Bukefalos 28 år!

Schamponering?

C

Covetous

Vet inte om detta är på rätt forum alls...
Men iaf, är det "farligt" för hästens päls att tvättas med annat än schampo som är avsett för hästar? Tex FructisShampo? Kan pälsen ta skada av det?

Glad om någon svarar!:p
 
Sv: Schamponering?

Jag har aldrig testat, men personligen tycker jag att det finns så många bra schampoon speciellt för hästar som funkar ypperligt
 
Sv: Schamponering?

Ja självklart!

Jag skulle tvätta min häst idag för att vi ska tävla imorgon och då kom jag på att hästschampot tog slut sist jag använde det..
Tog då Fructis Schampo (spädde ut det med ganska mkt vatten)

Satt bara här och funderade lite... Finns ju ganska många lite starkare grejor i sånt som är avsedda för oss. Hästschampo är ju milt.
 
Sv: Schamponering?

ja brukar tvätta mina hästars svansar och manar med människoshampoo :D då blir de svin snyggt :)
 
Sv: Schamponering?

jag skulle inte tvätta pälsen med vanligt schampo eftersom att dom oftast torkar ut hästens "naturliga fett" som gör att dom kan skygga sej mot väder och vind.. Möjligtvis att du kan använda det till man o svans
 
Sv: Schamponering?

Jag slutade köpa hästshampoo för många år sen, jag använder barnshampoo istället. Märks ingen skillnad. Har när jag inte haft annat använt vanligt parfymerat shampoo med (av olika sort och variant, både för mer volym, för färgat hår, 2-i-1 med balsam etc) utan minsta problem.

Och idag tvättade jag ungstoet med hundens svindyra antiklishampoo ;)
 
Sv: Schamponering?

Jag har hört att diskmedel torkar ut.. men jag har inte provat, så jag vet inte om det ryktet är sant ;)
 
Sv: Schamponering?

Jag använder hästschampoo när jag tvättar mina hästar. Annars skulle jag använda milt barnschampoo eller möjlightvis typ lactayd tvål. Skulle aldrig använda diskmedel t ex, så som det torkar ut min egen hud skulle jag aldrig använda det till hästen. De hästar jag känt i pälsen som är tvättade med diskmedel har känts äckliga på nåt vis. Skulle nog inte välja grönsåpa heller. Hästschampoo funkar lysande, annars är barnschampoo bra, milt och fint. Man kan väl egentligen använda precis vad som helst, men det finns ingen anledning att använda något "skarpt". Särskilt inte om man tvättar ofta.
Tvättar ofta bara svansen och då med lactacyd, funkar kanon! Annars är torrschampoo en suverän lösning för man, svans och fläckar. Enkelt, smidigt, snabbt!
 
Sv: Schamponering?

Jag har väl inte skrivit någonstans att jag tvättat med diskmedel??? :eek:
 
Sv: Schamponering?

Till er som har hästar med tunna svansar: prova volymschampo- och balsam, funkade jättebra på min förra häst! :idea:
 
Sv: Schamponering?

Nej, det har jag inte skrivit heller. Jag tog olika exempel på preparat som folk använder till att tvätta sina hästar, jag påstod inte att du hade gjort det.
Generellt gäller väl att man kan tvätta med vad som helst mer eller mindre, bara man är noga med att skölja ur och ha uppsikt så att hästen inte får klåda, vilket det är mindre risk för med milda grejer som hästschampoo/lactacyd/barnschapoo än med tex parfymerade schampoon.
 
Sv: Schamponering?

kl

Att schamponera innebär alltid att man tar bort hästen naturliga fett dom har i pälsen, huruvida människoschampo är sämre vet jag inte men vet ju själv hur håret blir utan balsam......

Har hästen en bra foderstat och är frisk så räcker det med en helt vanlig dusch så blir den blank o fin...svansen kan man ju ha nåt schampo i ...Själv använder jag bara linimentschampo de ggr jag schamponerar..det är milt och behöver inte ens sköljas ur...( om man inte vill)
 
Sv: Schamponering?

Har aldrig använt diskmedel på hästen , men min farmor & farfar använde yes på sin förra hund & den blev inte alls bra i pälsen efter det.. :crazy:

Så jag skulle nog inte rekomendera diskmedel på häst.
 
Sv: Schamponering?

Fructis förstör ju människohår, så nej jag skulle inte använda det på hästen (och inte mig själv heller).

Har man inget hästschampo så är grönsåpa okej att använda.
 
Sv: Schamponering?

Jag använder oftast hästshampo men har även använt grönsåpa o yes diskmedel, vilket jag än använt har jag fått samma resultat (en ren häst) o inte märkt att ngt skulle vara bättre eller sämre för pälsen.
 
Sv: Schamponering?

Jag gillar inte linimentschampo. Har haft två hästar som reagerat på två olika märken av linimentschampo, med brännhet hud och upphöjningar i huden, riktigt dålig blev den ene med feber och så...
Vad har du för märke?

Till TS:Använder oftast hästschampo, tycker de behåller glansen bättre än med människoschampo eller grönsåpa. Yes har jag inte provat, tycker det känns starkt.
 
Sv: Schamponering?

Klart jag använer hästschampoo alltid annars.
Läs mina inlägg så förstår du varför jag använde vanligt ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 114
Senast: Rugge
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
800
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp