Schampo vid eksem i hårbotten

Unafraid

Trådstartare
Jag vet att jag har frågat förr och fått tips. Sen testat några och sen glömt.
Det som fungerar bäst är ett vanligt från L'oreal (sensitive något?) och fungoral. Fungoral fungerar dock inte riktigt för mitt hår, så det använder jag vid behov. Finns ett till liknande på apoteket, som jag glömt vad heter. Fungerar inte.

Jag vill inte ha något som doftar för mycket. Helst inte alls.
Jag har provat schampotvål från lush. Gick absolut inte.
Har kört upprepade kortisonkurer. Fungerar inte.
Maria Åkerberg har ett för känslig hårbotten. Fungerar inte.
Jag har provat Head&Shoulders någon gång, dock ej regelbundet, så kan inte uttala mig om det.
Har provat vissa "leave in" som ska dämpa i hårbotten. Gör ingen större skillnad.
Har provat surskölj, oklart om det gjorde någon skillnad. Kan dock tänka mig göra det igen.

På detta skulle jag gärna ha ett ekologiskt, men det kan bli svårt. Jag skulle gärna vilja köpa en liten förpackning, så jag inte står där med en full förpackning till som inte fungerar.

Mitt hår är långt och lockigt och trasslar gärna ihop sig om det blir för strävt av schampot. Jag har dessutom mycket, mycket tjockt hår. Balsam har jag inte i hårbotten, så det spelar ingen roll vilket jag väljer, har en sort jag trivs med. Jag har läst på att det är bättre att torka håret en stund med fön, så ska börja med detta.
 
Mitt spontana svar är att om du har minsta hårbottensproblem som eksem så använd absolut inte Head&Shoulders. Det är starkt, det gör saker bara värre- har jag lärt mig :D
Jag har inga rekommendationer annars, kör med ett arganoljeschampoo som inte finns i Sverige, men undvik H&S är mitt råd.
 
Jag vet att jag har frågat förr och fått tips. Sen testat några och sen glömt.
Det som fungerar bäst är ett vanligt från L'oreal (sensitive något?) och fungoral. Fungoral fungerar dock inte riktigt för mitt hår, så det använder jag vid behov. Finns ett till liknande på apoteket, som jag glömt vad heter. Fungerar inte.

Jag vill inte ha något som doftar för mycket. Helst inte alls.
Jag har provat schampotvål från lush. Gick absolut inte.
Har kört upprepade kortisonkurer. Fungerar inte.
Maria Åkerberg har ett för känslig hårbotten. Fungerar inte.
Jag har provat Head&Shoulders någon gång, dock ej regelbundet, så kan inte uttala mig om det.
Har provat vissa "leave in" som ska dämpa i hårbotten. Gör ingen större skillnad.
Har provat surskölj, oklart om det gjorde någon skillnad. Kan dock tänka mig göra det igen.

På detta skulle jag gärna ha ett ekologiskt, men det kan bli svårt. Jag skulle gärna vilja köpa en liten förpackning, så jag inte står där med en full förpackning till som inte fungerar.

Mitt hår är långt och lockigt och trasslar gärna ihop sig om det blir för strävt av schampot. Jag har dessutom mycket, mycket tjockt hår. Balsam har jag inte i hårbotten, så det spelar ingen roll vilket jag väljer, har en sort jag trivs med. Jag har läst på att det är bättre att torka håret en stund med fön, så ska börja med detta.
Har du testat Redken Scalp Relief? Jag har inte eksem, men ett par perioder om året så får jag torr hårbotten som kliar massor och då har detta schampot funkat superbra. Efter en eller ett par tvättar har kliandet slutat.
Redken.jpg
 
Jag kör med Fungoral ibland, men använder mest ett schampo från ACO för torr och känslig hårbotten. Jag har nästan aldrig sår, eksem eller klåda i hårbotten längre. Tydligen är det inte så dumt för håret heller, för jag var nyligen hos frisören och klippte mig för första gången på nästan ett år, men håret var inte speciellt slitet. Jag är iofs en sådan som knappt ens fönar håret och aldrig färgar eller plattar, men ändå. De brukar få kapa av betydligt mer pga slitet, så mitt hår verkar gilla schampobytet. 🙂
 
Jag använder återfuktande shampoo och tvättar bara en gång i veckan. Lånade ett vanligt shampoo av mamma för ett tag sen och fick enorm klåda och håret blev som sandpapper, det tog några veckor att komma till bra läge igen. Så, återfuktande snällt shampoo (Aussie miracle moist funkar för mig) och inte tvätta för ofta.
 
Först och främst, tack för alla tips!
Jag måste tvätta håret varannan eller var tredje dag, annars blir det mycket, mycket värre. Jag ska läsa in mig på alla tips jag fått!
.
Kan vara värt att gå till läkare och få preparat utskrivet, tex med kortison i, om det inte går bort med de vanliga knepen.
Som det står i första inlägget, det fungerar inte för mig.
 
Jag har riktigt torr hårbotten som kliar något fruktansvärt. Men jag använder faktisk H&S Dry scalp med mandelolja. Den hjälper jättebra. Men jag märker direkt om jag behövt använda annat schampoo för då kliar det direkt igen.
 
Jag vet att jag har frågat förr och fått tips. Sen testat några och sen glömt.
Det som fungerar bäst är ett vanligt från L'oreal (sensitive något?) och fungoral. Fungoral fungerar dock inte riktigt för mitt hår, så det använder jag vid behov. Finns ett till liknande på apoteket, som jag glömt vad heter. Fungerar inte.

Jag vill inte ha något som doftar för mycket. Helst inte alls.
Jag har provat schampotvål från lush. Gick absolut inte.
Har kört upprepade kortisonkurer. Fungerar inte.
Maria Åkerberg har ett för känslig hårbotten. Fungerar inte.
Jag har provat Head&Shoulders någon gång, dock ej regelbundet, så kan inte uttala mig om det.
Har provat vissa "leave in" som ska dämpa i hårbotten. Gör ingen större skillnad.
Har provat surskölj, oklart om det gjorde någon skillnad. Kan dock tänka mig göra det igen.

På detta skulle jag gärna ha ett ekologiskt, men det kan bli svårt. Jag skulle gärna vilja köpa en liten förpackning, så jag inte står där med en full förpackning till som inte fungerar.

Mitt hår är långt och lockigt och trasslar gärna ihop sig om det blir för strävt av schampot. Jag har dessutom mycket, mycket tjockt hår. Balsam har jag inte i hårbotten, så det spelar ingen roll vilket jag väljer, har en sort jag trivs med. Jag har läst på att det är bättre att torka håret en stund med fön, så ska börja med detta.

Har du testat Maria nila? Jag kör deras gröna och det funkar toppen! Det bästa av allt är att håret känns renare längre, kan lätt gå en hel vecka utan schamponering, förr behövde jag det ungefär varannan dag. Klådan i hårbotten är helt borta, och även torrheten. Finns som små och större flaskor, jag har dessa små i necessären på jobbet. Är väldigt drygt och räcker länge. Har även dessa småflaskor med mig utomlands, och då schamponerar jag håret varje dag för att få ur svett och saltvatten, märks knappt att det är taget ur flaskan när jag kommer hem igen. Använder som en femkrona, då har jag tjooockt hår en dm nedanför axlarna.
 
Har du testat Maria nila? Jag kör deras gröna och det funkar toppen! Det bästa av allt är att håret känns renare längre, kan lätt gå en hel vecka utan schamponering, förr behövde jag det ungefär varannan dag. Klådan i hårbotten är helt borta, och även torrheten. Finns som små och större flaskor, jag har dessa små i necessären på jobbet. Är väldigt drygt och räcker länge. Har även dessa småflaskor med mig utomlands, och då schamponerar jag håret varje dag för att få ur svett och saltvatten, märks knappt att det är taget ur flaskan när jag kommer hem igen. Använder som en femkrona, då har jag tjooockt hår en dm nedanför axlarna.
Det låter lovande! Jag gillar verkligen att det går att köpa små flaskor. :)
 
Hade även moroccanoilschampo ett tag, funkade också jättebra. Dock tyckte jag inte om doften på det så började med Maria istället och det fungerade ännu bättre iom att jag behövde tvätta håret mer sällan.
 
Jag har inte något schampo att tipsa om men rekommenderar verkligen att använda hårtork efter att ha tvättat håret, även om du inte torkar håret helt torrt så är det bra att få det hyfsat torrt i hårbotten.

För mig går det möjligen bra utan hårtork varma sommardagar men om hårbotten är fuktig för länge får jag direkt eksem i nacken.

Det värsta för min hårbotten är att använda torrschampo men kan inte riktigt låt bli eftersom det gör att jag kan tvätta håret mer sällan.

Nu blev jag iaf nyfiken på att testa Maria Nila efter tipsen här 😃
 
Jag vet att jag har frågat förr och fått tips. Sen testat några och sen glömt.
Det som fungerar bäst är ett vanligt från L'oreal (sensitive något?) och fungoral. Fungoral fungerar dock inte riktigt för mitt hår, så det använder jag vid behov. Finns ett till liknande på apoteket, som jag glömt vad heter. Fungerar inte.

Jag vill inte ha något som doftar för mycket. Helst inte alls.
Jag har provat schampotvål från lush. Gick absolut inte.
Har kört upprepade kortisonkurer. Fungerar inte.
Maria Åkerberg har ett för känslig hårbotten. Fungerar inte.
Jag har provat Head&Shoulders någon gång, dock ej regelbundet, så kan inte uttala mig om det.
Har provat vissa "leave in" som ska dämpa i hårbotten. Gör ingen större skillnad.
Har provat surskölj, oklart om det gjorde någon skillnad. Kan dock tänka mig göra det igen.

På detta skulle jag gärna ha ett ekologiskt, men det kan bli svårt. Jag skulle gärna vilja köpa en liten förpackning, så jag inte står där med en full förpackning till som inte fungerar.

Mitt hår är långt och lockigt och trasslar gärna ihop sig om det blir för strävt av schampot. Jag har dessutom mycket, mycket tjockt hår. Balsam har jag inte i hårbotten, så det spelar ingen roll vilket jag väljer, har en sort jag trivs med. Jag har läst på att det är bättre att torka håret en stund med fön, så ska börja med detta.
Eftersom du prövat så mga olika schampon tror jag att ditt problem beror på att du har tjockt hår som gör att det tar för lång tid att bli torr i hårbotten. Så har det varit för mig som också har tjockt hår. Det gäller att få hårbotten torr i princip så fort du kommer ur duschen. Absolut inte handduk virad runt håret mer än ngn minut. Sen på med fönen i hårbotten tills det är torrt. När jag skött mig med detta under en period blir hårbotten tåligare och kan överleva utan fönen om jag gnuggar hårbotten hyfsat torr med handduk (och sen lufttorka. Inte stänga in i handduk).
 
Har du testat Redken Scalp Relief? Jag har inte eksem, men ett par perioder om året så får jag torr hårbotten som kliar massor och då har detta schampot funkat superbra. Efter en eller ett par tvättar har kliandet slutat.
Visa bifogad fil 58247

Jag håller helt med. Min hårbotten kliade också förut men efter att jag börjde med detta är hårbotten klifri och håret fint. Även att se till att håret torkar fort har hjälpt massor mot kliandet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Flyttade för några veckor sedan, och mitt hår har helt slagit bakut. Hjälp! Rör sig bara om några kilometer, men skillnad är det...
Svar
11
· Visningar
1 145
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag vill prova balsam och inpackning för lockigt hår. Jag varierar med fyra olika schampo för min känsliga hårbotten, så jag kan inte...
Svar
9
· Visningar
873
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
4 979
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp