Schabrak för känslig häst

Linda_A

Trådstartare
Med fällningen fullt igång har jag sett vissa tendenser hos min häst att bli känslig för sadeln igen. Hon har ju varit väldigt förtjust i den nya sadeln sen den inskaffades men då hon lätt får skav så hade jag på känn att det skulle kunna krångla vid fällningen. Sen jag bytte sadel har jag nämligen inte kunnat använda hennes fårskinnsvojlock, den blir alldeles för tjock.

Jag vet ju att fårskinn eller renskinn är det allra bästa, men finns det några tunna schabrak eller vojlockar som i alla fall är någorlunda bra för känslig hud?
 
Säger också renskinn ”tyvärr” :p
Vi har en häst i stallet som går med vanligt schabrak utan problem hela året men när fällningen drar igång är det renskinn som gäller, han får skav av schabraket på ett enda ridpass...men med renskinn så håller det
 
Hur det ser ut bryr jag mig inte om, men renskinn blir väl också ganska tjockt? Det tog år och dar att hitta en sadel som passade både mig och henne och tyvärr är passformen väldigt bra...dvs inte mycket utrymme för nåt under.
 
Hur det ser ut bryr jag mig inte om, men renskinn blir väl också ganska tjockt? Det tog år och dar att hitta en sadel som passade både mig och henne och tyvärr är passformen väldigt bra...dvs inte mycket utrymme för nåt under.
Jag har tipsat dig tidigare om schabrak från Le mieux med bambufoder. Jag är säker på att de är vad du söker. Har du testat?
 
Jag har tipsat dig tidigare om schabrak från Le mieux med bambufoder. Jag är säker på att de är vad du söker. Har du testat?

Just det. Glömsk. 🙈 Försökte senast att hitta nån affär som hade dem så jag få känna på dem....men äsch, får ta och chansa.
 
Hur det ser ut bryr jag mig inte om, men renskinn blir väl också ganska tjockt? Det tog år och dar att hitta en sadel som passade både mig och henne och tyvärr är passformen väldigt bra...dvs inte mycket utrymme för nåt under.

Jag har renskinn under min sadel i perioder och det är inte så tjockt som man kan tro. Jag tar dock bort schabraket helt och kör bara på skinnet.
 
Jag har tipsat dig tidigare om schabrak från Le mieux med bambufoder. Jag är säker på att de är vad du söker. Har du testat?

Har kikat igen och måste ställa en följdfråga. Var har du köpt dem? Har inte lyckats hitta de enklare (cotton och suede) modellerna i svart nånstans på nätet en så länge.
 
Har kikat igen och måste ställa en följdfråga. Var har du köpt dem? Har inte lyckats hitta de enklare (cotton och suede) modellerna i svart nånstans på nätet en så länge.
Jag köpte de på Horze tror jag. Det var typ 4 år sedan för de är så bra kvalitet så jag har inte behövt köpa fler :p
Du vill ha de med bambufoder, inte bomull.
 
Jag köpte de på Horze tror jag. Det var typ 4 år sedan för de är så bra kvalitet så jag har inte behövt köpa fler :p
Du vill ha de med bambufoder, inte bomull.

Jag tror alla har bambufoder nu, om jag tittar på deras hemsida. Det är andra sidan som skiljer sig, där är i alla fall en variant med bomull. Om jag inte fattat helt fel. :)
 
Förr hade man vojlockar i skinn/läder.
Renskinnets tjocklek kan variera mycket. Mitt är 4 cm tjockt och betydligt stadigare än en padd stoppad med skumgummi. Snällt mot pälsen, men sadelns passform påverkas.
Kanske kan du få tag på något tunnt koskinn? De slaktas ju även på sommaren, och inte så få heller.
 
Rider en häst som får extremt mycket skavsår men PS of Swedens nya schabrak har funkat väldigt bra! Gamla insidan var ju nästan hemsk för hästar som lätt får skav men den nya är toppen:)
 

Liknande trådar

Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Eftersom jakten på ny sadel har kommit av sig lite medan jag håller på att rakrikta mig själv så har jag fortsatt med den allroundsadel...
2
Svar
28
· Visningar
1 503
Senast: Ace
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 784
Senast: Freazer
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 859
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp