Scaliborhalsband på hund som gosar med katt?

M

Moniq

Någon som vet om katt är känslig för giftet i Scalibor-fästinghalsbanden till hund? Kanske rent av har haft halsbandet på hunden och även har katt.

Expot bör ju t.ex. inte komma i alltför mycket kontakt med katt.

Våra kissar är så otroligt kärvänliga mot hundarna och gnider och gnuggar sig mot dem så fort de kommer åt. Eftersom de kör mest "kind mot kind" kommer de säkert i beröring med Scalibor-halsbanden på hunden.

Har redan skaffat halsbanden och skulle sätta på dem i går kväll, men så kom jag att tänka på kissarna.

Skrev denna fråga på katt först utan respons och jag har frågat två vet. idag och de kunde inte svara säkert. De "trodde" att det skulle gå bra, men jag vill inte tro, jag vill veta.
 
Scalibor ska vara ofarligt för katt, så länge katten inte biter eller slickar på halsandet eller på annat vis får i sig den aktiva substansen. De ska dock kunna tvätta sin päls efter att ha gosat med hund som har halsbandet utan att det är någon fara.
 
Vad bra. Var har du fått din info från?
Det retade mig att jag inte kunde hitta några direkta uppgifter när jag letade på nätet
och de 2 vet var ju inte speciellt pålästa de heller.

Då gäller det bara att se till så inte änden på halsbandet är för lång och sticker ut = roligt gnagobjekt.
Hundarna är långhåriga så jag tror inte kattorna kommer åt att slicka direkt på halsbandet.
Speciellt den ena kissen gillar annars att "tvätta" sina hundkompisar.
xtuffbitbanos.jpg
 
Jag ringde min vet och frågade då jag också har katt och scalibor på min hund. De visste heller inte säkert, men kollade med tillverkaren och sen ringde de upp mig.
 
Tack. Nu sitter halsbanden på och jag ser fram emot en sommar med mycket bad utan att jag behöver droppa på mer fästingmedel stup i kvarten. Praktiskt att bara kunna ta av halsbandet när de skall vältra sig i böljan den blå :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 125
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 346
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 672
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp