Schampohjälp?

emma74

Trådstartare
Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka!

Längre: Jag upptäckte i 20-årsåldern av en slump att jag är jättekänslig för "sulfater" i t.ex. handtvål, schampo och duschkräm efter att ha gått runt med eksem och utslag över hela kroppen inkl. hårbotten. Har testat mig fram och de produkter jag klarar bäst är Weledas duschkrämer och Natusans Top-to-toe wash som verkar vara baserade på coco-gukosid i kombination med annat som anses vara milda som betain och disodium cocyl glutamate - ja jag har bara läst på baksidan på de jag har hemma nu. Jag använde mig länge av "balsammetoden" men fick tydligen kliande utslag (bölder!) i hårbotten om jag inte "tvättade" mig alls så har sen några år tillbaka använt mig av ovanstående produkter och tvättat hårbotten och sen kört med balsam (som fungerar med balsammetoden).

Har dock börjat känna att håret luktar lite sunkigt när det är nytvättat och blött/fuktigt - jag låter håret självtorka. Har inte tänkt på det eftersom det liksom försvinner när håret är torrt, men häromdagen sa särbon att han reagerat på det när vi sover sked, att mitt hår baktill (där jag liksom inte kan lukta själv) luktat skumt/ofräscht. Och nej, ingen av oss är anti naturlig kroppslukt eller parfymerar oss hej vilt. Börjar undra om just Weledas duschkräm som innehåller mycket oljor inte riktigt fungerar för min hårbotten och vill hitta schampo och även gärna fler duschkrämer som fungerar. Får gärna lukta gott :)

Det är dock hopplöst att söka - har försökt med ”sulfatfritt” som term men det har inte genererat ngn träff på ngt jag tror jag skulle tåla. Så - hjälp?
 
Jessicurl hair cleansing cream (schampo) är utan sulfater. Finns bara att köpa på nätet (almaofsweden)
 
Prova Babyhyllan i affären! Där finns det verkligt milda produkter, med färre onödor i.

Själv använder jag helst Barnängen Ren Baby Kropp & hår (samma som Barnängens barnschampo, de har bytt flaska och namn).
Oparfymerat, och tråkigt, men relativt ekonomiskt jämfört med dyra märken som lovar runt och håller tunnt.

Antagligen finns det andra liknande schampoprodukter i babyhyllan som är supersnälla mot känslig babyhud.
 
Rahua, deras schampoo är sulfatfria och jag har samma problem som du. Eksem av för starka tensider/parfymer. Jag tvättar med schampoo bara varannan vecka när jag ska färga håret, kör med endast balsam eller endast vatten emellan. Jag reagerar även på silikon och paraffin.

Urtekram har sulfatfria och parfymfri duschgele också

Tipsar även om fermenterade produkter, de har stärkt min hud så behöver jag tvätta händer på offentlig toaletter klarar händerna det nu :)
 
Prova Babyhyllan i affären! Där finns det verkligt milda produkter, med färre onödor i.

Själv använder jag helst Barnängen Ren Baby Kropp & hår (samma som Barnängens barnschampo, de har bytt flaska och namn).
Oparfymerat, och tråkigt, men relativt ekonomiskt jämfört med dyra märken som lovar runt och håller tunnt.

Antagligen finns det andra liknande schampoprodukter i babyhyllan som är supersnälla mot känslig babyhud.
Innehåller dock sulfat: Aqua, Sodium Laureth Sulfate, Cocamidopropyl Betaine, PEG-7 Glyceryl Cocoate, Coco-Glucoside, Glyceryl Oleate, Panthenol, Sodium Chloride, Citric Acid, Sodium Benzoate
 
Jag har precis köpt hem schampotvål och balsamkaka från Grön lycka, och är väldigt nöjd hittills.
Andra märken som du kan kolla upp är tex John Masters och Maria Åkerberg.
 
Jag har en shampokaka från foamie, är nöjd med hur den fungerar på mitt hår i allafall. Doftar i mitt tycke gott också, och inte allför starkt.
 
Lagona Daily care använder jag och trivs med.
Eco Cosmetics och Sante har också schampo utan SLS.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
4 906
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Jag har problem med mitt hår. Det ända schampot som har fungerat (burts bees) har slutat att tillverkas och jag hittar inget likvärdigt...
2
Svar
25
· Visningar
2 071
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Mitt hår verkar älska schampo! Kärleken är sa överväldigande att det inte släpper taget :crazy: Det spelar ingen roll hur länge jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 429
Senast: Inglorion
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
63 872
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp