det inte fungerar med ridningen.
Vad är det för stam?

kullerbytta skrev:
15.000 kan hon väll vara värd. Annars kanske du kan sälja henne som fölsto om det inte fungerar med ridningen.
Vad är det för stam?

Stammen är Guinness-Kaliber. Jag skulle inte tveka om stoet hade varit igång så jag visste hur hon funkade att rida. I dagsläget vet man ju inte alls vad hon tycker om att få en ryttare på ryggen.

Jag har hållit på med mitt eget sto i 3 år med hältor, konvalecenser, igångsättningar. Nu har min pålla blivit utdömd. Sist jag hade en ridbar sommar var 2002 :crazy:

Så att starta med en ny häst som konvalecens - det känns inte sådär jättelockande... Finns inga garantier att hon blir bra heller och då får jag ta bort ytterligare en häst och denna gången finns inget livvärde. Alltså jag har inte råd att köpa ny pålle igen...

/Lizzie

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 278
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 265
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 359
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka