Schabrak-tråden

Equitos dressyrschabrak är jättebra, men sen har de ”allround” istället för hopp. Vem har ens allroundsadel nuförtiden?
Kallas det inte lite slarvigt för allroundschabrak fast det avses till hoppsadel numer?
När jag var liten hette det allroundschabrak och det som kallades hoppschabrak var riktigt korta, amerikanskt schabrak enligt Google 😄

E357B529-D53C-4BF8-A7FE-35885DBE550C.png
 
Kallas det inte lite slarvigt för allroundschabrak fast det avses till hoppsadel numer?
När jag var liten hette det allroundschabrak och det som kallades hoppschabrak var riktigt korta, amerikanskt schabrak enligt Google 😄

Visa bifogad fil 96975
Jag minns att de där jättekorta hette något särskilt, men amerikanskt känns inte bekant..
Hoppschabrak (vanliga) och allroundschabrak var iaf olika saker när jag var liten.
 
Kallas det inte lite slarvigt för allroundschabrak fast det avses till hoppsadel numer?
När jag var liten hette det allroundschabrak och det som kallades hoppschabrak var riktigt korta, amerikanskt schabrak enligt Google 😄

Visa bifogad fil 96975
Tror ikke de sjabrakene er spesielt amerikanske, akkurat som australiere kaller en type dressur sjabrak euro-cut... men jeg har aldri sett den typen sjabrak i Europa når de hadde dem... nå finnes det noen av dem dog.
Noe allround sjabrak ser mer ut som dressur sjabraker, og noen ser mer ut som hopp... Man kunne godt hatt bare dressur og hopp... men mange hoppsaler har ikke en så forward flap (vet ikke hva det kan kalles på norsk/svensk) som feks lemieux cc sjabrakene, og motsatt.
 
Tror ikke de sjabrakene er spesielt amerikanske, akkurat som australiere kaller en type dressur sjabrak euro-cut... men jeg har aldri sett den typen sjabrak i Europa når de hadde dem... nå finnes det noen av dem dog.
Noe allround sjabrak ser mer ut som dressur sjabraker, og noen ser mer ut som hopp... Man kunne godt hatt bare dressur og hopp... men mange hoppsaler har ikke en så forward flap (vet ikke hva det kan kalles på norsk/svensk) som feks lemieux cc sjabrakene, og motsatt.
Hjälp vad jag har svårt att läsa din norska.
Alltså Google säger att dessa kallas amerikanska schabrak o i vardagligt tal för 15 år sen så kallade vi dessa för hoppschabrak, eller flatback schabrak! Sen om det är riktigt eller inte kan jag inte svara på.
Står det allroundmodell på schabraket reflekterar jag inte över att det skulle passa på något annat än en hoppsadel.

Jag minns att de där jättekorta hette något särskilt, men amerikanskt känns inte bekant..
Hoppschabrak (vanliga) och allroundschabrak var iaf olika saker när jag var liten.
Vi kallade den flatbackschabrak har jag för mig 🤔 min häst var så djup i bålen, stor o grov så såg inte klok ut med det🙈
Men för oss var allroundschabrak de som vi använde under hoppsadeln och jg reflekterar inte över om det står hopp eller allround när jag ska köpa till min hoppsadel 🙈
 
Hjälp vad jag har svårt att läsa din norska.
Alltså Google säger att dessa kallas amerikanska schabrak o i vardagligt tal för 15 år sen så kallade vi dessa för hoppschabrak, eller flatback schabrak! Sen om det är riktigt eller inte kan jag inte svara på.
Står det allroundmodell på schabraket reflekterar jag inte över att det skulle passa på något annat än en hoppsadel.


Vi kallade den flatbackschabrak har jag för mig 🤔 min häst var så djup i bålen, stor o grov så såg inte klok ut med det🙈
Men för oss var allroundschabrak de som vi använde under hoppsadeln och jg reflekterar inte över om det står hopp eller allround när jag ska köpa till min hoppsadel 🙈
Ja, flatback schabrak høres kjent ut :idea: sorry, men jeg kan ikke skrive svensk, kan prate det ganske bra, men ikke skrive 😇
 
Upplever ni att era HÄSTAR reagerar olika på olika schabrak? Jag har ett schabrak som jag upplever att min häst inte är lika nöjd med att ridas i som de andra. Nu har jag bara använt det två ggr så det kan ju vara ren tillfällighet men jag blir ändå lite nyfiken. Det är ett vanligt schabrak från ett märke som H**ks säljer, inget speciellt material eller liknande utan ett helt vanligt schabrak.
 
Upplever ni att era HÄSTAR reagerar olika på olika schabrak? Jag har ett schabrak som jag upplever att min häst inte är lika nöjd med att ridas i som de andra. Nu har jag bara använt det två ggr så det kan ju vara ren tillfällighet men jag blir ändå lite nyfiken. Det är ett vanligt schabrak från ett märke som H**ks säljer, inget speciellt material eller liknande utan ett helt vanligt schabrak.
Ja hur upplevd att vissa viker sig och "krullar" bakom sadlen, inte alls roligt!

Undrar hur Le Mieux är om någon i tråden har dom. Tycker dom ser intressanta ut :)
 
Upplever ni att era HÄSTAR reagerar olika på olika schabrak? Jag har ett schabrak som jag upplever att min häst inte är lika nöjd med att ridas i som de andra. Nu har jag bara använt det två ggr så det kan ju vara ren tillfällighet men jag blir ändå lite nyfiken. Det är ett vanligt schabrak från ett märke som H**ks säljer, inget speciellt material eller liknande utan ett helt vanligt schabrak.
Eneste jeg vet at ponnien reagerte på var når jeg glemte å klippe av en ganske stiv lapp på innsiden av sjabraken... eller når vi red i et fluff sjabrak og salen ble trang...
Men jeg vet at hester reagerer om sjabrakene er for tynne.. og noen har sømmer som kan gnisse, spesielt bak på toppen av sjabraket.
 
Hoppas att du tar det här på rätt sätt! Måste bara fråga - har jag missförstått att du inte har någon häst? 😅
Nei, jeg har ingen hest. Jeg har hatt en kombinasjon av foderhest/medrytter hest i 2 1/2 år hvor jeg har brukt mye av mitt eget utstyr, bla en sal fordi eier og jeg er helt forskjellige i kroppen og jeg fikk vondt av hennes sal. Jeg har også hatt egne hester før i mange år. 😁
Jeg har mange sjabrak fordi jeg elsker sjabrak, og jeg liker å samle (selv om planen er å stoppe nå). Og så har jeg vel nok sjabrak så jeg ikke trenger kjøpe nye mens jeg har egen hest... 🙈
 

Liknande trådar

Utrustning Vart har ni köpt era galgar till schabrak och stövlar?
Svar
5
· Visningar
527
Senast: Boomshaklak
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 856
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: VLMF
·
Hundavel & Ras En tråd där vi kan diskutera vad detta innebär i praktiken och hur man skulle kunna använda det: X-register ger nya möjligheter...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp