schabrak som kasar bak?

Buck

Trådstartare
snabb fråga, har en äldre passier sadel på sällskaps hästen som passar tillräckligt bra för det lilla hästen rids, (ligger ej i bakvikt/framvikt och följer ryggen fint, hade dock behövt stoppas om då den blivit lite hård i stoppningen).

red ut igår och då hästen är dåligt musklar och sadeln lite hård så provade jag med en gel padd under (vanlig svart som är utskuren för manken), hästen har inte riktigt styrka eller bärighet och kommer i otakt i traven om man inte balanserar upp henne eller är extra noga med takten. dvs går med en riktig gristrav som är snäppet på omöjlig att rida lätt till XD.

men igår hade jag alltså gelpadden under och märkte en stor skillnad i ryggverkan, hon var mycket rörligare och kom inte i otakt lika mycket, jag kunde hålla en jämn och stabil trav och form. dock så kasade schabraket bakåt, kan detta bero på den ökade rörligheten? har aldrig haft problem med att detta schabraket kasar bak på denna hästen innan, ngt annat har kasat men det hade ingen bra passform heller.

eftersom jag märkte sån skillnad i traven med gelpadd så vill jag ha den fler gånger, men vill veta vad kasande schabrak syndromet betyder först.
hästen är en väldigt rörlig gammal tant som är oförskämt smidig i kroppen för att vara pensionär.
 
Sv: schabrak som kasar bak?

Jag hade gått över sadeln en gång till om det blev en sådan skillnad med en gelpadd (utan kanal, som då troligen lär trycka över ryggraden.. Inget fan av dem).

Prova, om du har plats, med en fårskinnspadd istället. Efter det avgör du vad som hänt med schabraket.

*amatörtankar.
 
Sv: schabrak som kasar bak?

Gelpadden gör förmodligen sadeln ngt mjukare för hästen att möta upp med ryggen och den kan då jobba bättre.
Stoppa om sadeln så snart du kan. MEN använd gärna fårskinn eller varför inte ett renskinn så länge.
De fördelar trycket bättre och ger inget tryck på tornutskotten som gelpadden kan göra, dessutom skulle sadeln hamna i obalans av någon anledning så förvärrar den problemet.

Den rörelsen i ryggen kan ju också göra att sadeln får en helt annan passform än när hästen står stilla på gången. Och absolut kan de få schabraken att kasa runt. (beror lite på schabrak och passform på dessa också).
 
Sv: schabrak som kasar bak?

har fårskinns schabrak till min andra häst så det kan jag ju ta, lite knepigt när man ska rida ut med båda hästarna dock vilket vi oftast gör.

tycker heller inte så mycket om denna typen av gelpadd, köpte den bara på loppis för knappt 50kr, men var för liten för min hästs sadel :/. så har mest haft den över sadeln :p.

ska prova vad hästen tycker om mina olika teddy paddar och fårskinns padden, vill dock inte att sadeln ska bli för smal :/.
 
Sv: schabrak som kasar bak?

hade fårskinns padden idag och ett annat schabrak, tunnare. det blev verkligen i det smalaste laget med så tjockt under men hästen verkade lika fin som igår, mer motvillig att gå för långt bort från gården dock, antagligen pga träningsvärk från igår.

schabraket rörde sig inte idag så ska testa med gel padden och detta schabraket i morgon och skritta ut en runda(hästen brukar inte ridas så här ofta egentligen), förhoppningsvis var det schabraket från igår som inte var riktigt rätt för hästen.

naken
2012-10-16151317.jpg

sadeln utan ngt under
2012-10-16143541.jpg

med får fluff
2012-10-16143906.jpg
 
Sv: schabrak som kasar bak?

Är det kanal för ryggraden på fårskinnspaden? Jag har börjat använda det på min sadel och det var stor skillnad på min gamla hansbo utan kanal och mattes-paden jag köpte. Sadeln blev inte något smalare utan lyftes bara en bit från ryggen med den nya(som jag köpte bra begagnad för 200)
 
Sv: schabrak som kasar bak?

det är en medilamb padd och har en ordentlig kanal, påminner väldigt mycket om mattes padden. därför jag köpte den :p.
men nu blev ju sadeln i bakvikt med fårfluffet under så idag så testar vi med galpadden igen + samma schabrak som igår. hästen får väldigt mycket motion denna veckan :p, min häst kanske borde bli halt oftare så jag får tid med denna XD.

har varit sugen på en gelpadd med hål, har för mig att de ligger bättre på hästen.
 
Sv: schabrak som kasar bak?

hade gelpadden idag med annat schabrak,allt låg stilla och hästen kändes väldigt fint :D. så trots att jag inte tycker om denna modell på padd (jobbig att lägga rätt) så får det bli ridning med denna i fortsättningen.
 

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 613
Senast: Lavinia
·
Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
934
Senast: lewellyn
·
A
Utrustning Jag har verkligen hamnat i världens längsta återvändsgränd med min dressyrhäst. Jag började min karriär på honom med en Passier Optimum...
Svar
8
· Visningar
1 584
Senast: aramise
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp