Schäfer/rottis

Sel

Trådstartare
Jag har funderat på det här rätt länge nu.. Blandningar mellan schäfer och rottweiler verkar nästan vanligare än vår annars 'hederliga' blandras Shabradoren och jag KAN inte låta bli att undra varför?

Vad är det man är ute efter när man korsar dessa två ens i första led?
Är det en förigare rottis?
En tyngre schäfer?
Finns det någon på forumet som medvetet drivit igenom den här typen av hund hoppas jag att man vågar kliva fram för att förklara vad det är man siktar på när man gör en sådan här korsning. Det är ju långt ifrån någonting ovanligt, så jag känner spontant att det borde vara någonting Särskilt man är ute efter.

Någon som Har en Schäfer/rottis som vill berätta varför?

Märk väl att det här inte är någon pajkastning, jag blir bara så förbaskat nyfiken när man korsar raser som är såpass.. well, i brist på andra ord; kontroversiella som Schäfern och rottisen?
 
Sv: Schäfer/rottis

Skulle tro att det beror på att det finns så många idioter som äger just schäfer och rottweiler - och oftast har de inte den minsta aning om vilka egenskaper raserna har. Om dom mot förmodan skulle veta, så skiter dom fullständigt i det...
 
Sv: Schäfer/rottis

Ord och inga visor minsann! ^^ Jag hoppas givetvis att du har fel.
 
Sv: Schäfer/rottis

Man tager vad man haver!
Så brukar det se ut när det gäller blandraser. Tror inte att det är någon tanke bakom kombinatonen mer än att man vill ha valpar.
 
Sv: Schäfer/rottis

Men varför just DENNA blandning i så fall? Det finns ju tusentals hundägare därute, med allt ifrån karelare till mopsar - men ändå är det schäfer och rottis som verkar attrahera ägare som om de vore plus till minus.
Uppenbarligen attraherar blandningen även köpare.. All marknad handlar ju i slutänden om tillgång och efterfrågan.
 
Sv: Schäfer/rottis

Det finns mycket schäfer och rottweiler. De är två av våra vanligaste raser. Så åter:Man tager vad man haver. Sen räknas båda raserna som tuffa raser och attraherar både människor som vill ha stora tuffa hundar men även människor som tror att alla hundar blir vad man gör dom till och vill "bevisa" att dom egentligen är snälla sällskapshundar. Det är vad jag tror och vad jag märkt av min erfarenhet.
 
Sv: Schäfer/rottis

Vi har en Schäfer Rottweiler korsning och hon är helt fantastiskt!!!
Alert, nyfiken, gudasnäll, pigg, glad, lättlärd, tillgiven, lojal osv.. Jag har haft att göra med väldigt många hundar, är både uppvuxen med och känner många med hund och hon är den absolut trevligaste av dem allihop! Hennes bror är precis likadan och han är uppfostrad av min sambos bror och de har 4 småbarn.. inga som helst problem!
Finns ingenting negativt jag kan säga om henne öht.. Problemet är inte hunden utan ägarna!
Vi får alltid beröm för hur väluppfostrad hon är!
Vår vovva blir alltid alla barns favorit och jag litar till 300% på henne i närheten av barn och människor!

Hon kan bli lite osäker när vi har henne i koppel och träffar på andra hundar, men det är ENDAST när hon är kopplad och det är vårt fel, vi bor så att hon alltid går lös och när vi sedan kom upp till stockholm blev det för stressigt men vi jobbar på det och numer är det ett mindre problem.

Varför vi köpte henne? Hm.. ja, det var en bekants bror som hade valparna och vi ville ha en hund som var trevligt sällskap här hemma i ödemarken! Vi ville också ha en hund som hade lite vaktande i sig då vi har musikstudio.. Visst var det mycket att handskas med under valptiden/ungdomen men nu har vi verkligen den perfekta familjehunden som även vaktar huset (eller iaf kanske skrämmer någon som vill ta sig in olovligt genom att hon ser rätt vass ut) men hon skulle aldrig göra en fluga förnär..

stumpan.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer/rottis

Det är nog lite det man menar, man köper en blandning av bruksraser men inte har en tanke på att själva åtminstone träna bruksgrenar (ingen måste tävla). Man använder ju bruksraser till just bruks.

Ni ville ha en bra sällskapshund, det är ju inte precis vad vare sig schäfer eller rottis om inte den aktiveras på rätt sätt. Nu säger jag inte att ni inte aktiverar hunden, den fungerar ju uppenbarligen i er vardag och det är ju jättebra. Men grundtanken när man köper en hund med dessa raser bör ju vara mer än bara sällskap.

KL
Personligen tycker jag att det är tråkigt att det korsas hejvilt, med tanke på schäferns höftproblem. Jag förstår inte heller vad man vill ha ut av en blandning av just schäfer och rottis. Eftersom det är blandras är det lättare för folk som inte ens tänker på att det är en arbetande hund att få tag på just dessa raser man vill ha när man inte hade fått köpa av en seriös uppfödare. Sen är det ju billigare med blandras också. Det tror jag är också attraktivt. Men världen är ju inte alltid god.
 
Sv: Schäfer/rottis

Personligen tycker jag att det är tråkigt att det korsas hejvilt, med tanke på schäferns höftproblem. Jag förstår inte heller vad man vill ha ut av en blandning av just schäfer och rottis. Eftersom det är blandras är det lättare för folk som inte ens tänker på att det är en arbetande hund att få tag på just dessa raser man vill ha när man inte hade fått köpa av en seriös uppfödare. Sen är det ju billigare med blandras också. Det tror jag är också attraktivt. Men världen är ju inte alltid god.

Kan meddela att rottisen inte är precis känd för friska höfter heller, vilket bara gör det ännu värre att korsa dessa 2.

Naturligtvis kan det bli trevliga individer av blandraser också, men man är ju inte ett dugg förvånad att dessa korsningar verkar vara överrepresenterade på blocket och i hundstallen. Folk som blandar raser tenderar inte precis att välja de bästa avelsdjuren heller.
 
Sv: Schäfer/rottis

Är inte riktigt insatt i rottisavel då jag inte kollat upp, som förstahund kändes schäfern som en mjukare variant men det blev ju inte nån av dem alls. En ras jag kommer ha i framtiden dock.

Trodde att rottisen hade bättre höfter men självklart finns höftproblem hos större raser, rottisen är ju inte nån lättviktare om man säger så.

Har inte heller koll på t.ex blocket eller hundstall då blandraser inte intresserar mig. Sen har jag ju inte tid för att intressera mig på det viset många här på buke intresserar sig för. :p Men det förvånar mig inte att det skulle ligga många av den blandningen ute eftersom folk inte kan förstå att en schäfer och en rottis kräver mer än dagliga promenader. Bara sorgligt :(
 
Sv: Schäfer/rottis

Jag har funderat på det här rätt länge nu.. Blandningar mellan schäfer och rottweiler verkar nästan vanligare än vår annars 'hederliga' blandras Shabradoren och jag KAN inte låta bli att undra varför?

Vad är det man är ute efter när man korsar dessa två ens i första led?
Är det en förigare rottis?
En tyngre schäfer?
Finns det någon på forumet som medvetet drivit igenom den här typen av hund hoppas jag att man vågar kliva fram för att förklara vad det är man siktar på när man gör en sådan här korsning. Det är ju långt ifrån någonting ovanligt, så jag känner spontant att det borde vara någonting Särskilt man är ute efter.

Någon som Har en Schäfer/rottis som vill berätta varför?

Märk väl att det här inte är någon pajkastning, jag blir bara så förbaskat nyfiken när man korsar raser som är såpass.. well, i brist på andra ord; kontroversiella som Schäfern och rottisen?

Så här ser jag det. Det saknas kunskap om avel. Folk är för okunniga (både säljare/uppfödare och valpköpare) och bryr sig inte om att ta reda på saker. Lustigt nog verkar folk vara mer noga när det gäller bilköp.

Jag exemplifierar: en rottweiler är en mycket duglig/trevlig och användbar hund och har oftast en snäll och vänlig framtoning, under ytan finns dock STÅL vilket hålls tillbaka av rottweilerns långa stubin och eftertänksamhet, stålet kommer först fram vid riktigt kritisk situation.

Okunniga människor korsar nu rottweiler med exempelvis en ras med kort stubin o hög intensitet, ex schäfer och får då fram en intensiv hund med kort stubin o MYCKET STÅL, en livsfarlig hund.

Dessa blir ofta avlivade vid ca 1 års ålder när de uppnått en ansenlig vikt och börjat visa aggressivt/snarstucket betende mot både familj o andra människor. Jag har tyvärr i mitt yrkesliv varit tvungen att medverka till detta vid ett flertal tillfällen. Det har då alltså gällt uppenbart farliga hundar. Familjer som köpt dessa djur köper en gullig valp som de fäster sig vid o älskar och blir ofta helt överraskade av den växande hundens beteende som kan vara helt ohanterbart.

Den här typen av "avel" går inte att reglera eftersom vi lever i ett rel fritt land o gör som vi vill. Vi kan inte ha "körkort" eller lagar för allt vi gör här i livet.

Man tager vad man haver o sen blir det som det blir. Slumpen avgör vilka egenskaper avkomman får och NATURLIGTVIS kan det slumpvis bli mycket trevliga individer som enbart ärvt de egenskaper som uppfattas som lyckade och goda för just den person som köper valpen, exempelvis en utmärkt lugn och snäll och ej krävande familje/barnhund.
MEN man kan aldrig förutsäga eller veta hur korsningen ska bli vilket man i viss mån kan när det gäller renrasig avel.

I slutändan är det förmodligen dessa slumpmässigt avlade djur som blir lidande, alltså produkter som av en eller annan anledning inte passar in i de behov deras människor har.
Men - att reglera denna marknad går naturligtvis inte...

En RIKTIG uppfödare avlar enligt min mening för att få fram sunda o funktionsdugliga individer för sitt sammanhang, som ska kunna ha utsikter att få ett gott liv och kunna vara en glädjekälla för sina ägare.

Men varför då just denna korsning? Som en del sagt, det finns gott om både (trevliga) schäfrar och (trevliga) rottisar, det måste väl bli bra valpar, vah?
My 2 cents

Det blev visst lite rörigt och inte något svar på dina frågor men just den här speciella rasblandningen upprör mig mycket eftersom jag varit med om flera mycket misslyckade individer och jag hatar att avliva unga friska djur (och dessutom ägt flera trevliga schäfrar och rottisar).
 
Sv: Schäfer/rottis

Den här typen av "avel" går inte att reglera eftersom vi lever i ett rel fritt land o gör som vi vill.

Du gör rätt i att sätta citationstecken runt "avel" - det är inte avel, det är valpproduktion.


Men varför då just denna korsning? Som en del sagt, det finns gott om både (trevliga) schäfrar och (trevliga) rottisar, det måste väl bli bra valpar, vah?
My 2 cents

Håller med. Och tillräckligt många av valparna är vettiga nog och hamnar hos rätt ägare så de blir trevliga familjehundar, och det är dem man hör talas om. De misslyckade hamnar på Blocket eller Hundstallet...alternativt står i hundgård och skäller eller får enkel biljett till veterinären.
 
Sv: Schäfer/rottis

Så här ser jag det. Det saknas kunskap om avel. Folk är för okunniga (både säljare/uppfödare och valpköpare) och bryr sig inte om att ta reda på saker. Lustigt nog verkar folk vara mer noga när det gäller bilköp.

Jag exemplifierar: en rottweiler är en mycket duglig/trevlig och användbar hund och har oftast en snäll och vänlig framtoning, under ytan finns dock STÅL vilket hålls tillbaka av rottweilerns långa stubin och eftertänksamhet, stålet kommer först fram vid riktigt kritisk situation.

Okunniga människor korsar nu rottweiler med exempelvis en ras med kort stubin o hög intensitet, ex schäfer och får då fram en intensiv hund med kort stubin o MYCKET STÅL, en livsfarlig hund.

Dessa blir ofta avlivade vid ca 1 års ålder när de uppnått en ansenlig vikt och börjat visa aggressivt/snarstucket betende mot både familj o andra människor. Jag har tyvärr i mitt yrkesliv varit tvungen att medverka till detta vid ett flertal tillfällen. Det har då alltså gällt uppenbart farliga hundar. Familjer som köpt dessa djur köper en gullig valp som de fäster sig vid o älskar och blir ofta helt överraskade av den växande hundens beteende som kan vara helt ohanterbart.

Den här typen av "avel" går inte att reglera eftersom vi lever i ett rel fritt land o gör som vi vill. Vi kan inte ha "körkort" eller lagar för allt vi gör här i livet.

Man tager vad man haver o sen blir det som det blir. Slumpen avgör vilka egenskaper avkomman får och NATURLIGTVIS kan det slumpvis bli mycket trevliga individer som enbart ärvt de egenskaper som uppfattas som lyckade och goda för just den person som köper valpen, exempelvis en utmärkt lugn och snäll och ej krävande familje/barnhund.
MEN man kan aldrig förutsäga eller veta hur korsningen ska bli vilket man i viss mån kan när det gäller renrasig avel.

I slutändan är det förmodligen dessa slumpmässigt avlade djur som blir lidande, alltså produkter som av en eller annan anledning inte passar in i de behov deras människor har.
Men - att reglera denna marknad går naturligtvis inte...

En RIKTIG uppfödare avlar enligt min mening för att få fram sunda o funktionsdugliga individer för sitt sammanhang, som ska kunna ha utsikter att få ett gott liv och kunna vara en glädjekälla för sina ägare.

Men varför då just denna korsning? Som en del sagt, det finns gott om både (trevliga) schäfrar och (trevliga) rottisar, det måste väl bli bra valpar, vah?
My 2 cents

Det blev visst lite rörigt och inte något svar på dina frågor men just den här speciella rasblandningen upprör mig mycket eftersom jag varit med om flera mycket misslyckade individer och
jag hatar att avliva unga friska djur
(och dessutom ägt flera trevliga schäfrar och rottisar).

Vid närmare eftertanke ber jag att få reservera mig på den här punkten (friska?) eftersom dessa unga djur aldrig haft närkontakt med en röntgenapparat och förmodligen inte heller deras föräldrar och därför vet man inte om deras dåliga humör ev. kan bero på att de ärvt "mamma rottis" kassa armbågsleder och "pappa schäfers" kassa höftleder och har ont - vilket kan göra vem som helst på dåligt humör och bli lättretlig.
 
Sv: Schäfer/rottis

Schäfer/Labbe = Shabrador

Schäfer/Rottweiler = Shottis

Det är väl tyvärr nya tidens shabbe. Hade varit bättre om lurchers hade varit poppis istället.
 
Sv: Schäfer/rottis

Naturligtvis finns det en del lyckade individer av denna blandning, det gör det hos de flesta blandisarna, under förutsättning att de hamnar i rätt hem.
Tror dock inte att de är i majoritet.

Fö Kan man aldrig lita på ett djur ens till 100%
 
Sv: Schäfer/rottis

Vet att man på hundskolan med Sven Järverud i spetsen parade schäfer och rottweiler i hopp om att få fram den optimala brukshunden. Resultatet blev inte som man tänkt sig utan projektet lades ned.
 
Sv: Schäfer/rottis

Som deras försök med schabradorer, då. ;)

Hund med eftertraktade egenskaper + hund av annan ras med andra eftertraktade egenskaper =/= hund med alla de eftertraktade egenskaperna.
 
Sv: Schäfer/rottis

Vi aktiverar våran tik mycket.. dock finns ingen möjlighet att trötta ut henne fysiskt utan vi kör på hjärngympa istället!
Mest genom att använda nosen.. Vi gör alltid någon stunds sök om dagen.. om inte ute så kör vi alltid lite leta godis/leksak inomhus..
Det har hjälpt massor i att tygla hennes energi! Dock har vi aldrig haft några direkta problem med hennes energi mer än att hon kan bli lite för glad och exhalterad när det kommer besök och alla kanske inte gillar en hund som springer fram direkt och hälsar.. det har vi löst genom att ALLA som kommer innanför dörren här har strikta order om att inte bry sig om henne förrän hon lugnat ner sig och de fått godkänt av oss..
Samtidigt så har man väldigt kul med en energisk och nyfiken hund så vi vill fortfarande ha kvar det här lilla extra som faktiskt gör henne till den roliga hunden hon är!

Jag kan faktiskt säga att jag litar på henne till 100% när det gäller barn och människor..
Någon skrev att de gjort försök att blanda rottis och schäfer för att få fram en perfekt brukshund och jag tror att just vår är en lyckad sådan.. men jag förstår ju att inte alla blir lika lyckade..
Vi har gjort ett MH-test med henne.. MEN för att förtydliga så VET JAG att man inte får göra MH-test med blandras men vi har en kontakt som gjort att vi fått göra testerna men såklart är resultatet inget som registrerats någonstans och inget vi kan använda..
Det visade på en vaken hund, ej aggressiv, misstänksam men samtidigt nyfiken (bevakande eller hur man ska säga första sekunden men ville sen dit och kolla läget/hälsa) mot spökena, ej skotträdd (stannar upp och lyssnar men fortsätter sen med sitt), väldigt hög leklusta.. Detta var vad jag kommer på just nu, vet inte vart jag gjort av protokollet! :crazy:
 
Sv: Schäfer/rottis

Just nu pågår ett av SKK sanktionerat Schä/mall projekt, inte på Hundskolan, utan hos en SKK ansluten bruksuppfödare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp