Schabrak som håller länge!

Bukefalos 30 år!

Deck-deck-tiv

Trådstartare
Vilka är era bästa schabrak som håller år efter år?

Jag har en teori om att de som är småquiltade borde hålla formen bättre. Upplever ex ES schabrak som att de blir sladdriga hyfsat fort, iaf deras vanliga, ganska storquiltade. Gamla Hansbo verkar hålla bra, eller?

Vill kunna köpa ett par ordentliga schabrak som jag vet kommer finnas med länge! Trött på billiga (och dyra) som tappar stadga och även färg.

Tycker att mina le mieux håller väldigt bra! Både färg och form. Har några av dom som känns som mocka på utsidan, inte testat deras glansiga eller i vanligt bomullstyg. Tycker att dom håller sig rena bättre än andra schabrak också, så behöver inte tvättas lika ofta

Jag har ett dressyrschabrak från Lamicell, stora rutor, blankt grått. Det är ändå några år nu och ser fortfarande fint ut, håller både form och färg. Ganska frekvent använt. Tvättar det i tvättmaskinen vid behov.

Mitt äldsta är ett från Equiline, Guldflätan har tappat sin färg något men passform och schabrakets färg är detsamma, inköpt 2006.

Annars tycker jag att mina Lemieux i mocka (2018) och mitt Bucas från 2008 är lika fina fortfarande.

Har många schabrak men de tvättas iaf 4-6 ggr/år.

Tycker att mina le mieux håller väldigt bra! Både färg och form. Har några av dom som känns som mocka på utsidan, inte testat deras glansiga eller i vanligt bomullstyg. Tycker att dom håller sig rena bättre än andra schabrak också, så behöver inte tvättas lika ofta
Jag har alla sorter av Le Mieux och de är verkligen jättebra - med lite extra plus för de med mockaliknande yta. De äldsta jag har är 10 år och ser fortfarande som nya ut, och de är verkligen välanvända. Jag har nästan bara Le Mieux numera, men har köpt ett par PS på sista åren, gillar de som har en kudde fram och inga stroppar. De är inte så gamla än men håller än så länge fint de med.

Har i princip bara Equiline. Håller i åratal. Tvättas sommartid efter 2-3 användningar. Vintertid mer sällan.
Har numera som princip att jag inte får köpa nytt innan ett kastas. Blir alltför sällan inköp av nya 😅. Köper dessutom bara på rea eller begagnade pga priset.

Vilka är era bästa schabrak som håller år efter år?

Jag har en teori om att de som är småquiltade borde hålla formen bättre. Upplever ex ES schabrak som att de blir sladdriga hyfsat fort, iaf deras vanliga, ganska storquiltade. Gamla Hansbo verkar hålla bra, eller?

Vill kunna köpa ett par ordentliga schabrak som jag vet kommer finnas med länge! Trött på billiga (och dyra) som tappar stadga och även färg.
Equiline.

Tack för bra svar! Känner att det får bli att köpa på sig equiline, mias och Lemieux nu på sihs 😃

Ni som har Lemieux i mocka(liknande?) - tvättas de som vanligt? Visst är de av annat material på insidan? Är de för tjocka och varma på sommaren?

Tack för bra svar! Känner att det får bli att köpa på sig equiline, mias och Lemieux nu på sihs 😃

Ni som har Lemieux i mocka(liknande?) - tvättas de som vanligt? Visst är de av annat material på insidan? Är de för tjocka och varma på sommaren?
De tvättas som vanligt och är inte varmare än andra på sommaren.

Jag köpte bara begagnade schabrak till min häst, Mias och Equline, använde dem i flera år och de såg exakt likadana ut trots en massa tvättar. Och gick lätt att borsta bort de vita håren från båda märkena!

Liknande trådar

• Nä nu...! (Utbildning)
  • Dilemma - är det dags för förändring?
  • Äntligen dags!
  • Nyårsfesten (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Katter
  • P-spruta Depo-provera.
  • Balkong 2026

Barn