Schampo/balsam - vad har ni i håret?

lil-sis

Trådstartare
Jag har lite bekymmer med att hitta ”rätt” produkter. Schampo (sista månaden ElVital, Barnängen, Ida Warg och Fructis) ett par gånger sedan börjar hårbotten klia och håret känns otvättat.

Vi har supermycket kalk i vattnet, håret är typiskt nordiskt fluff (många men tunna hårstrån). Använde Biolage tidigare år och har provat Björn Axén.

Tips?!
 
Jag är förtjust i Maria Nilas Heal-serie. Använder schampo och inpackning. Kombinerar med Maria Nilas Volume-schampo.
Vet inte riktigt vilket vatten jag har men sett till många men tunna hårstrån funkar det bra.

Tvättar, normalt sett, håret tre gånger på två veckor. Kan möjligen behövas en touch med torrschampo sista dagen men då är jag också VARM vilket förstås påverkar håret.
 
Jag har börjat använda schmpookaka och balsamkaka från Happy Soaps. Känns bra än så länge.

Några jag känner som har problem med kliande hårbotten har blivit hjälpta av Neccin schampoo. De ska ha nåt just för känslig hårbotten.
 
Källans schampokub med getmjölk, surskölj med äppelcidervinäger och lite arganolja emellanåt. Håret känns fräscht mycket längre än med schampo och balsam på flaska och är lättare att borsta plus att det inte halkar ur uppsättningar lika lätt. Har också nordiskt fint, halt och flygigt hår.
 
Jag har lite bekymmer med att hitta ”rätt” produkter. Schampo (sista månaden ElVital, Barnängen, Ida Warg och Fructis) ett par gånger sedan börjar hårbotten klia och håret känns otvättat.

Vi har supermycket kalk i vattnet, håret är typiskt nordiskt fluff (många men tunna hårstrån). Använde Biolage tidigare år och har provat Björn Axén.

Tips?!
Jag tycker Bed Head s stora flaskor är bra, har testat olika serier!
 
Jag kör på Coop x-tra balsam i hårbotten och barnängens normal i längderna. Använder inte schampo. Helst skulle jag vilja ha något utan plastflaska, men det är oerhört praktiskt att använda sådant man kan hitta i vanliga livsmedelsbutiker.
 
Jag växlar mellan Maria nila heal schampo och daxxin psoriasis. Jag har känslig, kliande hårbotten med eksem. Ytterst sällan använder jag fungoral från apoteket, mitt hår gillar den dock inte.

Inpackning och balsam kör jag andra märken. Det gnuggas inte in i hårbotten så där kan jag välja det som håret gillar bäst. :)
 
har känslig hårbotten med lätt för håravfall, plus tunna hårstrån som går av så kör en kombo med kerastase, där det ena hjälper till stärka hårbotten/hindra håravfall och det andra schampot stärker längderna.

Hårbottnen känns mycket bättre iaf. Körde Tresemme Botanique tiidgare men min hårbotten började göra revolt efter några problemfria år.
 
Jag har torrt, tunt och i längderna lockigt hår och har kämpat med att hitta produkter som går håret återfuktat utan att det blir platt, inte blir frissigt och att lockarna håller ihop. Det har varit nästintill omöjligt att hitta något som funkar över tid och jag har testat väldigt många olika märken men just nu har jag hittat en kombo som funkar okej:

Schampo från Kéraste
Återfuktande hårmask från Joico
Balsam från Barnängen
Arganolja från the Ordinary

Mitt hår är lurigt på det sättet att första tvätten med nya produkter ofta funkar väldigt bra och jag hinner tänka att jag äntligen hittat nåt som funkar, sen andra/tredje/tionde tvätten blir håret återigen supertorrt/frissigt/matt och ledset och jag får börja om med nya produkter.
 
Använder Gold dream schampoo + balsam. Enda som funkat längre på mitt hår, och det är ett fantastiskt schampo. Dock dyrt som attan om man inte har någon frisörkompis att köpa via.
 
Jag har lite bekymmer med att hitta ”rätt” produkter. Schampo (sista månaden ElVital, Barnängen, Ida Warg och Fructis) ett par gånger sedan börjar hårbotten klia och håret känns otvättat.

Vi har supermycket kalk i vattnet, håret är typiskt nordiskt fluff (många men tunna hårstrån). Använde Biolage tidigare år och har provat Björn Axén.

Tips?!
Lusch soak and float schampokaka eller Aleppotvål (som ju är en kaka tvål).

Tror dina problem kan vara att fruktvaxerna från tex Fruktis fastnar i hårbotten efter några tvättar och blir som mjällskorpa och täpper till och kliar eller balsam i hårbotten kan göra nästan samma sak.
(hade det, bytte schampon jämt, o seborré och ngt grejs från apoteket och gud vet vad, men byta schampo till ngt extremt simpelt typ nästan bara sls och tvätta sällan är mycket bättre.)

Om vattnet är kalkhaltigt kan man typ avkalka håret med äppelcidervinäger någon gång ibland. Men gå inte ut i solen med det i för det var så eller med citronjuice folk blekte håret förr. Jag sköljer ur det och om jag har det på sommaren täcker jag ändå håret efteråt.

O ha inte balsam i hårbotten om du har det problemet.

Hornkam kan släta ut de små fjällen på håret så det lägger sig snällare och svinhårsborste kan plocka upp fett och annat från hårbotten och borsta ur det.

(har mörkt hår som är lätt vågigt men kan frissa upp totalt till trollet Plupp.)
 
Senast ändrad:
Lusch soak and float schampokaka eller Aleppotvål (som ju är en kaka tvål).

Tror dina problem kan vara att fruktvaxerna från tex Fruktis fastnar i hårbotten efter några tvättar och blir som mjällskorpa och täpper till och kliar eller balsam i hårbotten kan göra nästan samma sak.
(hade det, bytte schampon jämt, o seborré och ngt grejs från apoteket och gud vet vad, men byta schampo till ngt extremt simpelt typ nästan bara sls och tvätta sällan är mycket bättre.)

Om vattnet är kalkhaltigt kan man typ avkalka håret med äppelcidervinäger någon gång ibland. Men gå inte ut i solen med det i för det var så eller med citronjuice folk blekte håret förr. Jag sköljer ur det och om jag har det på sommaren täcker jag ändå håret efteråt.

O ha inte balsam i hårbotten om du har det problemet.

Hornkam kan släta ut de små fjällen på håret så det lägger sig snällare och svinhårsborste kan plocka upp fett och annat från hårbotten och borsta ur det.

(har mörkt hår som är lätt vågigt men kan frissa upp totalt till trollet Plupp.)

Ida Warg blev rena katastrofen 😱 Har kort hår så brukar i princip bara stryka balsam över och sen skölja ur.
 
Lusch soak and float schampokaka eller Aleppotvål (som ju är en kaka tvål).

Tror dina problem kan vara att fruktvaxerna från tex Fruktis fastnar i hårbotten efter några tvättar och blir som mjällskorpa och täpper till och kliar eller balsam i hårbotten kan göra nästan samma sak.
(hade det, bytte schampon jämt, o seborré och ngt grejs från apoteket och gud vet vad, men byta schampo till ngt extremt simpelt typ nästan bara sls och tvätta sällan är mycket bättre.)

Om vattnet är kalkhaltigt kan man typ avkalka håret med äppelcidervinäger någon gång ibland. Men gå inte ut i solen med det i för det var så eller med citronjuice folk blekte håret förr. Jag sköljer ur det och om jag har det på sommaren täcker jag ändå håret efteråt.

O ha inte balsam i hårbotten om du har det problemet.

Hornkam kan släta ut de små fjällen på håret så det lägger sig snällare och svinhårsborste kan plocka upp fett och annat från hårbotten och borsta ur det.

(har mörkt hår som är lätt vågigt men kan frissa upp totalt till trollet Plupp.)
(alltså om man inte vill ha blekare hår, då är det nog bara att köra i solen med det, tror jag. Enligt gammal släkting gör nässelskölj det istället mörkare. Vad vet jag :D)
 
Jag har bytt till svensktillverkade schampo och balsamtvålar och aldrig haft bättre hårbotten eller volym. Upplevde ingen övergångsperiod heller där håret inte kändes helt rent utan det var fräscht och nöjt från dag ett. Stort plus är att tvålarna är väldigt dryga och räcker länge (jag tvättar håret varje dag pga skitigt jobb och en tvål a 99 kr räcker ca 3 månader) och enkla att ta med på resor. Torra och tar ingen plats. Så det är mitt tips!

Lägger till att det jag använder kommer från Källans naturprodukter och Grön lycka. :)
 
Började använda redken schampo och balsam för några månader sen, är väldigt nöjd. Aningen dyrare men det är väldigt drygt så jag behöver nog köpa nya flaskor max 2ggr/år 😁
Har långt rakt hår, många tunna strån. Det blir lätt nedtyngt av fel produkt och ligger som en klistrad hjälm då... Nu är det lite fluffigt ändå och blir knappt flottigt mellan tvättar. Tvättar var 2a till 3e dag pga stall och hjälmsvett, hade nog inte behövts lika ofta annars.

Borstar håret upp och ner varje kväll också, vilket hjälper mycket med att fördela ut de naturliga oljorna. 😊
 
Jag har lite bekymmer med att hitta ”rätt” produkter. Schampo (sista månaden ElVital, Barnängen, Ida Warg och Fructis) ett par gånger sedan börjar hårbotten klia och håret känns otvättat.

Vi har supermycket kalk i vattnet, håret är typiskt nordiskt fluff (många men tunna hårstrån). Använde Biolage tidigare år och har provat Björn Axén.

Tips?!

Jag har haft Keunes serie, gillar den men vet inte vart man kan köpa den förutom hos frisören (har sökt online men inte hittat).

Annars är Kerastas bra tycker jag, har också haft Sashajuan som jag varit nöjd med.

Använder uteslutande ”frisör”schampoo, tycker de är så dryga och så mycket bättre kvalité, håller håret rent på riktigt. Jag tvättar mitt hår 1-2 dagar i veckan, och kan gå längre ändå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp