SBK, raskrav?

Bellini

Trådstartare
Har SBK regler om att bara vissa raser får delta i kurser/träningar?
Fick höra att vissa inte tar emot ens alla renrasiga hundar, utan bara sbk-raser. Har en engelsk springer spaniel och undrar nu om jag ens kommer få vara med i nån kurs :crazy:

Har mejlat och frågat men får inget svar...
 
Sv: SBK, raskrav?

Om det är en allmän kurs på SBK så kommer de inte hindra dig pga din ras. Däremot kan det ju finnas tex förkunskapskrav eller råda platsbrist.
 
Sv: SBK, raskrav?

Om det är en allmän kurs på SBK så kommer de inte hindra dig pga din ras. Däremot kan det ju finnas tex förkunskapskrav eller råda platsbrist.

Ja,det där med platsbrist kan man ju diskutera..Platsbrist för att brukshundar ska ha..

En kompis till mig ville på kurs,har ingen bruksras..Kursen var full sa dom..
1 minut senare ringer jag upp..och får plats på kursen..
Jag tackade nej och förklarade läget..
Kompisen fick platsen..
 
Sv: SBK, raskrav?

Om det inte är ändrat... vilket jag inte tror så står det i SBK's stadgar att de skall utbilda hundar av alla raser...

Sen kan verkligheten se annorlunda ut. Dvs att de med bruksraser (Inofficiellt) får företräde.
 
Sv: SBK, raskrav?

Är det säkert att det är så, så det inte bara är något vissa säger.
För jag tror inte en SBK-klubb kan överleva om den bara tex låter brukshundar gå kurser.
Varför ska då andra vara medlem i en sån klubb!
 
Sv: SBK, raskrav?

Ja,det där med platsbrist kan man ju diskutera..Platsbrist för att brukshundar ska ha..

En kompis till mig ville på kurs,har ingen bruksras..Kursen var full sa dom..
1 minut senare ringer jag upp..och får plats på kursen..
Jag tackade nej och förklarade läget..
Kompisen fick platsen..

Det finns säkert nåt udda exempel där det varit så, ellers å var det något annat i konversationen som fick dem att agera så. På min klubb har jag gott kurs med lagottos, irländska hittehundar och staffemixar med utländsk ägare så jag kan inte se att det skulle vara något generellt. En springer borde dessutom inte föranleda några fördomar...
 
Sv: SBK, raskrav?

Svarar alla:

Tack för era svar :)

Jag fick höra av en vän att hon inte fick vara med på sbk kurs eftersom hon hade blandras. Sen fick jag höra av en annan att det bara var rena bruksraser som fick vara med på kurser inom SBK. Var först då jag började undra. Kändes lite konstigt att man skulle behöva en viss ras för valpkurs, grund lydnad osv.
Frågade här eftersom jag inte kunde hitta någon info ang det på hemsidan och inte har fått något svar på min mejlförfrågan.
Verkar ju som att man skulle kunna få vara med ändå :) Ska ringa på deras telefontid och höra!
 
Sv: SBK, raskrav?

Ring istället!
Det är inte så säkert att ”någon” har tid att sitta och svara på en massa mejl, så risken finns att kursen är full när det äntligen är någon som tar itu med mejlen….
Kurser blir fort fulla så det gäller att ”stå på” om man ska komma med.
Jag hade aldrig mejlat om något sånt här utan ringt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Förlåt om dethär är en dum fråga! Men jag undrar bara vad ni tycker om man kan ha hund fast att man har rullstol? För alltså vissa saker...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 511
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp