Schabrak åker ner mot manken

Noranovala

Trådstartare
Vad beror det på att schabraket glider ner mot mannen vid tidning? Även padden gör det. Annars ligger schabrak och padd still, förutom att de glider ner mot manken, dvs glider ej bak eller dylikt. Sadeln är lite för vid utan padd. Har en filtpadd nu och då ligger den bra, förutom att de glider mot manken under ridning
 
Att det finns för mycket rörelseutrymme vid manken skulle jag gissa.
Det är dock väldigt svårt att avgöra utan att ha klämt och känt i utrymmena som blir när sadeln ligger på.
Om sadeln är för vid så tar du risken att sadeln tippar fram och därmed trycker på manken. En pad kan aldrig helt justera en sadel så att den blir bra för hästen.

Om pad och schabrak trycks ned så att det ligger i spänn vid ridning, trots att du försökt att lägga det "luftigt" vid sadling så skulle jag säga att det är en risk att det är det som händer. Även om du har pad emellan kommer det ge obehag eller smärta för hästen.
Risken är stor att hästen undviker att använda den delen av ryggen och då hamnar du i en ond cirkel av att den tappar lite muskler där, sadeln blir ännu vidare osv.

Att padda upp en sadel ska alltid ses som en tillfällig lösning i väntan på åtgärd eller byte av sadel.
Kanske dags att ta hjälp?
 
Vad beror det på att schabraket glider ner mot mannen vid tidning? Även padden gör det. Annars ligger schabrak och padd still, förutom att de glider ner mot manken, dvs glider ej bak eller dylikt. Sadeln är lite för vid utan padd. Har en filtpadd nu och då ligger den bra, förutom att de glider mot manken under ridning
Är det såhär med alla modeller på schabrak?
Jag har haft problemet men då rörde det sig om ett specifikt schabrak och bara det.
Är det alla så skulle jag ta mig en titt på sadelns passform. Att du använder padd tyder ju på att den kanske inte är 100%ig
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
954
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 631
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Vi har en sadel som passar bra till vårat kallblod, enda problemet är att hon har typ ingen manke alls och alla sadlar vi provat...
Svar
4
· Visningar
812
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp