Schampo/balsam - vad har ni i håret?

Jag är inte så nöjd med balsamkakan jag köpte. Schampookakan är jag nöjd med. Så jag har köpt två små balsamkakor av andra märken som jag ska prova.
 
Nej, men det var väl lite det jag ville veta. Om jag redan nu ska inse att det är fel, fortsätta ett tag till, eller ändra på nått.
Svårt att veta på något annat vis än att testa om/hur det kommer att förändra sig.

Jag hade bara önskemålet att kunna dra fingrarna genom håret när det var nytvättat utan ett ton balsam, och en dröm om att kanske kunna tvätta två gånger i vecka i stället för varannan dag.
Nu klarar jag mig utan tvätt i två veckor, och lite till om det kniper. Men dit hade jag inte kommit om det inte var för en långsam process med successiv utveckling både vad gäller att håret vant sig och att jag lärt mig hur det passar att hantera det. Hade aldrig kunnat säga efter ett eller två års användning att jag senare skulle komma upp i så långa intervaller som två veckor.
 
Jag har lite bekymmer med att hitta ”rätt” produkter. Schampo (sista månaden ElVital, Barnängen, Ida Warg och Fructis) ett par gånger sedan börjar hårbotten klia och håret känns otvättat.

Vi har supermycket kalk i vattnet, håret är typiskt nordiskt fluff (många men tunna hårstrån). Använde Biolage tidigare år och har provat Björn Axén.

Tips?!
Jag/vi använder sedan flera år Vision volymschampo, köper enliters pumpflaska på salongen där jag klipper mig, samma som de själva använder. Prisvärt (imho) och gör jobbet utan besvärande sidoeffekter. Jag använder schampo typ varannan eller var tredje dag, litet beroende på vad jag har hittat på (hästlukt mm).
 
Senast ändrad:
Svårt att veta på något annat vis än att testa om/hur det kommer att förändra sig.

Jag hade bara önskemålet att kunna dra fingrarna genom håret när det var nytvättat utan ett ton balsam, och en dröm om att kanske kunna tvätta två gånger i vecka i stället för varannan dag.
Nu klarar jag mig utan tvätt i två veckor, och lite till om det kniper. Men dit hade jag inte kommit om det inte var för en långsam process med successiv utveckling både vad gäller att håret vant sig och att jag lärt mig hur det passar att hantera det. Hade aldrig kunnat säga efter ett eller två års användning att jag senare skulle komma upp i så långa intervaller som två veckor.

Mitt önskemål är som sagt att kunna tvätta sällan. Max 2 ggr/v. Mer sällan är en bonus. Det har jag kunnat göra rätt länge, eftersom jag inte använt schampo eller balsam i hårbotten på ett bra tag. Troligen nått år, minns inte exakt. Så gör aleppotvålen att jag måste tvätta oftare, är det ju såklart inte vad jag söker.
 
Mitt hår blir väldigt statiskt av den borsten.
Jag har använt Lactacyd i hårbotten sen nått år, tror jag. Det håller sig "fettfritt" åtminstone närmare 48 h med Lactacyd. Så jag skulle väl inte säga att det är nått som måste vänjas in, nu. Med Lactacyd blev det faktiskt skillnad rätt omgående.
Ja då vet jag inte, men om du är nöjd med Lactacyd så är det väl dumt att byta?

Jag har nog aldrig räknat dagar innan håret blir fett eller så eftersom jag bara flyttar fettet från skalpen ned i topparna eller duschar utan schampo en dag så det flyttar mot topparna och blir stunsigt istället :laugh:

Jag blir inte alls statisk av svinhårsborste men det kan ju vara att mitt hår är lite fetare eller att min borste är full med olja från håret och olja jag har i håret. Om jag köpte en ny och hade nytvättat hår kanske den skulle bli statiskt. Om du har en hemma så kan du ju testa nu när ditt hår är fett om det verkligen blir statiskt då när du borstar (utom kanske i topparna som sannolikt är torra även om skalpen är fet).
 
Mitt önskemål är som sagt att kunna tvätta sällan. Max 2 ggr/v. Mer sällan är en bonus. Det har jag kunnat göra rätt länge, eftersom jag inte använt schampo eller balsam i hårbotten på ett bra tag. Troligen nått år, minns inte exakt. Så gör aleppotvålen att jag måste tvätta oftare, är det ju såklart inte vad jag söker.
Mmm men om du vill tvätta håret mer sällan (med ditt Lactacydschampo tex ) så får du ju försöka överleva feta dagar utan att tvätta håret och långsamt dra ut på tiden, och det tar tid.

De två sätten är ju svinhårsborste och helt enkelt flytta fettet och rengöra håret med den. Men inte då när det är nytvättat utan lite olja i. Men den gick bort eftersom du blir statisk.

Det andra sättet är ju att duscha den dagen du hade tänkt tvätta håret och gnugga i hårbotten och ha kallt och varmt vatten som om du tvättade det, men inte ha i schampo. Då klarar du kanske en dag till, eller två.

Ett sätt till som jag inte provat är ju ngt slags torrschampo, populärt bland kollegorna.

Sista sättet är ju förresten att helt enkelt bara se fördjävlig ut ett par veckor på landet och tänka att man ändå badar varje dag i havet och är typ ren.

(Jag har spritt ut det från kanske två gånger i veckan till en gång i veckan och nu kan jag egentligen låta bli att tvätta på tre veckor en sommar utan att ngt speciellt händer med själva utseendet på håret. Dock mår ju själva skalpen bättre av att tvätta ibland :rofl:.)

Dvs jag finner det osannolikt att du plötsligt finner på ett schampo som rätt och slätt av sig självt, genom sin kemiska inverkan, kommer att hålla ditt hår rent i en vecka efter att du tvättat det en enda gång (utan att du heller på något sätt får bort damm, fett och skräp, avgaser, whatever ur det mekaniskt (svinhårsborste eller träkam eller hornkam eller genom tvätt)). Schampot sköljs ju faktiskt ur och sitter inte kvar (om det inte bildar en silikonhinna tex), så sedan är det din egen produktion av fett som gör håret fett, och hur stor den är.
 
Senast ändrad:
Jag brukade använda inpackning istället för schampoo en gång i veckan för att rengöra håret utan att behöva använda schampoo. Det funkar bra tycker jag.

Nu har jag hittat ett superbra torrschampoo som jag använder istället.
 
Mmm men om du vill tvätta håret mer sällan (med ditt Lactacydschampo tex ) så får du ju försöka överleva feta dagar utan att tvätta håret och långsamt dra ut på tiden, och det tar tid.

De två sätten är ju svinhårsborste och helt enkelt flytta fettet och rengöra håret med den. Men inte då när det är nytvättat utan lite olja i. Men den gick bort eftersom du blir statisk.

Det andra sättet är ju att duscha den dagen du hade tänkt tvätta håret och gnugga i hårbotten och ha kallt och varmt vatten som om du tvättade det, men inte ha i schampo. Då klarar du kanske en dag till, eller två.

Ett sätt till som jag inte provat är ju ngt slags torrschampo, populärt bland kollegorna.

Sista sättet är ju förresten att helt enkelt bara se fördjävlig ut ett par veckor på landet och tänka att man ändå badar varje dag i havet och är typ ren.

(Jag har spritt ut det från kanske två gånger i veckan till en gång i veckan och nu kan jag egentligen låta bli att tvätta på tre veckor en sommar utan att ngt speciellt händer med själva utseendet på håret. Dock mår ju själva skalpen bättre av att tvätta ibland :rofl:.)

Nu var det ju just att jag blev fet i hårbotten fortare med aleppotvål än med Lactacyd. Inte att det ska gå ännu längre mellan tvättarna.
Torrschampoo använder jag sen åtminstone 6 månader.
 
Nu var det ju just att jag blev fet i hårbotten fortare med aleppotvål än med Lactacyd. Inte att det ska gå ännu längre mellan tvättarna.
Torrschampoo använder jag sen åtminstone 6 månader.
Om jag var nöjd med det schampo jag hade skulle jag bara behålla det utan att byta :)
Jag använder Aleppotvål oftast men en schampokaka med mycket sls i från Lush ibland, så tycker inte heller att bara Aleppotvål rengör lika hårt.

Men absolut tog det ett tag och några försök innan aleppotvål passade mig. Men det var ju inte så att jag försökte få till att tvätta med just det, det var bara att jag testade då och då eftersom jag ändå använder den tvålen i övrigt och till slut fastnade för det. En kollega rekommenderade det och det passade mig inte alls första gången, så jag bytte inte då.
 
Jag måste ha schampo och balsam i längderna om jag använder Lactacyd, detta var ett sätt att försöka komma från det. Jag kör på ett tag till och återgår till det gamla om det inte rättar till sig.

Sursköljen, kan man blanda med nått annat än vinäger?
 
Senast ändrad:
Jag måste ha schampo och balsam i längderna om jag använder Lactacyd, detta var ett sätt att försöka komma från det. Jag kör på ett tag till och återgår till det gamla om det inte rättar till sig.

Sursköljen, kan man blanda med nått annat än vinäger?
I princip kan du väl ta vad som helst som har lågt pH? Bara du ser till att det är spätt till en lämplig nivå och inte är hälsovådliga ämnen i.
Har du surt regnvatten så går nog det också, men jag har inte koll på hur det ligger i förhållande till vinäger-blandning om det har styrka att ge samma effekt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp