Scarlet Knight X 3 eller fler

Nafayette

Trådstartare
Hur ställer ni er i en sådan fråga?

Ha Scarlet nr 1 på ett ställe. Scarlet nr 2 på ett annat ställe och Scarlet nr 3 på ytterligare ett ställe.

3 exakt likadana kopior i aveln samtidigt..

Borde ju vara behändigt.

Frågan är om sådana där skulle kunna starta i samma lopp?

Är jag flummig?
Möjligt. Men ibland undrar jag vad f-n folk håller på med.. :confused:

Kolla då detta:

JAZZ


AM

ps Kunde lika gärna vara WSB eller Pine Chip
 
Sv: Scarlet Knight X 3 eller fler

Lite skrämmande...:crazy:

Men måste ändå fundera... (Hög intellktuell nivå :angel: )
Även om man klonar någon så är ju varje person sin egen? Jag menar även hästar har väl sin själ och sin personlighet/Horsenality?

Om de är precis likadana i genetisk uppsättning så är det ju ändå olika fysiska personer och inte densamme? Kanske vore spännande att se dem i ett lopp; 3 olika Scarlett´s :p

Och med olika tränare kunde vi ju skilja åt vem som tränar bäst :eek:;)
 
Sv: Scarlet Knight X 3 eller fler

Tycker nog det räcker med en av varje...
Fy f*n om det fanns flera WSB... näää tack en av varje får väll räcka.
Snart behöver vi inga individer från början, vi tar lite här och lite där så kan vi komponera dom istället så har vi helt plötsligt gjort levande robotar...
(tror jag börjar bli gammalmodig, och strider mot utveckling... men då får jag va det:mad:)
och förresten, dom va ju inte ens lika varandra...
 
Sv: Scarlet Knight X 3 eller fler

:eek: Men varför i allsin dar ..

Jag tycker att det här börjar gå alldeles för långt. I min värld så är det önskvärt att frå fram nytt, fräscht hingstmaterial för att föra aveln framåt, inte klona äldre hingstmaterial och avla på detta! Om Jazz nu hade varit en travhingst så hade hans kloner kunnat teckna full bok, och hur skulle då genurvalet se ut? Om det skulle finnas Jazz själv plus två kloner så skulle full bok (150 ston om jag minns rätt nu!) x 3 = 450 betäckta ston. Tänk då om man kanske klonade, för enkelhetens skull, de fem bästa hingstarna och gav dem två kloner/hingst = 2250 betäckta ston med fem hingstars gener. Skulle genurvalet börja minska så kommer de oftare att komma i kontakt med varandra i aveln och hej och hå, recessiva sjukdomar börjar visa sig som flugor runt socker.

Det är naturligt att hingstar slås ut och att nya tillförs och jag tycker att det är viktigt för utvecklingen av sporten -aveln mår dessutom bra av variation.

/Monimaker som känner sig som en sur gammal tant nu.
 
Sv: Scarlet Knight X 3 eller fler

Tycker det är både skrämmande och fel. Men det är väl så att det bara är generna som blir lika och långt ifrån säkert att klonerna kommer att prestera som originalet. Dessutom så när det handlar om ridhästavel så har ju kraven på snabbutveckling i avlesboxen kommit vilket gör att dessa två nog är ganska omoderna när de färdiga för avel. Så frågan blir ju mer om det verkligen är ekonomiskt att hålla på med här? Finns ju några fler hingstar som är klonade men där vad jag förstått resultatet inte direkt motsvarat originalet.
 
Sv: Scarlet Knight X 3 eller fler

Om man klonar en hingst som varit i avel under ett antal år måste det ju vara ett underbetyg till uppfödarna. Målet måste ju vara att få fram en bättre häst än föräldrarna.

Det som kan vara intressant att klona är valacker, fast jag tror inte det kommer att bli tillåtet inom travet som ju är ganska restriktivt med embryotransfer och liknande. De har ju blivit valacker av en anledning. Vare sig den är fysiskt, att de haft problem, eller att de varit besvärliga så är det väl inget att avla på?

Den enda häst jag skulle kunna se något intresse i att ha klonat är Greyhound. Men nu är det väl 75 år försent... I år är det 80 år sedan han föddes.

Kolla aktionen ca 1.35 och framåt. http://www.youtube.com/watch?v=F54-rnGMUFw

Han är ju väldigt bred i bogen men i övrigt har han ju rätt underbar. Hade han funnits som hingst hade vi nog haft massor av skimlar på travbanorna nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp